آفتاب
یک مدرس دانشگاه:

فرهنگ عامیانه در حفظ نهادهای اجتماعی موثر است

فرهنگ عامیانه در حفظ نهادهای اجتماعی موثر است

استادیار دانشگاه همدان گفت: فرهنگ عامیانه در حفظ نهادهای اجتماعی یک قوم موثر است.

دکتر ناصرکاظم خانلو در حاشیه همایش ملی بررسی ادبیات بومی ایران‌زمین در گفت‎وگو با خبرنگار ایسنا - منطقه لرستان، افزود: نویسندگان و شاعران نقش بزرگی در حفظ و انعکاس باورهای عامیانه داشته‎اند؛ امیرخسرو دهلوی این وظیفه ملی خود را به نحو احسن به انجام رسانده و خرافات و به‎طور کلی فرهنگ عامیانه رایج میان مردم زمان خود را در اشعارش انعکاس داده است.

وی بیان کرد: فولکلور، باورها و اعتقادات فولکلوری از گذشته‎های بسیار دور و از زمانی‎که انسان‎ها در غارها زندگی می‎کردند، در همه جوامع وجود داشته و دارد.

این استادیار دانشگاه همدان ادامه داد: فرهنگ عامیانه هر قومی خصوصیاتی دارد که موجب تمایز جوامع از یکدیگر می‎شود و گاهی تا حدودی در میان اقوام و قبایل گوناگون اشتراک دارد؛ فرهنگ‎ها در نقاط مختلف جهان با گذشت زمان و بر اثر ارتباط و برخورد با یکدیگر تعادل پیدا می‎کنند و اشتراکات زیادی بین آنها پدید می‎آید.

خانلو اضافه کرد: فرهنگ عامیانه در حفظ نهادهای اجتماعی یک قوم و اعتبار بخشیدن به عقاید و آداب و رسوم آنها مؤثر است و مطالعه و بررسی آن سبب شناخت ویژگی‎های هر قوم و پی بردن به خصوصیات روحی و اخلاقی آنان می‎شود.

وی اظهار کرد: فرهنگ مردم دانشی است که از گذشته به ما رسیده و باید در حفظ و نگهداری آن کوشا باشیم تا به بهترین وجه به آیندگان انتقال داده شود.

این مدرس دانشگاه گفت: علاقه و تمایل بشر به یافتن علت حوادث و وقایعی که در اطراف او رخ می‎دهد و گاهی ترس از ابهام و گنگی علت یک واقعه سبب به‎وجود آمدن خرافات و باورهای خرافی می‎شود.

انتهای پیام

کد N835869

وبگردی