آفتاب
راهکار اشتون کارتر در اجلاس امنیتی سنگاپور؛

تهدید نظامی و تاکید بر دیپلماسی/سیاست متناقض واشنگتن مقابل پکن

تهدید نظامی و تاکید بر دیپلماسی/سیاست متناقض واشنگتن مقابل پکن

جنگ لفظی بین واشنگتن و پکن بر سر حق کشتی رانی آزاد در دریای چین جنوبی در طول اجلاس امنیتی سنگاپور به اوج خود رسید.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گاردین، «اشتون کارتر» وزیر دفاع آمریکا در روز شنبه با تاکید بر افزایش تلاش های دیپلماتیک به حل مناقشات ارضی در دریای چین جنوبی مدعی شد که اقدامات پکن امنیت منطقه آسیا – پاسیفیک را به مخاطره می اندازد.

کارتر که در اجلاس امنیتی سنگاپور و در جمع مقامات نظامی کشورهای حوزه اقیانوس آرام سخن می گفت بر نگرانی عمیق کشورش نسبت به ادعای چین برای تملک بخش زیادی از دریای چین جنوبی و نظامی کردن جزایر مستقر در این حوزه تاکید کرد – ادعایی که فی الفور از سوی هیات چینی حاضر در اجلاس رد شد چراکه پکن اتهام نقض کشتیرانی آزاد در این منطقه را نمی پذیرد.

اما، آنچه که بیشتر جو حاکم بین هیات های آمریکایی و چینی حاضر در اجلاس سنگاپور را سنگین می کند، سخنان روز چهارشنبه کارتر بود که پیش از آغاز سفر ۱۱ روزه اش به منطقه آسیا ایراد کرد. وی ضمن تاکید بر دفاع از حقوق متحدان آسیایی گفته بود که واشنگتن به کشتیرانی و پرواز در حریم دریای چین جنوبی ادامه خواهد داد و پنتاگون در حال اعزام بهترین افراد و تجهیزاتش به منطقه آسیا – پاسیفیک است. این تجهیزات شامل زیردریایی های پیشرفته، هواپیماهای جاسوسی و ناوشکن رادار گریز است.

اتهامات کارتر در ادامه تلاش مجلس سنای آمریکا به اختصاص بودجه ۴۲۵ میلیون دلاری به کشورهای جنوب شرق آسیا برای مبارزه با چین مطرح می شود.

کد N840054

وبگردی