آفتاب

علایم رفلاکس و چگونگی بهبود آن

علایم رفلاکس و چگونگی بهبود آن

یک فوق تخصص گوارش و کبد گفت: رفلاکس به بازگشت محتویات معده به مری گفته می‌شود که در بیشتر موارد شامل محتویات اسیدی و در برخی موارد دیگر صفرایی است.

علی باستانی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه قزوین، در خصوص علائم و چگونگی شناسایی رفلاکس معده اظهار کرد: سوزش سر دل و احساس ترش کردن از مهم‌ترین علائم این بیماری است.

وی افزود: در برخی موارد علامت‌های کمتر شایع، نظیر سوزش ناحیه گلو، گرفتگی صدا، درد قفسه سینه و احساس گیر کردن غذا نیز در بیماران مشاهده می‌شود.

باستانی تصریح کرد: نخوابیدن بلافاصله بعد از غذا خوردن، بلند بودن بالشت زیر سر، نخوردن برخی موادغذایی مانند چای، قهوه، عرق نعناع، نوشابه و غذاهای حجیم، نکاتی است که در بهبود این مشکل کمک می‌کند.

این فوق تخصص گوارش و کبد بالغین با بیان اینکه رفلاکس، بیماری بسیار خوش خیمی به حساب می‌آید، اضافه کرد: در بیشتر موارد با اطلاعات توضیح داده شده و درمان‌های ضد ترشح اسید معده، نظیر امپرازول، رانیتیدین و مشابه آن کنترل می‌شود.

وی ادامه داد: در برخی موارد مانند سنین بالای 50 سال، احساس گیر کردن غذا در مری، تهوع و استفراغ شدید، کاهش وزن و سابقه خانوادگی سرطان‌های گوارشی، بهتر است بیمار به فوق تخصص گوارش مراجعه کند تا در صورت لزوم، آندوسکوپی فوقانی برای وی انجام شود.

انتهای پیام
کد N839223

وبگردی