آفتاب
/تحلیل/

انفجار در القطیف عربستان ... شیعیان هدف تاریخی تروریسم

انفجار در القطیف عربستان ... شیعیان هدف تاریخی تروریسم

در حالی که طبق گزارش‌های رسمی دایره نفوذ تروریست‌ها رو به گسترش است رژیم قبیله‌ای آل سعود با وجود همه حاشیه‌سازی‌هایی که با سیاست‌های طائفه‌ای خود در منطقه ایجاد کرده به زودی دیگر در میان مردم خود جایگاهی نخواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پایگاه خبری «المسله» در تحلیلی با عنوان «انفجار القطیف، شیعه، هدف تاریخی تروریسم» نوشت: مقامات آل سعود نباید از کشتاری که در القطیف به دست یکی از شهروندان این کشور انجام شد، تعجب کنند. این عامل انتحاری که با افکار گمراه و منحرف وهابیت شارژ شده بود، این اقدام تروریستی را در مسجد امام علی(ع) شهر القدیح در شرق عربستان اجرا کرد.

حسن آل حماده، نویسنده و چهره رسانه‌ای عربستان، محکومیت‌هایی که تاکنون از سوی مقامات و شیوخ عربستان علیه این انفجار صورت گرفته را مسخره خواند و گفت: این حادثه نتیجه شستشوی مغزی مستمر تکفیری‌هاست و آنان در اثر این شستشوی مغزی، ما را مشرک و کافر می‌دانند و ما را با انگیزه تقریب به خدا می‌کشند. کافی است که در شبکه‌های اجتماعی چرخی بزنیم تا میزان شادی آنان از کشتن ما در روز جمعه و در یکی از خانه‌های خدا را دریابیم! بنابراین اشک مبلغانی که ما را کافر می‌دانند، مسخره و بی‌شرمانه است. چگونه این شیوخ کشتار شیعیان را محکوم می‌کنند در حالی که دقایقی پیش از این انفجار در توییتر قتل و اخراج آنان از کشور را می‌خواهند.

آل حماده افزود: پپیش از حادثه تروریستی روستای دالوه در استان الاحساء که هشت تن از شیعیان در حین خروج از مسجد به دست افراد مسلح به شهادت رسیدند نیز ما انتظار داشتیم روزی برسد که نفوذ تکفیری‌ها در منطقه گسترش یابد با حادثه خونبار القطیف ما مطمئن شدیم که از این پس بیشتر شاهد حوادثی مشابه علیه شیعیان عربستان خواهیم بود و اندیشه وهابیت در اعماق ذهن عربستانی‌هایی که حتی اهل تسنن را هم کافر می‌دانند، نفوذ کرده است. (حادثه تروریستی روستای الدالوه عربستان در نوامبر 2014 و همزمان با سالروز شهادت امام حسین(ع) رخ داد).

این نویسنده عربستانی درباره ظلمی که علیه شیعیان عربستان صورت گرفته گفت: متاسفانه، شیعیان در عربستان همواره از نظر عقیدتی و احساسات ملی‌گرایانه متهم هستند و با وجود مشکلاتی فراوان از ما می‌خواهند ملی‌گری خود را ثابت کنیم در حالی که دشمنان ما، بدون هیچ رقیبی به اقدامات خود ادامه می‌دهند. ما در مدارس مشرک خوانده می‌شویم در شبکه‌های ماهواره‌ای مزدوران یهودیان و در منبر سخنرانی سرچشمه تمامی بدی‌ها.

وی ادامه داد: طبیعی است که کشتار ما از فرائض شمرده شود من صراحتاً می‌گویم اگر کشور می‌خواهد دیگر خون شیعیان در عربستان ریخته نشود آشکارا این مساله را اعلام کند که شیعه مسلمان است و برای خود حقوقی دارد.

همچنین کشور باید با تصویب قانونی تحریک طائفه‌ها را جرم دانسته و مجرمان را مجازات و اتهامات بی‌اساسی که آنان به شیعیان می‌زنند را از تریبون‌های مختلف رد کند، کشور اگر بخواهد و در مسیر خود جدی باشد می‌تواند فرهنگ سازش و قبول اختلافات در کشور را منتشر سازد. رسانه ملی، موسسه‌های آموزشی که ما را به شرک متهم می‌کنند و نیز مبلغان مذهبی که در سخنرانی‌های رسمی خود ما را کافر می‌خوانند تحت نظارت و زیر نفوذ حاکمیت هستند.

