آفتاب
اندیشکده‌ی بروکینگز:

نگرانی اصلی سعودی‌ها برداشته شدن تحریم‌هاست نه سلاح هسته‌ای

نگرانی اصلی سعودی‌ها برداشته شدن تحریم‌هاست نه سلاح هسته‌ای

مقامات سعودی بیش‌تر از آن‌چه نگران دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای باشند نگران آنند که با برداشته شدن تحریم‌ها؛ ایران از لحاظ اقتصادی، فن‌آوری، سیاسی و تبادل با غرب به یک قدرت برتر تبدیل شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اندیشکده‌ بروکینگز در گزارشی در مورد نشست اخیر برگزار شده در کمپ دیوید و نگرانی‌های کشورهای عربی عضو شورای همکاری خلیج فارس در مورد توافق هسته‌ای آمریکا و ایران نوشت: با توجه به این‌که کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و آمریکا در نشست کمپ دیوید بر همکاری در مورد چالش‌های منطقه تاکید کردند، اما موضوع نگرانی عمیق این کشورها از گسترش نفوذ ایران درنتیجه برداشته شدن تحریم‌ها و خروج از انزوا در کمپ دیوید رفع نشده است.

اما چگونه شد که کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در چنین موقعیتی قرار گرفته‌اند. با متکی بودن به نتانیاهو که این کار را به جای آن‌ها انجام دهد و بتواند واشنگتن را از توافق هسته‌ای با ایران منصرف کند. این کشورها و اسراییل نگرانی‌های مشترکی در مورد برنامه هسته‌ای ایران دارند و هرگز نمی‌خواهند که ایران به یک قدرت هسته‌ای تبدیل شود.

مشکل عربستان سعودی و دیگر کشورهای عربی با ایران همواره بر سر نفوذ سیاسی ایران در منطقه حضور پررنگ ایران در برخی از کشورهای عربی هم‌چون سوریه، عراق، لیبی و یمن و توانایی‌ها و منابع آن برای فراهم کردن این حضور بوده است.

در ادامه این گزارش آمده است: درواقع سعودی‌ها ترجیح می‌دهند که ایران همانند کره شمالی حتی در صورت دستیابی به سلاح هسته‌ای یک کشور منزوی و تحت تحریم‌های گسترده غرب باشد؛ سعودی‌ها نگران آن هستند که ایران با دارابودن یک برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز و بدون دارا بودن سلاح هسته‌ای اما پیشرفته از لحاظ اقتصادی، فن‌آوری و سیاسی و تبادل با غرب به قدرت بی چون و چرای خاورمیانه تبدیل شود که مخالفت‌ها و انتقادهای گسترده آن‌ها در رابطه با توافق هسته‌ای ایران نیز به همین دلیل است.

انتهای پیام

کد N834109

وبگردی