آفتاب

استرالیا اداره مقابله با تروریسم تاسیس کرد

استرالیا اداره مقابله با تروریسم تاسیس کرد

استرالیا امروز (دوشنبه) با ایجاد اداره‌ای موسوم به "مقابله با تروریسم" کار هماهنگ کردن آژانس‌های امنیتی را به این اداره سپرد و از آمریکا و انگلیس خواست تا پیشنهاد لغو حق شهروندی افراط گرایان دو ملیتی را بپذیرند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، استرالیا نیز همانند بسیاری از کشورهای دیگر گرفتار تهدیدهای مربوط به افزایش تعداد افراط گرایان داخلی است و در سال جاری میلادی چندین توطئه تروریستی از جانب داعش را خنثی کرده است.

به عنوان بخشی از برنامه یک میلیارد دلاری برای مبارزه با شهروندانی که افراط گر می‌شوند و یا از جنگ‌های عراق و سوریه به خانه باز می‌گردند، گرگ موریارتی، سفیر سابق استرالیا در اندونزی و ایران به عنوان نخستین هماهنگ کننده برنامه‌های ضد تروریستی و رئیس این اداره منصوب شد.

جولی بیشاپ، وزیر امور خارجه استرالیا گفت: ما تعدادی آژانس‌ امنیتی، اطلاعاتی و مجری قانون داریم و نقش گرگ موریاتی هماهنگ کردن تمامی اقدامات این آژانس‌ها و ارائه گزارش به نخست وزیر است.

وی افزود: ادارات و آژانس‌های مختلفی وجود دارند و ما می‌خواهیم مطمئن شویم که یک رویکرد کاملا هماهنگ شده میان آنها هست.

موریارتی همچنین یک تحلیل‌گر اطلاعاتی سابق است و دانش گسترده‌ای از گروه‌های افراطی که خود را اسلامی می‌دانند، دارد. این سمت به دنبال بررسی‌های جامعه مقابله با تروریسم که اوایل سال جاری میلادی صورت گرفت، ایجاد شد.

انتصاب وی همزمان با آن صورت گرفت که قرار است دولت استرالیا جزئیات قانون جدیدی را در خصوص لغو حق شهروندی افراد دوملیتی که از تروریسم حمایت، پشتیبانی و یا با آن ارتباط داشته‌اند، مطرح کند.

بیشاپ گفت: انگلیس این اقدام را انجام داده و کانادا و آمریکا در حال بررسی آن هستند. در حقیقت انگلیس اخیرا در 20 مورد حق شهروندی را پس گرفته و ما با دقت آن را بررسی می‌کنیم. این موضوعی است که کمیته امیت ملی ما آن را مد نظر دارد.

بیشاپ در حال حاضر این اختیار را دارد تا پاسپورت‌ها را لغو، معلق و یا از صدور آن امتناع کند و مانع سفر شهروندان استرالیایی شود.

وی گفت: تعداد استرالیایی‌هایی که قصد سفر به خارج از این کشور برای پیوستن به درگیری‌های سوریه وعراق را دارند رو به کاهش نیست در نتیجه ما باید اقداماتی انجام دهیم تا بتوانیم از جان استرالیایی‌ها در داخل کشور حفاظت کرده و از پیوستن آن‌ها به درگیری‌های خونین خارجی جلوگیری کنیم.

انتهای پیام

کد N835441

وبگردی