آفتاب
تکلیف ۱۲صندلی ویژه مجلس فردا تعیین می‌شود

دو فراکسیون سیاسی مجلس از ترکیب هیات رئیسه چه می‌خواهند

دو فراکسیون سیاسی مجلس از ترکیب هیات رئیسه چه می‌خواهند

در آستانه انتخابات هیات رئیسه به نظر می رسد فراکسیون اصولگرایان برحفظ ترکیب هیات رئیسه با یک تغییر و فراکسیون رهروان بر تغییر ترکیب با حفظ دو نایب رییس موجود استراتژی خود را نهایی کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، تلاش ها برای رایزنی دو فراکسیون اصولگرای مجلس برای انتخابات هیات رئیسه مجلس نه در هفته اخیر که بازار مصاحبه ها داغ شده است، بلکه از ماه ها پیش که باهنر پیام حدادعادل به لاریجانی را در مورد عدم رقابت رئیس فراکسیون اصولگرایان با وی در انتخابات هیات رئیسه انتقال داده بود، آغاز شد.

با این حال پس از جلسه مجمع عمومی فراکسیون اصولگرایان که حدادعادل در آن اعلام کرد قصد ارائه فهرست مشترک با فراکسیون رهروان برای انتخابات هیات رئیسه را دارد، اخبار مربوط به این انتخابات بالا گرفت.

رئیس فراکسیون اصولگرایان که در آستانه انتخابات مجلس تمایل داشت از اردوگاه اصولگرایان بوی وحدت به مشام اصلاح‌طلبان برسد، تلاش کرد تا این وحدت را از ماه ها پیش با ارسال پیام هماهنگی به لاریجانی آغاز کند، اما این تلاش‌ها به نتیجه نرسید.

کاظم جلالی، رئیس فراکسیون رهروان ولایت بر اساس اظهارات علیرضا زاکانی عضو هیات رئیسه فراکسیون اصولگرایان روز یکشنبه در جلسه رایزنی با رئیس فراکسیون اصولگرایان برای وحدت حضور نیافت و از سوی دیگر ابتکار رسانه ای را در دست گرفت و همان روز با حضور در جمع خبرنگاران به نوعی اعلام کرد که فراکسیون اصولگرایان به دلیل اختلافات داخلی نتوانستند برای وحدت به تصمیم واحد برسند.

این اظهارات در حالی بیان شد که یکی از گزینه های وحدت مورد نظر فراکسیون اصولگرایان، وحدت بر سر گزینه های فعلی هیات رئیسه بود، استراتژیی که لاریجانی آن را پسندیده و در جلسه شورای مرکزی فراکسیون رهروان اعلام کرده بود که با ادامه نایب رئیسی باهنر و ابوترابی‌فرد موافق است، اما جریانی در فراکسیون اصولگرایان رهروان که مشی که نزدیک به دولت و اصلاح طلبان دارند، با ادامه ترکیب فعلی هیات رئیسه مخالفند.

کمال‌الدین پیرمؤذن، عضو اصلاح‌طلبان فراکسیون رهروان در خصوص علت مخالفت برخی اعضای این فراکسیون با ادامه نایب رئیسی باهنر گفت: محمدرضا باهنر، نایب رئیس دوم مجلس در یکسال اخیر در ماجرای استیضاح فرجی‌دانا به جبهه پایداری نزدیک شده است.

محمدرضا باهنر، نایب رئیس دوم مجلس در آستانه انتخابات مجلس به‌عنوان یک فعال سیاسی در نشست های خبری متعدد از رایزنی های اصولگرایان با جبهه پایداری و نزدیک شدن این دو دیدگاه برای انتخابات خبر داده و بارها اعلام کرده است که با اصلاح طلبان و معتدل ها برای انتخابات مجلس همگرایی صورت نخواهد گرفت. شاید همین موضع‌گیری‌های قاطع باهنر موجب نگرانی طیفی از فراکسیون رهروان که نزدیک به اصلاح طلبان و جریان اعتدال هستند، شده است و تلاش ها برای برکناری وی را افزایش داده است.

فراکسیون رهروان که بر اساس همین نگرانی ها تلاش داشت گزینه دیگری را برای نایب رئیسی مجلس معرفی کند به دلایلی نتوانست تاکنون گزینه ای را بیابد.

