آفتاب

وزیر دفاع آمریکا: رفتارهای چین در دریای چین جنوبی از قوانین بین‌المللی خارج است

وزیر دفاع آمریکا: رفتارهای چین در دریای چین جنوبی از قوانین بین‌المللی خارج است

آمریکا با اشاره به "رفتارهای خارج از عرف و قوانین بین‌المللی" چین در دریای چین جنوبی، خواستار پایان قطعی و پایدار اقدامات این کشور در دریای چین جنوبی شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل خبرگزاری فرانسه، اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا طی کنفرانسی در سنگاپور در این باره گفت: ابتدا ما خواستار یک راه حل صلح آمیز در تمام مناقشات هستیم. برای این هدف تمامی فعالیت‌های پکن در اراضی و جزایر موجود در دریای چین جنوبی باید به صورت قطعی و پایدار پایان یابد.

کارتر با تاکید بر ضرورت حضور آمریکا در حریم هوایی و آبی بین‌المللی ادامه داد: ما همچنین با هرگونه اقدام در جهت نظامی کردن شرایط منطقه مخالفیم.

وزیر دفاع آمریکا که به همراه وزرای دفاع و مقامات ارشد نظامی چینی، اروپایی و کشورهای آسیا-اقیانوسیه در کنفرانس "شانگری-لا" شرکت کرده بود، افزود: چین با اقدامات خود در دریای چین جنوبی خارج از عرف و قوانین بین‌المللی عمل کرده است.

وی خاطرنشان کرد: سایر مدعیان نیز پایگاه‌هایی در این دریا دارند اما این چین است که از همه سریعتر و بیشتر در حال گسترش این پایگاه‌های خود است.

کارتر در ادامه عنوان کرد: روشن نیست که چین تاچه حد پیش خواهد رفت و همین دلیل تبدیل شدن دریای چین جنوبی به محل مناقشات در منطقه است.

وزیر دفاع آمریکا با اشاره به واقعه هفته گذشته مبنی بر هشدار نیروهای چین به هواپیمای شناسایی آمریکا در دریای چین جنوبی اظهار کرد: اشتباه نکنید، آمریکا درهر جایی که قوانین بین‌المللی اجازه دهند مانند تمام نقاط جهان به پرواز، دریانوردی و عملیات خود ادامه خواهد داد.

این درحالی است که پکن از اقدامات خود در اراضی دریای چین جنوبی دفاع کرده و می‌گوید، واشنگتن پکن را به اقدامی متهم می‌کند که سایر کشورها نیز دست به آن می‌زنند اما در برابر آنها سکوت می‌کنند.

چین ادعا می‌کند که تقریبا تمامی دریای مورد مناقشه چین جنوبی متعلق به این کشور است؛ دریایی که علاوه بر منابع غنی نفت و گاز یکی از راه‌های دریایی مهم محسوب می‌شود.

کارتر در ادامه از چین و 10 کشور عضو سازمان همکاری کشورهای جنوب شرق آسیا خواست تا طی سال جاری مجموعه قوانینی را برای این دریای مناقشه آمیز تدوین کنند.

وی خاطرنشان کرد: آمریکا از حق مدعیان برای استفاده از مجامع بین‌المللی و سایر ابزارهای صلح جویانه برای حل این مناقشه حمایت می‌کند.

وی همچنین با اشاره به ساخت و ساز چین در این دریا مدعی شد، اقدامات چین در دریای چین جنوبی امنیت را در حوزه آسیا اقیانوسیه تضعیف کرده است.

در واکنش، هیات چینی حاضر در این کنفرانس اظهارات کارتر را بیجا توصیف و اظهار کرد، متهم کردن چین به تضعیف صلح و امنیت منطقه از طریق ساخت و ساز در دریای چین جنوبی اشتباه است.

انتهای پیام

کد N840286

وبگردی