آفتاب
معاونت فرهنگی دانشگاه تهران :

توجه به وحدت میراث امام و رهبری بوده است

توجه به وحدت میراث امام و رهبری بوده است

معاونت فرهنگی دانشگاه تهران گفت: آن چیزی که در آموزه های امام و رهبری به آن توجه می‌شود وحدت است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران ( ایسنا)، مجید سرسنگی در همایش میراث امام و رهبری که به همت معاونت فرهنگی دانشگاه تهران و انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران، بسیج دانشجویی دانشگاه تهران ،‌جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و انجمن اسلامی مستقل دانشجویان دانشگاه تهران برگزار شده بود، اظهار کرد: تمام مفاهیم و تعابیر عرفانی که وجود دارد امام خمینی(ره) که خرداد مزین به نام او است به زبانی ساده به ما یادآوری کرده بود. حضرت امام می فرمودند که اگر انبیا از آدم تا خاتم همه در یک شهر گرد بیایند هیچ اختلافی با هم ندارند.

وی ادامه داد: باز در جایی دیگر حضرت امام (ره) می فرمایند ما پیوستگی خودمان را به اقلیت های مذهبی اعلام می کنیم ما برادری خودمان به برادران اهل سنت را اعلام می کنیم. دشمنان اسلام اند که می خواهند ما را با برادرهای خودمان مختلف کنند.

سرسنگی خاطر نشان کرد: حضرت امام خمینی(ره) که به حق تمام آموزه هایش از متن و معنای دین گرفته بود آنقدر در هر مقام و موقعیتی از اتحاد ،‌وحدت کلمه و اعتصام به حب الله سخن می گوید که احتیاج به شاهد آوردن مثال ها و نمونه‌های بیشتری نیست.

وی افزود: همچنین در بیانات مقام معظم رهبری شما هر چه بیشتر تفحص کنید این نگاه و توجه بی حد و مرز به وحدت را می بینید. درهمین گفتگوی اخیری که ایشان با قاریان و حافظان و دست‌اندرکاران مسابقات قرآتی داشتند، تاکیدات معظم له بر مسأله وحدت را دیدیدیم در حقیقت این میراث امام راحل عظیم الشان و راه روشن اسلام است که مقام معظم رهبری هم بارها و بارها بر آن تاکید کردند.

وی همچنین تاکید کرد: تشکل های بزرگ دانشجویی که در دانشگاه با سلایق و نظرات مختلف سیاسی و فرهنگی مشغول فعالیت هستند قطعا همه از مواحب اسلام برخوردارند. اگر اختلاف در تحلیل و سلیقه نباشد معنایش این است که جامعه به سمت استبداد رفته است. اختلاف در تحلیل یعنی اینکه جامعه زنده است و هر کسی می اندیشید و رای آزاد خود را دارد.

سرسنگی ادامه داد: چقدر خوب است گروه های دانشجویی علاوه بر فعالیت هایی که به صورت درون سازمانی انجام می‌دهند گاهی پروژه های بزرگی تعریف کنند و همه در انجامش مشارکت کنند . این یعنی تمرین گفت‌وگو. ما اگر با هم اختلاف نظر داریم و در عین حال دوستیم.

در ادامه این همایش پرفسور دو ریچیگه اسلام شناس فرانسوی و استاد دانشگاه سوربن که به دعوت مجله عصر روشن در این همایش حضور داشت درباره امام خمینی(ره) اظهار کرد: میراث امام خمینی(ره) در جامعه و دانشگاه باقی است. آن‌چیزی که از یک شخصیت چهره تاریخی می سازد نظرات او نسبت به زندگی است. شما بهتر از من می دانید که امام خمینی(ره) فیلسوف بوده است. حتی اساتید ایشان تاکید داشتند که او طبع فلسفی دارد.

وی ادامه داد: ایشان تنها کسی بود که در طول تاریخ تفاوت جدی بین دشمنان ایران و دوستانش ایجاد کرد. ایشان نه فقط ظاهر بلکه به باطن هم اشاره داشتند به همین دلیل است که تاکید می کردند باید به دانشجویان هنر فکر کردن مستقل ارائه شود. او معتقد بود که تنها با خواندن انسان به یک انسان تبدیل نمی شوید بلکه باید تفکر داشته باشید.

همچنین در بخشی از این همایش احمد رهدار استاد دانشگاه درباره امام خمینی(ره) اظهار کرد: در تاریخ انسان هایی ظهور کردند که کارویژه آن‌ها نشان دادن راه به انسان بوده است. ایران در سه دوره آزادی را تجربه کرد. دوره اول در زمان صفویه با آمدن حکومت شیعی بود. دوره بعدی در زمان مشروطه بود و دوره سوم انقلاب اسلامی و جریان های پس از آن بود.

وی تاکید کرد:‌تفسیر عارفانه و فیلسوفانه از امام خمینی(ره) تعریفی ناقص است صد البته که او فیلسوفی، عارف و فقیه است اما آن چیزی که به نظر من ایشان را بزرگ می‌کند این است که شکاف بین عمل و نظر را از بین بردند و آموزه های اسلام را در عمل تجسم کردند.

انتهای پیام

کد N836841

وبگردی