آفتاب
/سیره عملی و نظری حضرت امام(ره)/

ظریفیان: دشمن‌شناسی مقدمه بصیرت است

ظریفیان: دشمن‌شناسی مقدمه بصیرت است

یک کارشناس فرهنگ و رسانه گفت: انقلاب در مسیر تثبیت خود، نیازمند نظارت و پایش دائمی در حوزه توجه به دشمنان داخلی و خارجی است که می‌توان در تعبیر عام از آنان با عنوان موانع یاد کرد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) محمدحسین ظریفیان در برنامه گفت‌وگوی سیاسی به «بررسی سیره عملی و نظری حضرت امام(ره) در بحث دشمن‌شناسی» پرداخت و در ادامه این موانع را موجب عدم تحقق انقلاب دانست و افزود: این موانع از ابتدای نهضت انقلاب اسلامی وجود داشت و در این مسیر، امام(ره) از دشمن‌شناسی بعنوان یک وظیفه مستمر یاد کردند.

وی ادامه داد: حضرت امام(ره) دشمن را تنها بعنوان استبداد داخلی خلاصه و محدود نکردند؛ هرگونه عاملی که ملت را از رسیدن به آرمان‌ها باز دارد، در سیره امام(ره) مشاهده می‌شود.

وی با بیان این‌که «امام(ره) هرآن‌چه در مقابل مسیر اسلام قرار گیرد را دشمن می‌دانستند»، اظهار کرد: شاید از برخی موانع به دشواری عبور کنیم و از برخی دیگر هرگز نتوان عبور کرد؛ دشمنیِ دشمنان از آن دست موانعی است که قابلیت عبور ندارد.

این کارشناس فرهنگ و رسانه دشمن‌شناسی را مقدمه بصیرت دانست و افزود: دشمن شناسی لوازم دیگری نیز دارد؛ نخست شناخت دشمن و از طرف دیگر ایجاد فضای مناسب برای بررسی فکری مناسب از این دسته است.

وی نظریه توطئه در عرصه دشمن‌شناسی را حاصل تفکر مدعیان روشنفکری در دهه هفتاد دانست و تصریح کرد: همه گرفتاری‌ها را بر دوش دشمن انداختن، یک نظریه است و نگرش دیگر توطئه را یک توهم می‌داند و مشکلات را درونی معرفی می‌کند.

وی با رد نظریه توهم توطئه گفت: این نظریه خود یک توهم است؛ چراکه ممکن نیست در حرکت رو به جلو دشمنانی وجود نداشته باشند. وقتی دشمنان ما صراحتا از دشمنی صحبت می‌کنند، عده‌ای نمی‌توانند از توهم توطئه سخن به میان آورند.

ظریفیان در بخشی دیگر از این گفت‌وگوی رادیویی تصریح کرد: عده ای دائما واژه قدرت های بزرگ(جهان) را مطرح می‌کنند؛ در حالی‌که امام(ره) این قدرت‌های بزرگ را شکستند. بنده تعجب می‌کنم! عده‌ای خود را پیشتاز این سابقه انقلاب تلقی می‌کنند؛ اما ادبیات آنان با امام(ره) تفاوت دارد.

وی در ادامه با انتقاد از نظام‌های ظالمانه در دنیا و قوانین مضحک آن‌ها گفت: متاسفانه ان.پی.تی و تبعات آن را پذیرفته‌ایم؛ بنابراین وقتی در دهه 80 مسیر پروتکل الحاقی فراهم شد، خسارات بسیاری دادیم.

وی ضمن روشن خواندن گفتمان امام راحل یادآور شد: توجه به این گفتمان سلیقه‌ای نیست؛ این‌گونه نیست که از یک بخش این گفتمان اقتباس و از بخش‌های دیگر عبور کنیم.

این کارشناس فرهنگی تصریح کرد: عده‌ای تصور می‌کنند پیش‌فرض، پذیرش وضع موجود است. اصلاً انقلاب اسلامی در تقابل با نگرش مستکبرانه و ناعادلانه‌ای بنام جهانی شدن ظهور کرد که متأسفانه امروز سر کلاس‌های درس ما مطرح می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: امام(ره) دائم نسبت به مراقبت از روحیه مردم و مسئولین در طبقات مختلف تذکر می‌دادند؛ اگر امریکا و قدرت‌های پوشالین تابعِ او می‌توانند با گزینه نظامی کشور و اهداف ما را نابود کنند، قطعاً پیش از این‌ها پیش‌دستی کرده بودند.

وی با بیان این‌که «دشمن به دنبال تضعیف روحیه ملت است» خاطرنشان کرد: دشمن در عراق با نظام غیرعادلانه این کشور را پای میز مذاکره تضعیف کرد که کم کم همه اطلاعات را از او گرفت و دانشمندان را تک به تک ترور کرد. دشمن می‌داند امروز با حمله نظامی نخواهد توانست کشورمان را از پای درآورد؛ که حتی موجب انسجام اراده‌های داخلی می‌شود.

انتهای پیام

کد N837599

وبگردی