آفتاب
دهقان در همایش ملی شناورهای تندرو:

همسایگان خود را در منطقه تهدید تلقی نمی‌کنیم

همسایگان خود را در منطقه تهدید تلقی نمی‌کنیم

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران گفت: ما هیچ یک از همسایگان خود را تهدید تلقی نمی‌کنیم و نیروهای خارجی به ویژه آمریکایی‌ها، تهدید اصلی ما در مرزهای جنوبی هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، سردار حسین دهقان در «چهارمین همایش شناورهای تندرو» که در محل سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع صبح امروز برگزار شد، ضمن تبریک ایام شعبانیه، گفت: ما مرز دریایی وسیعی داریم و شاید اگر توجه خاص مقام معظم رهبری نبود، امروز این تاثیرگذاری عظیم را نداشتیم و شاید تاکنون به این بحث به صورت جدی نگاه نشده است و دریا به عنوان یک داشته و سرمایه عظیم باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: توسعه صنایع مختلف در حاشیه دریا صورت نگرفته است و ما نتوانسته‌ایم از سرمایه‌هایی که در اختیار داریم، استفاده کنیم.

سردار دهقان گفت: هم در فضای نیروهای کلاسیک و هم نیروهای نامتقارن و هم اساساً در بحث توان دفاعی کشور، قدرت نیروی دریایی جایگاه ویژه‌ای دارد. اساساً کشورهایی که به آب‌های آزاد دسترسی داشته‌اند، در طول تاریخ کشورهایی بودند که کشورهای دیگر را در اختیار و سیطره خود داشته‌اند و از این جهت اهمیت نیروی دریایی بسیار است.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران تصریح کرد: توسعه بدون امنیت محقق نمی‌شود و امنیت بر پایه توان و اقتدار خواهد بود و هر جا که تهدیدی مطرح می‌شود، دفاع نیز مورد توجه است. وقتی که به تهدیدات نگاه می‌کنیم، بنده این گذاره را بدون استدلال می‌پذیرم که اگر تهدیدی برای جمهوری اسلامی ایران باشد، در دریا است و به آن تهدید باید در دریا نیز پاسخ داده شود.

وی با بیان اینکه ما هیچ یک از همسایگان خود را تهدید تلقی نمی‌کنیم، افزود: تهدید ما در مرزهای جنوبی، نیروهای خارجی هستند که در منطقه حضور دارند. نیروهای آمریکایی مهمترین تهدید برای ما قلمداد می‌شوند.

سردار دهقان خاطر نشان کرد: نمی‌توانیم از توان دریایی‌ای برخوردار باشیم که آمریکایی‌هایی برخوردارند اما نقطه مقابل آن این است که دشمن نقاط ضعفی دارد که ما باید از آن استفاده کنیم. بحث شناورهای تندرو که در گذشته غیرممکن بود، با ایده‌هایی که در جنگ شکل گرفت، منجر به این شد که ما امروز بتوانیم به این سمت حرکت کنیم و در این موضع مقتدر عمل نماییم.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران با بیان اینکه آنچه که تاکنون برای ایران رخ داده است، یک تاریخ و گذشته پرافتخار است، افزود: گذشته ما امروز برای ما سرمایه و داشته‌ای است که باید به عنوان سکوی پرش برای ما مطرح شود تا ما با چنین نشست‌هایی بتوانیم با نگاه به تاثیر آنچه به عنوان سامانه و سیستم‌های مختلف که در دریا بکار می‌گیریم، نسبت به دشمن در موضع برتر قرار گیریم.

وی با بیان اینکه ما نباید هیچ‌گاه در موضع دفاعی دچار غافلگیری راهبردی شویم، تصریح کرد: از طرف دشمن همواره تغییراتی وجود داشته است و ما باید سراغ توانمندی‌هایی برویم که بتوانیم دشمن را غافلگیر کنیم و از جانب دشمن غافلگیر نشویم.

سردار دهقان ادامه داد: کپی‌سازی نمی‌تواند رافع نیاز ما باشد و ما باید با خلاقیت و ایجاد فضای ذهنی فعال، بر اساس نیازهای خودمان، سامانه‌های دفاعی را تولید کنیم.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران با اشاره به اینکه نگاه ما به این شکل است که به مقداری از توانمندی برسیم که همواره موضع ما نسبت به دشمن غافلگیری باشد، گفت: ما در گذشته کپی‌سازی می‌کردیم اما در دوره‌های آخر جنگ تغییر مسیر دادیم و تلاش کردیم بر اساس ظرفیت خود، تولید دفاعی انجام دهیم.

وی تاکید کرد: شناورهای تندرو مهم بوده و نیروی دریایی قرار است در آب‌های بین‌المللی ماموریت انجام دهد. ما در خلیج عدن تا نزدیک مرزهای هند و چین حضور داریم و فعالیت می‌کنیم و بحث تنگه هرمز و خلیج‌فارس نیز از این جهت مهم است و شناورهای تندرو در این منطقه بسیار موثر است.

سردار دهقان با اشاره به اینکه ما باید در سطح ملی و بخصوص در بحث دفاع، آزمایشگاه‌های معتبری داشته باشیم، افزود: ما باید از آزمایشگاه‌های معتبری برخوردار باشیم و علیرغم اینکه امکانات زیادی داریم، اما وضعیت خوبی را شاهد نیستیم.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران ادامه داد: بحث قوه محرکه در شناورها حائز اهمیت است و ما نیروی پیشرانی که بتواند شناور را به پیش ببرد را بسیار مهم می‌‌دانیم و اگر می‌خواهیم سرعت شناورهای تندروی ما به بالای ۷۰ نات ارتقا پیدا کند، باید گام‌های موثری برداریم.

سردار دهقان با اشاره به اینکه بحث هوشمندسازی به طور عموم باید مورد توجه قرار گیرد، افزود: تمام سلاح‌ها باید هوشمندسازی شود و ما در این فضا این توفیق را تاکنون داشته‌ایم و بنده با اطمینان عرض می‌کنم که تمامی عزیزان در حوزه‌های دریایی کشور به دستیابی این توفیقات کمک کرده‌اند. اگر روحیه جهادی، اعتماد به نفس و الگوی «ما می‌توانیم» نبود، ما نمی‌توانستیم به این توفیقات برسیم اما همواره موانعی وجود داشته است و ما با شعار «ما می‌توانیم» توانستیم از موانع بسیاری عبور کنیم و در این مسیر با توکل و اعتماد به نفس موفق بوده‌ایم.

کد N836637

وبگردی