آفتاب

پکن از سرکوب موفق «تروریست‌ها» در سین‌کیانگ خبر داد

پکن از سرکوب موفق «تروریست‌ها» در سین‌کیانگ خبر داد

دولت چین امروز (چهارشنبه) اعلام کرد، از زمان آغاز عملیات‌های سرکوبگرانه در سال گذشته 181 توطئه «تروریستی» جدایی‌طلبان منطقه سین‌کیانگ در شمال غربی چین را خنثی کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، با این حال مشخص نیست که چه تعداد سازمان «تروریستی» در این حساب و کتاب محاسبه شده‌اند چراکه مقام‌ها جزئیات عملیات‌ها را اعلام نکرده و مفهوم روشنی از نوع توطئه‌ها ارائه نکرده‌اند؛ برخی تحلیلگران می‌گویند که حوادث کوچک و حتی غیرخشونت‌آمیز هم ممکن است در این لیست گنجانده شده باشد.

روزنامه‌نگاران خارجی اجازه ورود به منطقه سین‌کیانگ را ندارند و اطلاعات درباره وضعیت امنیتی این منطقه عمدتاً غیرقابل تایید است.

شبکه دولتی سی‌سی‌تی‌وی چین امروز در گزارشی با پررنگ‌کردن موفقیت‌های این سرکوب نشان داد که نیروهای امنیتی مانورهایی را برگزار می‌کنند که شامل شبیه‌سازی حمله به ساختمان با تسلیحات سنگین از جمله تسلیحات ضدتانک و آتش‌افکن بود.

در این گزارش آمده است که 96 درصد توطئه‌های خنثی شده هنوز در مراحل اولیه بودند. براساس آن 112 مظنون خود را تسلیم کردند اما پلیس آماری از افراد بازداشتی و یا کشته شده ارائه نکرد. برخی منتقدان از اعدام‌های بدون محاکمه در جریان عملیات‌های سرکوبگرانه ابراز نگرانی کرده‌اند.

مقام‌های چین همچنین انتشار ویدیو و پیام‌های صوتی درباره گسرتش افراط‌گرایی و همچنین نمادهای مسلمانان اویغور را هدف گرفتند. علاوه بر این مقام‌ها کنترل مرزی به کشورهای آسیای مرکزی همسایه را تشدید کرده‌اند.

عملیات سرکوبگرانه دولت چین 22 مه سال گذشته پس از انفجار بمبی در ارومچی مرکز سین‌کیانگ آغاز شد که این انفجار 39 کشته برجای گذاشت.

انتهای پیام

کد N837984

وبگردی