آفتاب

دفتر حقوق بشر سازمان ملل پایان تلفات در یمن را خواستار شد

دفتر حقوق بشر سازمان ملل پایان تلفات در یمن را خواستار شد

دفتر حقوق بشر سازمان ملل در پی افزایش تلفات غیر نظامیان در یمن از ائتلاف ضد حوثی‌ها به رهبری عربستان خواست به جای قربانی کردن از جان غیرنظامیان دفاع کنند.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل در پی افزایش تلفات غیر نظامیان در یمن از ائتلاف ضد حوثی‌ها به رهبری عربستان خواست به جای قربانی کردن از جان غیرنظامیان دفاع کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، دفتر حقوق بشر سازمان ملل با انتشار بیانیه‌ای از نیروهای ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی و دیگر گروه‌های مسلح غیر دولتی یمن خواست تا با پایبندی به حقوق بین‌الملل تمام توان خود را برای حمایت از غیرنظامیان در یمن بکار گیرند.

بر اساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان ملل از زمان آغاز حملات به یمن تحت رهبری عربستان تاکنون یک هزار و 37 تن جان خود را از دست داده‌اند که 130 نفر از آن‌ها زن و 234 تن کودک بوده‌اند. علاوه بر این بیش از دو هزار و 450 نفر در این جنگ زخمی و مجروح شده‌اند. این میزان تلفات در مدت زمان بین 26 مارس تا 20 ماه مه رخ داده است.

سیسیلی پوئیلی سخنگوی دفتر کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل ضمن ابراز تاسف نسبت به ادامه جنگ یمن گفت: اگرچه یک آتش بش دوستانه در روزهای 12 تا 17 ماه مه اعلام شد؛ هنوز گزارشات مبنی بر ادامه حملات زمینی و هوایی وجود دارد که سبب می‌شود میلیون‌ها نفر هنوز به کمک‌های بشر دوستانه احتیاج داشته باشند.

پوئیلی همچنین گفت که زیربناهای شهری بویژه در صنعا و صعده به میزان گسترده‌ای نابود شده که مردم را در وضعیت بسیار سختی قرار داده است.

بر اساس این گزارش، علیرغم اعلام آتش بس، خشونت در یمن از سرگرفته شد و به ویژه در صنعا و صعده حملات هوایی بیشترین تلفات را بر جای گذاشت. علاوه بر این تعز و عدن هدف حملات زمینی قرار دارند.

سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل همچنین نسبت به تخریب زندان‌ها و مراکز اصلاح و تربیت در این حملات ابراز نگرانی کرد و یادآور شد: بسیاری از این ساختمان در حملات اخیر یمن تخریب شده‌اند و تاکنون بیش از چهار هزار زندانی فرار کرده و برخی هم کشته یا زخمی شده‌اند.

وی در ادامه ابراز نگرانی کرد که در نتیجه این حملات بیماری‌هایی همچون گال و قارچ شیوع پیدا کرده است.

دفتر کمیسیونر عالی حقوق بشر علاوه بر این با تکرار درخواست بان کی مون دبیر کل سازمان ملل مبنی بر شرکت در رایزنی‌های ژنو برای برقراری صلح در یمن و حسن نیت طرف‌های درگیر در این رایزنی‌ها تاکید کرد:‌ آتش بس بشر دوستانه به عنوان اولین گام برای برقراری آتش‌بس همیشگی باید تمدید شود و تلفات غیرنظامیان پایان یابد.

دبیر کل سازمان ملل پیش از این خواسته بود تمام طرف‌های درگیر با حسن نیت و بدون پیش شرط در این رایزنی‌ها شرکت کنند.

انتهای پیام

کد N835151

وبگردی