آفتاب

توافق اولیه اعراب برسر تشکیل نیروی نظامی مشترک

توافق اولیه اعراب برسر تشکیل نیروی نظامی مشترک

روسای ستاد مشترک ارتش‌های کشورهای عضو اتحادیه عرب بر سر تشکیل "نیروی مشترک عربی" به توافق رسیدند و اساس‌نامه اولیه این نیرو را تدوین کردند.

روسای ستاد مشترک ارتش‌های کشورهای عضو اتحادیه عرب بر سر تشکیل "نیروی مشترک عربی" به توافق رسیدند و اساس‌نامه اولیه این نیرو را تدوین کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه الخلیج، روسای ستاد ارتش‌های عربی در پایان دومین نشست خود در خصوص تشکیل نیروی مشترک عربی به توافق رسیدند و اساس‌نامه اولیه آن برای بررسی به رهبران عرب ارائه شد تا اصلاحات مورد نظر کشورهای عضو در آن داده شود و یا پیشنهاد‌های لازم درباره آن ارائه گردد.

در همین حال نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب در بیانیه‌ای اعلام کرد: شرکت کنندگان در این نشست به توافقی در خصوص مسائل مختلف مربوط به تشکیل نیروی مشترک عربی برای حفظ امنیت قومی-عربی و مبارزه با تروریسم دست یافتند و این امر در راستای اجرای تصمیمات سران عرب در نشست شرم الشیخ است که خواهان تشکیل نیروی مشترک عربی شده بود.

وی افزود: روسای ستاد مشترک ارتش عربی در خصوص مسائل سازمانی و حقوقی مربوط به تشکیل این نیروی مشترک و اهداف و ماموریت‌های آن و نیز مکانیزم‌های کاری و حمایت‌های مالی به توافق رسیدند.

روسای ستاد مشترک و مسئولان نظامی از 21 کشور در این نشست مشارکت داشتند. مسئولان اتحادیه عرب و اعضایی در هیات‌های شرکت کننده گفته‌اند که در این نشست اساس‌نامه اولیه‌ تشکیل نیروی عربی تدوین شده و این سند به دولت‌های کشورهای عضو فرستاده شده تا آنها ملاحظات خود را در مورد آن ارائه دهند.

محمود حجازی، رئیس ستاد مشترک ارتش مصر روز شنبه در آغاز این نشست گفته بود که تشکیل نیروی مشترک عربی باید تا 29 ژوئن آتی پایان یابد.

در همین حال یک منبع حاضر در مذاکرات عنوان داشت که پیش نویس اساس‌نامه اولیه بر اختیاری بودن حضوردر این نیرو تاکید دارد و در آن بر پایبندی به اصل حسن همجواری و عدم مداخله در امور داخلی کشورهای عضو و عدم جهت گیری بنا به دلایل مذهبی، طائفه‌ای و نژادی تاکید شده است.

انتهای پیام

کد N834750

وبگردی