محسن القروینی، رئیس دانشگاه اهل بیت (ع) کربلا درباره این حادثه ترورسیتی گفت: همه احتمالات وجود طرحی برای ازهم‌پاشی جهان اسلام را که از سوی صهیونیسم جهانی طراحی شد و از سوی آمریکا حمایت و توسط افراطی‌های داخلی اجرا می‌شود، را تایید می‌کند. این طرح با هدف تبدیل اختلافات طائفه‌ای به خفقان و زد و خورد، کلید خورده است و جهان اسلام را در دریایی از خون غرق خواهد کرد و تنها صهیونیست‌ها هستند که در میان پیامدهای حوادث القریح، عراق و یمن به اهداف امنیتی استراتژیک خود دست می‌یابند.

نزار حیدر، مدیر مرکز رسانه‌ای واشنگتن معتقد است: عربستان پشت بسیاری از مشکلات کنونی جهان اسلام ایستاده است و نظام فاسد قبیله‌ای حاکم در عربستان تا زمانی که به تروریست‌ها پناه می‌دهد و آنها را به اشکال مختلف حمایت می‌کند خطرات بازی با آتش را نادیده می‌گیرد.

حیدر پیش‌بینی کرد: تروریست‌ها طبق گزارش‌های محرمانه متعدد هر روز گسترده‌تر خواهند شد و پس از حاشیه‌سازی‌هایی که آل‌سعود در چارچوب سیاست‌های دشمن‌ستیزانه و طائفه‌ای خود در پیش گرفت چه در مناطق شرقی و چه دیگر نقاط، ما خواهیم دید که این حاکمیت قبیله‌ای دیگر در نزد مردم عربستان جایگاهی نخواهد داشت.

محمد سعید المخزومی، اندیشمند و عالم دینی برجسته عراق که در حال حاضر در کانادا اقامت دارد نیز در واکنش به انفجار القطیف گفت: شیعیان هدف تاریخی و اول تروریست‌ها هستند و رژیم آل‌سعود زمینه را برای فعالیت آنها فراهم می‌کند و بدیهی است که شیعیان عربستان نزدیک‌ترین و آسان‌ترین اهداف این تروریست‌ها باشند.

محمدعلی العلوی، عالم دینی بحرین نیز درباره این مساله که کشورهای مستبد حامیان تروریسم هستند، گفت: من این سخن را رد نمی‌کنم اما باید بگویم که تایید آن نیازمند بررسی عمیق واقعیت‌هاست.

وی ادامه داد: باید بپذیریم که افراطی‌گری در هر مکانی و هر تشکل فرهنگی و فکری وجود دارد و برای مثال اگر آمریکا بخواهد آشوبی نژادپرستانه ایجاد کند تنها چند ساعت کافی است پس موضوع ایجاد افراط‌گری در ابعاد تروریستی نیست بلکه مساله اصلی حمایت، تغذیه و تحریک این تفکرات است.

این استاد حوزه علمیه بحرین ادامه داد: از نظر من تفاوتی میان افراطی‌گری وهابی در القاعده، داعش و النصره با دیگر افراطی‌گری‌ها جز در مساله در اختیار داشتن سلاح وجود ندارد. این افراطی‌ها اگر تحریک شده و با مهمات و سلاح حمایت شوند، به همین آدم‌کشی‌ها منجر خواهند شد. شیعیان پناهگاهی ندارند و نمی‌توان تصور کرد که سازمان‌ها و کشورها از آنان حمایت کنند. اما همین کشورها و سازمان‌ها همواره از تفکرات افراطی هرجا که لازم باشد، حمایت می‌کنند چراکه از درک موازین انسانی عاجز هستند و تنها راه‌حل این است که جوامع را با فرهنگ تکامل بشری تغذیه کنیم و البته این راه‌حل تا تحقق به زمان زیادی نیاز دارد.

شیخ مقداد البغدادی، یکی از رهبران سابق شورای سیاسی پارلمان عراق نیز در گفت‌وگو با المسله گفت: انفجار القطیف یکی از حلقه‌های زنجیره توطئه‌هایی است که در همه نقاط جهان با رهبری آمریکا، عربستان و صهیونیسم صورت می‌گیرد چراکه شیعه دشمن درجه یک این مثلث محسوب می‌شود.

البغدادی در ادامه اظهار داشت: شیعیان در سایه جنگی که کشورهای عربی، منطقه‌ای و جهان به راه انداخته‌اند، زندگی می‌کنند. جنگی تمام‌عیار و وحشیانه که در تمامی ابعادرسانه‌ای، سیاسی، اقتصادی و نظامی پا را از مرزها و حقوق بین‌المللی بشر فراتر گذاشته و حوادث جاری عراق، یمن، سوریه، لبنان، بحرین و عربستان بهترین گواه آن هستند و تنها راه‌حل اجرای طرحی یکپارچه برای همه تشکل‌های شیعه و توافق بر سر حداقل مشترکات میان آنهاست با همکاری چهره‌های میانه‌رو اهل تسنن و شیعیان و دیگر فرقه‌های مذهبی و قومیتی چراکه دشمن و خطر اصلی یکی است.

انتهای پیام

کد N835157

وبگردی