آفتاب

آمانو: باید به سایتهای نظامی ایران دسترسی داشته باشیم

آمانو: باید به سایتهای نظامی ایران دسترسی داشته باشیم

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سفر خود به پاریس بار دیگر مدعی شد که ایران باید اجازه بازرسی از سایت‌های نظامی خود را نیز به بازرسان این سازمان بدهد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه صهیونیستی تایمز، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سفر خود به پاریس بار دیگر مدعی شد که ایران باید اجازه بازرسی از سایت‌های نظامی خود را نیز به بازرسان این سازمان بدهد.

یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز در فرانسه مواضع پیشین خود را تکرار کرده و تأکید کرد ایران باید اجازه بازرسی از تأسیسات هسته ای و در صورت لزوم بازرسی از مراکز نظامی خود را به بازرسان بدهد.
آمانو در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه گفت: در صورت توافق هسته ای ایران با کشورهای ۱+۵ و بر اساس پروتکل الحاقی، باید بتوانیم به «سایت های مشکوک» دسترسی داشته تا از آنها بازرسی نماییم.

وی در بخش مصاحبه مشترک خود با نشریه فرانسوی لوموند اضافه کرد: اگر توافق هسته ای امضاء شود ایران هم باید مانند ۱۲۰ کشور امضا کننده پروتکل الحاقی بازرسی های سرزده سازمان را بپذیرد.

مدیر کل آژانس ادامه داد: هر زمانی که نسبت به مکانی تردید داشته و یا متوجه تأسیساتی شویم که قبلاً به ما اعلام نشده باشد، آن مکان را حتی اگر سایت نظامی باشد مورد بازرسی قرار خواهیم داد.

این درحالیست که ای بی سی نیوز در گزارش ۲۴ اردیبهشت خود در این زمینه نوشته بود: آمریکا و روسیه از امضا کنندگان پروتکل الحاقی هستند؛ اگرچه آمریکا بازرسی های سرزده آژانس را تنها درصورتی می پذیرد که تهدیدی برای امنیت ملی اش به حساب نیاید.

طرفهای مذاکره با ایران به ویژه آمریکا بارها درخواست خود برای بازرسی از مراکز نظامی این کشور را مطرح کره و ادعای ساخت قطعات مورد نیاز فعالیت های هسته ای در این مراکز را مطرح نموده اند، اما ایران همواره با رد این درخواست، این کار را موجب جاسوسی از توانمندی های نظامی خود اعلام کرده و آن را رد کرده است.

بر این اساس تهران همواره اعلام کرده است که هیچ تمایلی برای دستیابی به تسلیحات اتمی نداشته و نخواهد داشت. این درحالی است که مقام معظم رهبری صراحتا هرگونه بازرسی از مراکز نظامی ایران به بهانه بازرسی های  هسته ای و حصول اطمینان از صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای  ایران را خط قرمز مذاکرات اعلام نموده اند.

کد N838227

وبگردی