آفتاب

اشتون کارتر از نیروهای عراق در جنگ ضد داعش به شدت انتقاد کرد

اشتون کارتر از نیروهای عراق در جنگ ضد داعش به شدت انتقاد کرد

واحدمرکزی خبر نوشت:

اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا گفت سقوط رمادی گواه آن است که نیروهای عراقی از اراده و تمایل برای جنگ با داعش برخوردار نیستند.
به گزارش مونیتورینگ خبرگزاری صدا و سیما، این صریح ترین ارزیابی یک مقام بلندپایه دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا از نیروهای عراقی و تصرف رمادی به دست ستیزه جویان داعش به شمار می رود که تاکنون مطرح شده است.
کارتر در مصاحبه با شبکه سی ان ان که روز یکشنبه منتشر شد، افزود: رمادی در حالی به دست ستیزه جویان داعش افتاد که تعداد نیروهای عراقی در این شهر بیشتر از آنها بود اما نیروهای عراقی از ایستادن در برابر این ستیزه جویان خودداری و از این شهر عقب نشینی کردند. نیروهای عراقی همچنین تعداد زیادی از خودروهایی را که آمریکا در اختیار آنها قرار داده است ازجمله چند دستگاه تانک رها کردند.
کارتر درباره نیروهای عراقی تصریح کرد: «آنچه ظاهرا اتفاق افتاد، این است که نیروهای عراقی از خودشان هیچ تمایلی برای جنگ نشان ندادند. تعداد آنها کمتر از ستیزه جویان داعش نبود. در حقیقت تعداد نیروهای عراقی بسیار بیشتر از نیروهای مخالف بود. این مسئله نشان می دهد و من فکر می کنم بیشتر ما نیز بر این باوریم که با مشکل فقدان اراده و تمایل عراقی ها برای جنگ علیه داعش و دفاع از خودشان روبرو هستیم.»
سقوط رمادی در روز یکشنبه گذشته پرسش هایی را درمورد کارآمدی رویکرد دولت باراک اوباما درقبال عراق بوجود آورد. رویکرد دولت اوباما در قبال عراق شامل ترکیبی از آموزش و بازسازی ارتش عراق، ترغیب بغداد به مصالحه با سنی های عراق و بمباران اهداف داعش بدون حضور نیروهای زمینی آمریکایی در داخل عراق است.
کارتر از حملات هوایی آمریکا علیه اهداف داعش دفاع کرد و گفت: این حملات بخشی موثر از جنگ علیه داعش بوده است اما نمی تواند جایگزینی برای تمایل نیروهای عراقی در دفاع از کشورشان باشد.
وی اضافه کرد: ما می توانیم در شکست داعش مشارکت داشته باشیم. اما نمی توانیم عراق را به مکانی مناسب برای زندگی مردم این کشور تبدیل کنیم. ما نمی توانیم پیروزی را در این کشور حفظ کنیم، این عراقی ها هستند که باید چنین کاری را انجام دهند.
وزارت دفاع آمریکا ( پنتاگون ) این هفته اعلام کرد، نیروهای عراقی زمانی که رمادی را ترک کردند شش دستگاه تانک ، شش دستگاه توپخانه، تعداد زیادی نفربر زرهی و حدود 100 دستگاه خودرو نظامی مانند هاموی را در این شهر رها کردند.
نیروهای امنیتی عراق طی یک سال گذشته پس از شکست، بارها تجهیزات نظامی را که آمریکا در اختیار آنها قرار داده است، رها کرده اند.
کارتر در اظهارات خود از هیچگونه تاکتیک جدید آمریکا در جنگ علیه داعش خبر نداد.
وی ادامه داد: ما می توانیم آنها را آموزش بدهیم. ما می توانیم تجهیزات در اختیار آنها قرار دهیم اما قطعا نمی توانیم اراده جنگ را در اختیار آنها قرار دهیم. اما وقتی ما آموزش و تجهیزات در اختیار آنها قرار می دهیم و از آنها حمایت می کنیم، انتظار داریم که اراده و تمایل لازم را برای جنگ داشته باشند، زیرا داعش تنها زمانی شکست می خورد که آنها بجنگند.
کارتر تصریح کرد: بسیار نگران کننده است که نیروهای محلی تمایل چندانی برای جنگ ندارند، زیرا آنها هستند که مسئول جنگیدن در برابر داعش، پیروزی و حفظ سرزمین شان در برابر این گروه هستند.
پس از پیشروی های اخیر داعش برخی مقامات آمریکایی ازجمله سناتور جان مک کین رئیس کمیته نیروهای مسلح سنا آمریکا اعزام نیروهای آمریکایی بیشتر را به عراق درخواست کرده اند. در حال حاضر حدود سه هزار نیروی نظامی آمریکا در عراق مستقر هستند که در زمینه آموزش نیروهای عراقی فعالیت دارند و نزدیک مناطق درگیری نیستند.

4949

کد N834235

وبگردی