به نظر می رسد کاظم جلالی، رئیس فراکسیون رهروان به دلیل نگرانی از عدم رأی‌آوری در صحن علنی مجلس که به جایگاه وی و فراکسیون لطمه وارد می کند، نامزد نایب رئیسی مجلس نخواهد شد.

تاجگردون، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و مسعود پزشکیان نماینده تبریز به عنوان دو فعال اصلاح‌طلب مجلس نیز بر اساس اظهارات پیرمؤذن اعلام کردند که نامزد انتخابات هیات رئیسه مجلس برای نایب رئیسی نخواهند شد.

بخشی از اظهارات پیرمؤذن در مورد نگرانی از تصمیم فراکسیون رهروان برای ابقاء نایب رئیسان فعلی حکایت از توافق نانوشته هیات رئیسه و شورای مرکزی فراکسیون رهروان در حفظ باهنر و ابوترابی‌فرد به‌عنوان نایب رئیسان مجلس  در هیات رئیسه دارد.

این تصمیم فراکسیون رهروان پس از تلاش های بسیار برای پیدا کردن گزینه ای مناسب ناشی از آن است که فراکسیون از احتمال رأی‌آوری الیاس نادران، عضو فراکسیون اصولگرایان برای نایب رئیسی مجلس اطلاع دارد.

الیاس نادران، عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان و نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه سال گذشته نیز نامزد نایب رئیسی مجلس شده بود که با اختلاف ۱۰ رأی با محمدرضا باهنر نتوانست بر این کرسی بنشیند و این نگرانی برای فراکسیون رهروان وجود دارد که نادران به عنوان عضوی اثرگذار و فعال در فراکسیون اصولگرایان در سال پایانی مجلس نقشی موثر ایفا خواهد کند و شاید نقش موثر وی، ترکیب مجلس آینده را به نفع فراکسیون اصولگرایان رقم بزند.

از سوی دیگر فراکسیون اصولگرایان مجلس نیز در جلسه روز گذشته خود ۳ استراتژی را برای ورود به انتخابات هیات رئیسه به رأی گذاشت که بر این اساس شورای مرکزی فراکسیون با ارائه لیست مشترک با فراکسیون رهروان و یا با ارائه لیستی مستقل مخالفت کردند و ارائه لیستی در راستای حفظ وزن موجود فراکسیون اصولگرایان در هیات رئیسه مورد توافق شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان قرار گرفت.

علیرضا زاکانی، نماینده مردم تهران و عضو هیات رئیسه فراکسیون اصولگرایان امروز در جمع خبرنگاران این ۳ استراتژی را تشریح کرد. بر این اساس، به نظر می رسد فراکسیون اصولگرایان نیز در قبال نایب رئیسی مجدد ابوترابی‌فرد و باهنر سکوت می کند، اما در صورتی که نادران همانطور که روز یکشنبه در کمیسیون برنامه و بودجه اعلام کرده است در صحن علنی مجلس نامزد شود، قطعا فراکسیون اصولگرایان از وی حمایت خواهند کرد.

نتیجه این کشمکش ها در جلسه علنی روز سه شنبه مشخص خواهد شد. البته امروز بعد از ظهر نیز فراکسیون رهروان با تشکیل مجمع عمومی برای احراز سایر پست های هیات رئیسه مجلس نامزدهای خود را انتخاب می کند. این فراکسیون تلاش دارد تا جایگاه های بیشتری را در هیات رئیسه مجلس کسب کند.

هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی شامل ۱۲ نماینده منتخب مجلس است که حسین سبحانی نیا، علیرضا منادی و محمدحسین فرهنگی، سیدشریف حسینی و آشوری عضو فراکسیون رهروان و محمد دهقان، مهرداد بذرپاش، ضرغام صادقی عضو فراکسیون اصولگرایان هستند. البته در این میان آراء و نظرات محمدحسین فرهنگی نیز به فراکسیون اصولگرایان نزدیک است. ۲ نایب رئیس مجلس و ریاست مجلس نیز عضو فراکسیون رهروان هستند.

کد N835557

وبگردی