آفتاب

گزارش آژانس درباره بی‌توجهی تپکو به هشدارها پیش از سونامی

گزارش آژانس درباره بی‌توجهی تپکو به هشدارها پیش از سونامی

بنابر گفته آژانس مقامات نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما ژاپن با وجود هشدارهای این نهاد بین‌المللی در مورد مقاومت نداشتن این نیروگاه در برابر زلزله و سونامی اقدامات پیشگیرانه لازم را انجام ندادند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از روزنامه وال‌استریت ژورنال، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با انتقاد از سهل انگاری مقامات شرکت تپکو، مالک و گرداننده نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما در توجه به هشدارهای ایمنی آژانس در مورد مقاومت کافی نداشتن نیروگاه در گزارش خود در این باره آورده است: کارشناسان آژانس پیش از بروز فاجعه هسته‌ای نیروگاه فوکوشیما در سال 2009، به مسوولان این نیروگاه هشدار داده بودند که نیروگاه فوکوشیما در نهایت می‌تواند در برابر یک زلزله 8/3 ریشتری مقاومت کند.

در سال 2011، بروز یک زلزله 9 ریشتری و سونامی باعث ورود مقادیر زیادی از آب دریا به این نیروگاه شد.

مجموع خسارت‌های ناشی از این سونامی برای دولت ژاپن حدود 300 میلیارد دلار هزینه در پی داشت.

در گزارش آژانس هم‌چنین تاکید شده است که نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما در بخش‌هایی دارای معایبی بوده است که به درستی و به موقع توسط مسوولان نیروگاه ارزیابی و تشخیص داده نشده است و مسوولان تپکو به هشدارهای ایمنی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که معیار سنجش میزان امنیت نیروگاه‌های هسته‌ای در سرتاسر جهان است،‌ توجه نکرده‌اند.

فاجعه هسته‌ای نیروگاه فوکوشیما، شدیدترین حادثه هسته‌ای از زمان بروز فاجعه در نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل اوکراین در سال 1986 بوده است.

بنابر گزارش آژانس، گرداننده نیروگاه فوکوشیما آمادگی لازم برای مقابله با سونامی و خرابی پمپ سردکن راکتورهای هسته‌ای را در اثر سونامی نداشته‌اند.

انتهای پیام

کد N836629

وبگردی