آفتاب
ماجد غماس:

سکوت برخی علمای دینی، باعث تسلط تکفیری‌ها بر مقدرات امت شد

سکوت برخی علمای دینی، باعث تسلط تکفیری‌ها بر مقدرات امت شد

نماینده مجلس اعلای اسلامی عراق در ایران با انتقاد از سکوت برخی علمای مسلمان در برابر جنایات تروریست‌ها گفت: سکوت و جانبداری برخی علمای دینی و مراکزی مانند الازهر، باعث تسلط تروریست‌های تکفیری بر مقدرات امت شد.

نماینده مجلس اعلای اسلامی عراق در ایران با انتقاد از سکوت برخی علمای مسلمان در برابر جنایات تروریست‌ها گفت: سکوت و جانبداری برخی علمای دینی و مراکزی مانند الازهر، باعث تسلط تروریست‌های تکفیری بر مقدرات امت شد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) ماجد غماس با ارائه تحلیلی از منازعات موجود در منطقه و نقش جریان های تروریستی تکفیری گفت: بدون شک تولد اندیشه تکفیری حاصل امروز و دیروز نبوده و گستره ای به درازای حداقل چهار قرن دارد.

وی با متهم کردن قدرت های خارجی در حوادث اخیر منطقه و نقش توطئه گر و مخرب آمریکا گفت: توطئه های استکباری کشورهای خارجی به ویژه آمریکا و اهداف سیاسی برخی کشورهای منطقه که راه رسیده به سلطه و استمرار حیات خود را در دامن زدن به اختلافات مذهبی و طائفه گرایانه می دانند و همچنین سوء استفاده جریان تکفیری ماننده القاعده و داعش از وضعیت اقتصادی برخی جوامع عرب که در فقر و بیکاری به سر می برند و ضعف برخی مدارس دینی اهل سنت به ویژه الازهر شریف در موضع گیری در قبال این جریان ها و حتی سکوت و گاهی جانبداری، منجر به بازشدن عرصه برای ورود اندیشه تکفیری گردید. همه این عوامل باعث شد تا تروریست های تکفیری بر برخی مقدرات کشورهای منطقه مسلط شوند تا تمامی ثروت های مادی و انسانی منطقه را برای ورود اسرائیل و ادامه حیات این رژیم مهیا کنند.

نماینده سید عمار حکیم در ایران در پاسخ به سؤالی پیرامون نقش وهابیت در بروز درگیری های موجو در منطقه گفت: بدون شک وهابیت منشأ اصلی و بنیان به وجود آورنده جریان‌های تکفیری است. وهابیت به مثابه مزرعه ای است که بذر تمامی این گروه ها و جریان ها در آن کاشته شد. اموال و دارایی های نامشروعی که طی دهه های اخیر صرف ترویج این فکر شد نیز باعث رشد و نمو این شجره خبیثه و همه متعلقات به آن گردید.

رئیس دفتر نمایندگی مجلس اعلای اسلامی عراق با اشاره به سهم هر یک از کشورهای عربی حامی و تأمین کننده مالی تروریست‌ها، کشورهای غربی، آمریکا و اسرائیل و خود گروه های تکفیری و تروریستی در حوادث منطقه افزود:

مسئولیت نخست بر عهده کسانی است که نام دین را به دنبال خود به یدک می کشند چه روحانی و عالم باشند و چه مدیران مراکز دینی. این افراد مسئولیت ظهور و رشد اندیشه های وهابی و تکفیری را بر عهده دارند. علاوه بر آنها کسانی که با خالی کردن عرصه باعث تصرف آن توسط دیگران شدند نیز سهمی در این موضوع دارند. البته در میان علمای اهل سنت کسانی هستند که در برابر این موج بزرگ ایستادگی می کنند. از سوی دیگر جریان تکفیری یک جریان کاملا سیاسی است و ماشه اسلحه آن به سمت خودی ها و همسایگان است. در سوریه، عراق و یمن و شمال آفریقا این موضوع را دیدید. لذا عوامل سیاسی درون منطقه ای و همچنین دخالت های خارجی کشورهای قدرتمند که به دنبال ترسیم نقشه جدیدی از قدرت در منطقه هستند تا سلطه خود را بر این بخش از جهان تحکیم ببخشند و محور مقاومت را تضعیف کنند نیز در شکل گیری این حوادث مؤثر بوده است.

وی همچنین در پاسخ به موضوعی که رهبر انقلاب همیشه در سخنان خود، به نقش آمریکا در حوادث منطقه پیش از نقش جریان های تکفیری تروریستی و کشورهای منطقه ای حامی آنها اشاره کرده اند و آمریکا را عامل اصلی بروز این حوادث معرفی می کنند، به نگرش مجلس اعلای اسلامی عراق به این سخنان رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت:

بدون شک سخنان روشن رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای به زخم موجود در بدنه امت اسلام یعنی استکبار و استعمار که امروز همان ایالات متحده آمریکاست اشاره دارد. هنگامی که از تروریسم سخن می گوییم از پدیده ای سخن گفته ایم که قبل از تکفیر بوده و اکنون به همراه تکفیر خودنمایی می کند. گروه های تروریستی وجود دارند که تروریسم خود را تحت حمایت برخی کشورهای مستکبر انجام می دهند. خود ایالات متحده نیز در برخورد با مخالفان سلطه از روش های تروریستی استفاده می کند و می کوشد برنامه های خود را از گذر اجرای عملیات های تروریستی و حتی تروریسم فکری اجرا کند. آمریکا در برخی کشورها چشم خود را بر نقض حقوق بشر می بندد و در برخی جاهای دیگر از آن علیه آن کشور استفاده می کند. در مورد یمن نیز مشاهده می کنید که آمریکا در قبال بمباران این کشور توسط عربستان سعودی سکوت می کند و سازمان های حقوق بشری بین المللی تحت سلطه آمریکا نیز به شکل مناسب پیرامون این حوادث موضع گیری نمی کنند و بالعکس، مظلومان را به عنوان مسئول فجایع معرفی می کنند. این همان تروریسمی است که از همان ابتدا توسط کسانیکه قدرت و ثروت را در دست داشته اند اعمال می شده است.

غماس با فرصت دانستن برگزاری دومین کنگره بین المللی 17000 شهید ترور کشور گفت: جمهوری اسلامی ایران از نخستین کشورهای مورد تعرض تروریسم به شمار می رود و بسیاری از جوانان آن در نتیجه این عملیات تروریستی از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی توسط گروه های تروریستی مانند سازمان مجاهدین خلق (منافقین) مورد جنایت و کشتار قرار گرفتند. لذا در حال حاضر ضروری است که همگی از فرصت پیش آمده استفاده کنیم و صدای خود را هرچه بیشتر برای اعلام اینکه ما قربانی تروریسم هستیم بلند کنیم. گمان می کنم مردم زیادی هستند که هنوز نمی دانند 17000 شهید ایرانی قربانی تروریسم شده اند. برگزاری این اجلاس فرصت مناسبی برای تحقق این هدف است و می تواند به تجمیع قوا و نیروی جریان های ضد سلطه گری کمک و نیروی یکپارچه و متحدی ضد مستکبران و نظام های ظالم باشد.

انتهای پیام

کد N834775

وبگردی