آفتاب

علت پرخوری‌های شبانه چیست؟

علت پرخوری‌های شبانه چیست؟

پرخوری دلایل و انواع مختلفی دارد، یکی از انواع پرخوری در بین جامعه، پرخوری‌های شبانه است. بسیاری از افراد بعد از خوردن شام تازه احساس گرسنگی و دوباره شروع به خوردن غذا می‌کنند، این موضوع باعث می‌شود که فرد دچار افزایش وزن شود.

دکتر لیلا آزادبخت در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری سلامانه با اشاره به این نکته اظهار داشت:‌ «یکی از علل مؤثر در پرخوری‌های شبانه می‌تواند به این دلیل باشد که فرد در طول روز کالری موردنیاز بدن را به مقدار کافی تأمین نکرده است. عدم مصرف 3 وعده‌های غذایی مثلاً نخوردن صبحانه و میان وعده‌ها می‌تواند باعث پرخوری در شب شود که برای پیشگیری از پرخوری‌های شبانه بهتر است حتماً وعده‌های غذایی را به‌طور منظم مصرف کنید و در طول روز هم میان وعده در برنامه غذایی‌تان جایگاهی خاص داشته باشد.»
وی در ادامه با اشاره به اینکه خواب ناکافی نیز باعث پرخوری شبانه می‌شود، گفت: «محققان به این نتیجه رسیده‌اند که بین خواب و خوردن ارتباط وجود دارد و تحقیقات آن‌ها در این زمینه نشان می‌دهد احتمال افزایش وزن و چاقی در افرادی که خواب کافی ندارند در مقایسه با کسانی که در طول شبانه‌روز 8-6 ساعت می‌خوابند، بیشتر است.»
استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در پایان تأکید کرد: «دیرخوابیدن شبانه عامل مهمی برای اضافه‌وزن و چاقی به شمار می‌رود و کسانی که به اندازه کافی نمی‌خوابند، احساس گرسنگی بیشتری قبل از صبحانه و شام دارند. خواب کافی در کنار رعایت رژیم غذایی و افزایش فعالیت بدنی می‌تواند از بروز چاقی و اضافه‌وزن پیشگیری کند.
کد N837753

وبگردی