آفتاب
کشمیری اعلام کرد

ضریب کارآفرینی موفق در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان 70 درصد است

ضریب کارآفرینی موفق در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان 70 درصد است

رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان گفت: به طور کلی هر کارآفرین برای شروع فعالیت‌های خود به 40 میلیون تومان هزینه نیاز دارد و می‌تواند 10 تا 15 درصد شغل ایجاد کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، مهدی کشمیری صبح امروز (سه‌شنبه) در حاشیه بازدید معصومه ابتکار از شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با اشاره به جایگاه ملی و بین المللی این شهرک، اظهار کرد: کریدور علم و فناوری اصفهان الگوی توسعه همه کلانشهرهای کشور است و تمام ظرفیت‌های استان اصفهان نیز باید در راستای توسعه شهرک علمی و تحقیقاتی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه تئوری توسعه‌ای در سال‌های گذشته از سیستم نوآوری بسته در صنایع بزرگ به سیستم نوآوری باز تغییر رویکرد داده است، افزود: مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری در شکل گیری رشد و توسعه شرکت‌های کوچک و متوسط دانش بنیان نقش مهمی دارد.

کشمیری تصریح کرد: شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان مؤسس نخستین مرکز رشد و پارک علوم فناوری و توسعه در سطح کشور محسوب می‌شود.

رییس شهرک علمی و تحقیقاتی استان اصفهان در بیان ویژگی‌های آماری شهرک گفت: این شهرک با برخورداری از 600 شاغل و 400 دارنده مدرک دکتری توانسته شاخص قابل توجه 70 درصد کارآفرینی را به ثبت برساند. این در حالی است که ضریب موفقیت کارآفرینی در جامعه اقتصادی ایران زیر 10 درصد است.

کشمیری اضافه کرد: از آنجاییکه 50 درصد پذیرفته شدگان دانشگاه‌ها را زنان تشکیل می‌دهند 45 درصد افراد حاضر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و 30 درصد مدیران این مجموعه را نیز زنان تشکیل می‌دهند.

وی ادامه داد: به صورت کلی هر کارآفرین برای شروع فعالیت‌های خود به 40 میلیون تومان هزینه نیاز دارد و می‌تواند 10 تا 15 درصد شغل ایجاد کند. همچنین در حال حاضر 45 صنعت و کارگاه تولیدی پس از جدا شدن از شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به کار و فعالیت گسترده خود ادامه می‌دهند.

رییس شهرک علمی و تحقیقاتی استان اصفهان با اعلام اینکه 50 درصد شرکت‌های مجموعه شهرک علمی و تحقیقاتی در ابتدای فعالیت خود تنها دو یا سه نفر عضو دارند، افزود: بسیاری از این شرکت‌ها از چند سال ماندگاری بزرگ شده و درصد کارآفرینی خود را به شکل قابل توجهی افزایش می‌دهند.

کشمیری با بیان اینکه مجوز مرکز منطقه‌ای توسعه، مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری تحت نظر یونسکو قرار دارد، گفت: شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به عنوان یک سازمان مستقل با هدف توسعه مبتنی بر دانایی از طریق ایجاد مرکز رشد و پارک‌های علم و فناوری در اصفهان، قطب مهم اقتصادی و صنعتی ایران را تشکیل داده‌اند.

وی درباره اهمیت جایگاه شرکت‌های کوچک و متوسط خاطرنشان کرد: باید تأثیر علم و نوآوری در توسعه اقتصادی، جغرافیایی، علمی و جمعیتی مورد بررسی قرار گیرد. جغرافیای اقتصادی به طور حتم به نوآوری نیازمند است.

رییس شهرک علمی و تحقیقاتی استان اصفهان ادامه داد: امروزه 55 درصد نوآوری‌های دنیا و 95 درصد نوآوری‌های موفق از جمله گوگل و مایکروسافت مرهون وجود شرکت‌های کوچک و متوسط است. همچنین براساس آخرین آمارها نقش اشتغال‌زایی این شرکت‌ها در کشورهای ثروتمند جهان 70 درصد گزارش شده است.

انتهای پیام

کد N836877

وبگردی