آفتاب
رویترز گزارش داد:

دلایل شکست آمریکا در حمله سایبری به تاسیسات اتمی کره شمالی

دلایل شکست آمریکا در حمله سایبری به تاسیسات اتمی کره شمالی

دولت آمریکا 5 سال پیش قصد داشته به تاسیسات هسته ای کره شمالی با یک بدافزار رایانه ای مانند استاکس نت حمله کند اما این حمله ناموفق بوده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، عملیات آمریکا برای خرابکاری در برنامه هسته ای کره شمالی در سال های 2009 و 2010 و همزمان با تلاش این کشور برای خرابکاری در تاسیسات هسته ای ایران صورت گرفته است.

این در حالی است که در طراحی و اجرای عملیات استاکس نت علیه ایران رژیم اسرائیل نیز نقش داشته است. براساس این گزارش منابع اطلاعاتی در آمریکا گفته اند طراحان استاکس نت، بدافزار مشابهی را طراحی کردند که وقتی با ماشین هایی به زبان کره ای مواجه می شد، آنها را آلوده می کرد.

یک منبع دیگر اطلاعاتی به خبرگزاری رویترز گفته است که ماموران آمریکایی نتوانسته اند به ماشین های مرکزی که برنامه هسته ای نظامی پیونگ یانگ را هدایت می کنند، دسترسی پیدا کنند. این مقام آمریکایی به رویترز گفته است که طرح آژانس امنیت ملی آمریکا  درباره کره شمالی با توجه به پنهان کاری مطلق پیونگ یانگ شکست خورده است.

رویترز به نقل از کارشناسان مدعی شده است که برنامه هسته ای ایران و کره شمالی دارای شباهت های فراوانی است و دو کشور در زمینه تکنولوژی های نظامی با یکدیگر همکاری می کنند. این گزارش می افزاید که هر دو کشور از سانتریفیوژهای نسل 2 استفاده می کنند که توسط عبدالقدیر خان دانشمند پاکستانی و مغز متفکر پشت سر بمب هسته ای این کشور طراحی شده است.

کارشناسان می گویند که تاسیسات هسته ای کره شمالی بر پایه نرم افزار کنترلی شرکت زیمنس AG طراحی شده که برپایه سیستم عامل ویندوز عمل می کند و بدافزار استاکس نت می توانسته تا در هر دو برنامه زیمنس و مایکروسافت کار خود را انجام دهد.

اولی هاینونن معاون اسبق مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در این خصوص گفته است که علیرغم تفاوت هایی که بین برنامه هسته ای ایران و کره شمالی وجود دارد اما استاکس نت می توانسته در هر دو برنامه خرابکاری کند اما لازم بوده تا وارد آنها شود.

همچنین کیث آلکساندر مدیر آژانس امنیت ملی آمریکا گفته است که با توجه به محدودیت های فراوان اعمال شده بر اینترنت در کره شمالی به همراه محدودیت سفر افراد به این کشور، کره شمالی به کشوری تبدیل شده که می تواند از بازی خارج شده و مجازات نشود.

رویترز نوشته است که بدافزار استاکس نت در سال 2010 و با اسم رمز بازی های المپیک در ایران کشف شد اما هنوز مشخص نشده چگونه این بدافزار توانست به تاسیسات نطنز دسترسی پیدا کند که به اینترنت وصل نیست.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
[div id='__hggasdgjhsagd_once'] 
کد N839762

وبگردی