آفتاب
هشدار یک تحلیلگر مسائل خاورمیانه:

تسلیح گروه های قبایلی در یمن به جنگ داخلی می انجامد

تسلیح گروه های قبایلی در یمن به جنگ داخلی می انجامد

بروس ريدل كارشناس مسائل خاورميانه در يادداشتی در پايگاه اينترنتی المانيتور تاكيد کرد تلاش سعودی ها برای تسليح نيروهای قبايلي در يمن به گسترش جنگ داخلی در این کشور می انجامد.

به گزارش خبرگزاري مهر، بروس ريدل در اين يادداشت مي نويسد: هفته گذشته داعش كنترل شهر الرمادي عراق و پالميرا (تدمر) در سوريه را در دست گرفت و همزمان اقدام به انفجاري انتحاري در يكي از مساجد شيعيان عربستان كرد كه 21 كشته برجاي گذاشت؛ اين امور باعث شد تا دولت اوباما بپذيرد كه بايد در استراتژي خود براي مقابله با داعش تجديد نظر کند.

وي مي نويسد اقدام تروريستي داعش در خاک عربستان باعث نشده مقامات سعودي متقاعد شوند تا در استراتژي منطقه اي و امنيتي  خود تجديد نظر كنند و همچنان مقابله با حوثي ها در يمن اولويت اول رياض است.

این در حالی است که دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد در روز 22 ماه مي از تخريب گسترده زيرساخت هاي شهري و غيرنظامي در يمن به دليل حملات ائتلاف تحت رهبري عربستان به يمن خبر داد و اعلام كرد كه بيش از هزار شهروند يمني در نتيجه اين حملات جان خود را از دست داده اند.

ريدل در اين يادداشت با اشاره به تلاش سعودي ها براي تسليح نيروهاي قبايلي در يمن تصريح مي كند كه اين موضوع تنها به افزايش جنگ داخلي در يمن منجر شده و چه بسا جنگي كه در يمن در بگيرد، خشونت بارتر از عراق، سوريه و ليبي باشد.

اين تحليلگر مسائل خاورميانه هشدار مي دهد كه تنها برنده جنگ داخلي در يمن القاعده و زيرشاخه هاي تروريستي آن هستند. ريدل استدلال مي كند كه سعودي ها به جاي در نظر گرفتن خطر نزديک داعش، توجه خود را متمركز بر خطري دور كرده اند.

وي در اين خصوص مدعي مي شود كه در آغاز بحران در سوريه نيز دولت بشار اسد به جاي تمركز بر رشد فزاينده افراط گرايان در مرزهاي اين كشور با عراق، تمام تمركز خود را در مقابله با نيروهاي ارتش آزاد قرار داد ولي بعد از مدتي متوجه شد كه در استراتژي خود اشتباه كرده است.

اين تحليلگر مسائل خاورميانه تاكيد مي كند كه پادشاهان سعودي از ملك فيصل تا ملك عبدالله به طور كامل سياست هايي محافظه كارانه و غير ريسك پذير را در پيش مي گرفتند اما تيم جديد در اين كشور طرحي را آغاز كرده كه هيچ پاياني براي آن متصور نيست.

ریدل اقدام دولت عمان در عدم همراهي با پادشاه سعودي براي حمله به يمن را «اقدامي هوشمندانه» توصيف مي كند و مي نويسد هيچ كس در رياض يا پايتخت هاي كشورهاي عربي در حاشيه خليج فارس نمي خواهد به سعودي ها بگويد كه در باتلاق گير كرده اند.

وي با يادآوري عدم حضور پادشاه عربستان در نشست اخير سران كشورهاي شوراي همكاري خليج فارس با باراك اوباما در كمپ ديويد، مي نويسد: ملك سلمان بعد از عدم همراهي با باراك اوباما، وقت خود را با روحانيون وهابي تندرويي سپري كرد كه معتقد به برده داري بوده و مخالف ستاره شناسي مدرن هستند و شيعيان را افرادي كافر و بي اعتقاد مي دانند.

بروس ريدل همچنين مي نويسد كه بدون كمك آمريكا، سعودي ها نمي توانند به آساني ائتلاف خود را براي حمله هوايي به يمن حفظ كنند. آنها متكي به حمايت آمريكا و انگليس براي تامين تجهيزات هواپيماهاي خود هستند و به اطلاعات اين كشورها براي يافتن اهداف خود وابسته اند.

کد N835646

وبگردی