آفتاب

رحمانی‌فضلی، اشتری، هادیانفر و ... در نشست جهانی جرایم سایبری

رحمانی‌فضلی، اشتری، هادیانفر و ... در نشست جهانی جرایم سایبری

نشست جرایم سایبری در دنیای بهم پیوسته امروز با حضور مسئولان ناجا و وزیر کشور در مرکز همایش‌های صداوسیما برگزار شد.

سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی گفت: مهم‌ترین ابزارهایی که می‌تواند بر جرایم سایبری بین‌المللی غلبه کند، توسعه و تقویت همکاری‌های بین‌المللی با استفاده از ظرفیت‌های موجود و فارغ از هرگونه نگاه و نگرش سیاسی است.

همچنین سردار کمال هادیانفر ادامه داد: 48 درصد از جمعیت جهان می‌توانند یکی از قربانیان جرایم اینترنتی باشند. در حال حاضر بیش از 2.7 میلیارد نفر در سراسر دنیا، آنلاین هستند که بررسی‌ها نشان‌ می‌دهد تا سال 2018 حدود 3.6 میلیارد نفر در جهان کاربر اینترنت خواهند بود.

در این همایش که با حضور نمایندگان چند کشوربرگزار شد به مهمترین جرایم سایبری و راهکارهای مقابله با آن پرداخته شد.

 

 

 

دستگيري در حوزه تروريستي نداشته‌ايم

فرمانده نيروي انتظامي اعلام کرد: در حوزه تروريستي، در فضاي سايبري دستگيري نداشته ايم اما در زمينه موضوعات ديگر دستگيري هايي صورت گرفته است.

به گزارش پايگاه خبري پليس، سردار "حسين اشتري" در حاشيه نشست جهاني جرايم سايبري در دنياي به هم پيوسته، در جمع خبرنگاران، هماهنگي بيشتر در فضاي مجازي با کشورهاي مورد تعامل را از اهداف اين همايش عنوان کرد و اظهارداشت: امروز پليس جمهوري اسلامي ايران در اين حوزه با تمام کشورهاي دنيا به جز رژيم صهيونيستي در زمينه شناسايي و برخورد با مجرمان سايبري تعامل و همکاري دارد.

وي به راه اندازي مرکز فضاي پليس اينترپل(IGCI) در کشور سنگاپور اشاره کرد و گفت: در تعامل با کشورهاي همسايه و ساير کشورها، با مجرميني که در اين فضا با شگردهاي مختلف سبب سلب آرامش مردم مي شوند، برخورد مي کنيم که در اين راستا بيش از 90 درصد جرايم فضاي مجازي توسط پليس فتا شناسايي و رسيدگي شده است.

وي با اشاره به اينکه 5 سال از راه اندازي پليس فتا مي گذرد، گفت: اين پليس به گونه اي توانمندي شده که مي تواند با کشورهايي که بيش از 15 سال در اين حوزه فعاليت داشته اند رقابت کند در حاليکه اين کشورها از نظر تجهيزات، امکانات و جمع آوري اطلاعات ظرفيت هاي بيشتر داشته اما ايران در تحريم قرار داشته و ورود تجهيزات و استفاده از فناوري ها با مشکل روبرو بوده است؛ پليس فتا با وجود اين مشکلات اقدامات خوبي در حوزه سايبري انجام داده که اميدواريم با اين شتاب اتفاقات بهتري در اين حوزه رخ دهد.

سردار اشتري خاطرنشان کرد: در اغلب کشورهاي اروپايي که مدعي داشتن پليس سايبري هستند، درصد کشفيات آنها کمتر از کشفيات ايران در حوزه سايبري است به گونه اي که برخي از کشورهاي اروپايي 15، 20 و 40 درصد در اين زمينه کشفيات داشته اند در حاليکه ايران 90 درصد پرونده ها در اين حوزه را شناسايي و برخورد کرده است.

اين مقام ارشد انتظامي در پاسخ به سوالي مبني بر استفاده گروهک داعش و گروهک هاي تروريستي از فضاي سايبر، گفت: اين فضا فرصتي براي همه افراد، گروه ها و سازمان ها فراهم مي کند تا بتوانند به اهداف مطلوب خود برسند و يا در راستاي اهداف شوم خود قدم بردارند؛ متاسفانه امروزه گروه هاي تروريستي از اين ابزار براي مقاصد شوم خود استفاده مي کنند اما آن مقدار که متوجه جمهوري اسلامي ايران مي شود، سعي شده جواب لازم داده و اقدامات پيشگيرانه و بازدارنده انجام شود.

وي با بيان اينکه اين فضا در اختيار اين گروهک‌ها است و اثرات مخرب آن را مي توان در کشورهاي مجاور و همسايه ديد، درباره دستگيري گروهک هاي تروريستي، اعلام کرد: دستگيري با عنوان موضوع تروريستي نداشته‌ايم اما در زمينه موضوعات ديگر دستگيري هايي صورت گرفته است.

سردار اشتري درباره فروش مواد مخدر از طريق فضاي سايبر، اذعان داشت: متاسفانه افراد سودجو از اين ظرفيت براي ساخت و فروش مواد مخدر استفاده مي‌کنند؛ البته تعداد زيادي از شبکه‌ها و باندها در شهرهاي مختلف شناسايي و برخورد شده‌اند اما اينکه بيرون از مرزهاي کشور روي يک موضوعي کار کنند برخورد فيزيکي با آنها سخت است اما مي‌توان گفت بيش از 90 درصد شناسايي شده‌اند.

فرمانده ناجا با بيان اينکه سعي شده اقدامات پيشرفتانه و پيشگيرانه افزايش يابد، گفت: خانواده‌ها بايد آگاهي بيشتري داشته باشند تا در استفاده از فضاي مجازي خود و فرزندانشان لطمه و ضربه‌اي نبينند.

عکسها: مهر

47232

 

کد N836700

وبگردی