آفتاب

بازرسان آمریکایی و نروژی پرواز شناسایی مشترک بر فراز روسیه را آغاز کردند

بازرسان آمریکایی و نروژی پرواز شناسایی مشترک بر فراز روسیه را آغاز کردند

رئیس «مرکز ملی کاهش خطر اتمی روسیه» اعلام کرد، آمریکا و نروژ براساس «معاهده آسمان‌های باز» امروز (دوشنبه) پرواز شناسایی مشترکی را بر فراز قلمرو روسیه انجام خواهند داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، سرگئی ریژکف، رئیس «مرکز ملی کاهش خطر اتمی روسیه» گفت: این پرواز شناسایی مشترک 25 تا 29 مه سال جاری میلادی (چهارم تا هشتم خرداد) و با استفاده از هواپیمای ترابری «235-CN» که به هیچ تسلیحاتی مجهز نیست صورت خواهد گرفت.

وی افزود: این هواپیما و تجهیزات شناسایی که بر آن نصب شده با نظارت متخصصان روسی گواهی‌نامه بین‌المللی را دریافت کرده که براساس آن از استفاده از ابزار فنی که در «معاهده آسمان‌های باز» قید نشده، جلوگیری می‌شود.

ریژکف ادامه داد: متخصصان روسی که سوار بر هواپیمای «235-CN» هستند بر استفاده از تجهیزات شناسایی در جریان این پرواز و پیروی بازرسان آمریکایی و نروژی از این معاهده نظارت خواهند داشت.

معاهده آسمان‌های باز در سال 1992 میلادی در هلسینکی امضا شد و در حال حاضر 34 کشور از جمله اکثر کشورهای عضو ناتو این معاهده را امضا کرده‌اند.

مفهوم این معاهده در سال 1989 میلادی توسط جورج هربرت واکر بوش، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا به دنبال پیشنهاد اولیه دوایت آیزنهاور، ژنرال آمریکایی و سی‌وچهارمین رئیس‌جمهور آمریکا در سال 1955 میلادی مجدداً مطرح شد.

این معاهده اول ژانویه سال 2002 میلادی به اجرا درآمد.

روسیه 26 مه سال 2001 میلادی معاهده آسمان‌های باز را تصویب کرد.

این توافق‌نامه نظامی زمینه پروازهای شناسایی هواپیماهای غیرمسلح را بر فراز قلمرو کشورهای عضو و با هدف تقویت شفاف‌سازی در فعالیت‌های نظامی ایجاد می‌کند.

انتهای پیام

کد N835054

وبگردی