آفتاب

وزرای خارجه روسیه و جمهوری آذربایجان دیدار می‌کنند

وزرای خارجه روسیه و جمهوری آذربایجان دیدار می‌کنند

وزرای امور خارجه روسیه و جمهوری آذربایجان امروز (دوشنبه) با هدف ارتقای مناسبات دو جانبه و نیز حل درگیری ناگورنو- قره باغ در مسکو دیدار خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری ایتارتاس، "المار محمد یاروف"، وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان از 24 تا 26 مه برای سفر رسمی عازم روسیه شده است. علاوه بر دیدار با "سرگئی لاوروف"، وزیر امور خارجه روسیه وی قرار است با "سرگئی ناریشکین"، رئیس دوما و "دیمیتری روگوزین، معاون نخست وزیر روسیه دیدار خواهد کرد.

محمد یاروف و لاوروف قصد دارند در خصوص شرایط منطقه، چشم‌انداز همکاری دوجانبه، جنبه‌های روابط منطقه‌ای و بین‌المللی و نیز حل و فصل درگیری ناگورنو- قره باغ گفت‌وگو داشته باشند. وزارت خارجه روسیه تاکید کرد که اقتصاد روسیه جمهوری آذربایجان، روابط انسانی و فرهنگی در طول سال گذشته پیشرفت چشمگیری داشته است.

خصوصا رشد تجاری 12 درصدی و فعالیت مشترک دو کشور از جمله پس از افزایش صادرات محصولات کشاورزی جمهوری آذربایجان به فدراسیون روسیه قابل توجه بوده است؛ اقدامی که پس از تحریم‌ محصولات کشورهای اروپایی از سوی روسیه انجام شد. وزارت امور خارجه روسیه همچنین اعلام کرد که با توجه به مشکلات حل و فصل ناگورنو قره باغ و با توجه به اشتراکات تاریخی و جغرافیایی مردم دو طرف، حل این مساله جزو اولویت‌های سیاسی خارجی مسکو است.

ناگورنو قره باغ در اواخر دهه 1980 از جمهوری آذربایجان اعلام استقلال کرد و همین امر موجب جنگ ارمنستان و جمهوری آذربایجان شد که بین سال‌های 1988 و 1994 جان 25 تا 30 هزار تن را گرفت. از آن زمان، کنترل قره باغ در دست ارمنستان قرار گرفت.

انتهای پیام

کد N834839

وبگردی