آفتاب
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا:

تمرکز ما روی 30 ژوئن قرار دارد

تمرکز ما روی 30 ژوئن قرار دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: وندی شرمن پس از کنار رفتن از سمت‌اش مأموریت نظارت بر اجرای توافق هسته‌ای احتمالی با ایران را بر عهده خواهد داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: وندی شرمن پس از کنار رفتن از سمت‌اش مأموریت نظارت بر اجرای توافق هسته‌ای احتمالی با ایران را بر عهده خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، جف راتکی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری روز پنج‌شنبه خود ضمن تأیید دیدار جان کری وزیر امور خارجه با محمدجواد ظریف همتای ایرانی‌اش در 30 مه (9 خردادماه) در ژنو، گفت: هدف از این دیدار حصول پیشرفت در مذاکرات هسته‌ای برای دستیابی به یک توافق تا پایان ضرب‌الأجل 30 ژوئن است.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس مقامات ایرانی و اروپایی می‌گویند که احتمال دارد مذاکرات هسته‌ای برای رسیدن به نتیجه نهایی مدت زمان بیشتری نیاز داشته باشد، اما این سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که کشورش به دنبال تمدید مذاکرات نیست و تمرکز آنها همچنان روی 30 ژوئن قرار دارد.

راتکی همچنین درباره کنار رفتن وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه آمریکا از سمت‌اش پس از مذاکرات هسته‌ای، گفت: شرمن که علاوه بر این سرپرسیتی تیم مذاکره کننده هسته‌ای را بر عهده دارد پس از این‌که مذاکرات با ایران به پایان برسد از سمت خود کنار خواهد رفت و قرار است تیمی متشکل از کارشناسان با مأموریت نظارت بر توافق هسته‌ای احتمالی با ایران را تشکیل دهد.

به گزارش آسوشیتدپرس، وندی شرمن طی دو سال گذشته بخش اعظم رایزنی‌های فنی با مقامات ایرانی را در اروپا رهبری کرده است. طی این دوران که وی به عنوان سرپرست تیم مذاکره کننده آمریکایی فعالیت کرده است، ایران و آمریکا در نوامبر سال 2013 به یک توافق اولیه و سپس در اوایل ماه آوریل به یک چارچوب کلی برای توافق نهایی دست پیدا کردند.

راتکی در ادامه این نشست خبری،‌ تصریح کرد: ما روی 30 ژوئن تمرکز کرده‌ایم و تلاش‌هایمان را برای رسیدن به توافق تا این تاریخ ادامه میدهیم. به طور قطع برنامه‌هایی برای برگزاری نشست‌های مختلف در سطح کارشناسان، در سطح مدیران سیاسی و دیدار کری وجود دارد بنابراین، ما روی یک ماه باقیمانده تمرکز کرده‌ایم.

این سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا درباره مواضع گروه 1+5 در مذاکرات،‌ گفت: 1+5 برای رسیدن به توافق تا پایان ماه ژوئن متحد است. ما معتقدیم که اگر تمام طرف‌ها با حسن نیت کار کنند می‌توانیم به هدف خود دست یابیم بنابراین، تأکید می‌کنم قدرت‌های جهانی همچنان متحد هستند.

وی ادامه داد: ما در لوزان توانستیم به یک چارچوب تفاهم دست پیدا کنیم و اکنون روی تکمیل جزئیات فنی و عناصر این تفاهم به دست آمده کار می‌کنیم، اما تا زمانی که این جزئیات فنی کامل نشده‌اند توافقی انجام نخواهد شد. با این حال ما انتظار داریم که روند مذاکرات ادامه یابد.

راتکی تأکید کرد: ما بر این باوریم که می‌توانیم به این هدف (رسیدن به توافق نهایی) دست پیدا کنیم.

وی درباره نحوه برگزاری دیدارها در 30 مه در ژنو، ‌گفت: وزیر امور خارجه قرار است با همتار ایرانی‌اش در چارچوب مذاکرات دیدار کند. همچنین نشست‌های مختلفی شامل دوجانبه و چندجانبه وجود خواهد داشت. بنابراین دیدارهای آتی نیز همانند روال گذشته برگزار می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در ادامه درباره چگونگی لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران پس از حصول توافق هسته‌ای،‌ اظهار کرد: من مطلب جدیدی در این‌باره ندارم اما ما همواره گفته‌ایم که کاهش تحریم‌ها منوط به تکمیل اجرای گام‌های مرتبط هسته‌ای از سوی ایران است. چیزی که از زمان دستیابی به تفاهم لوزان تاکنون گفته‌ایم و موضع ما همانند گذشته است.

انتهای پیام

کد N839413

وبگردی