آفتاب

پایان نشست اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج فارس

پایان نشست اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج فارس

نشست اتحادیه اروپا با اعضای شورای همکاری خلیج فارس امروز(یکشنبه) در قطر با تاکید طرفین بر حل مساله عراق بدون مداخله خارجی، حمایت از رایزنی‌های ژنو در خصوص یمن و تاکید بر راه‌حل سیاسی برای بحران سوریه پایان یافت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خالد العطیه، وزیر خارجه قطر در سخنان خود در پایان این مذاکرات به مساله فلسطین اشاره کرد و گفت: شکست روند صلح به دلیل پیامدهایش بر تمام اوضاع منطقه بسیار اهمیت دارد و ما در این مذاکرات در خصوص آن گفت‌وگو کردیم. ما اعلام می‌کنیم که پایان اشغالگری‌های اسرائیل بهترین راه برای حل این مساله است.

وی افزود: اوضاع عراق نیز در مذاکرات ما مورد بررسی قرار گرفت و ما تاکید می‌کنیم که باید مساله عراق بدون مداخله خارجی حل و فصل شود. توافقی در زمینه حمایت از مذاکرات لیبی نیز برای تشکیل دولت وحدت ملی وجود دارد. این توافق نیز در مورد بحران سوریه وجود دارد که باید مردم این کشور به توافقی دست یابند که به این فاجعه پایان داده شود و عاملان این بحران نیز مجازات شوند.

وزیر خارجه قطر در خصوص توانایی هسته‌ای ایران نیز گفت: کشورهای عربی و اروپایی بر سر این امر تاکید دارند که باید بر مسالمت آمیز بودن برنامه‌های هسته‌ای ایران تاکید شود و این توافق هسته‌ای باید کامل و فراگیر باشد و به تمامی تردیدها پایان دهد.

در همین حال فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درخصوص مذاکرات این اتحادیه با کشورهای حوزه خلیج فارس گفت: این مذاکرات بسیار کارآمد ومثمر ثمر بود. ما به عربستانی‌ها به خاطر رخداد القطیف تسلیت می‌گوییم و تاکید می‌کنیم که ما در کنار آنها در مقابله با تروریست‌ها می‌ایستیم.

وی در خصوص اوضاع یمن گفت: اوضاع یمن بسیار جدی است و مساله این کشور در اولویت‌ها در دستور کارهایمان قرار دارد. باید ثبات به این کشور بازگردد ما از رایزنی‌ها در ژنو حمایت می‌کنیم و این رایزنی‌ها باید سازنده و فراگیر باشد و به تشریک مساعی‌ها بینجامد. ما در مورد کنفرانس ریاض که با محوریت مساله یمن برگزار شد نیز صحبت کردیم. کنفرانس ریاض گامی برای بررسی بحران یمن بود و ما از تمامی طرف‌ها می‌خواهیم تا با حسن نیت در مذاکرات ژنو حضور یابند. از سازمان ملل و جامعه بین‌الملل می‌خواهیم تا تلاش خود را برای موفقیت آمیز بودن این نشست انجام دهند.

موگرینی افزود: بحران انسانی در یمن وجود دارد کمک‌هایی به ساکنان یمن صورت گرفته است اما اوضاع کنونی به گروه‌های امدادرسانی اجازه فعالیت کامل را نمی‌دهد.

رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مورد توافق هسته‌ای با ایران نیز عنوان داشت: نیازی به توافق خوب و فراگیر با ایران وجود دارد واین امر پس از تفاهمی است که در سوئیس حاصل شد ما می‌خواهیم که توافق در اواخر ژوئن کامل و فراگیر باشد و ضمانت‌های لازم را در مورد برنامه‌های هسته‌ای ایران بدهد. من معتقدم که این مساله بر امنیت منطقه تاثیر می‌گذارد.

وی در خصوص مساله سوریه نیز گفت: من آخرین تحولات سوریه و عراق را دنبال می‌کنم اخیرا 400 تن کشته شده‌اند و اوضاع میدانی بسیار بحرانی است و ما در اتحادیه اروپا و جامعه بین‌الملل و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس معتقدیم که راه حل سیاسی تنها راهکار در عراق و سوریه است. ما در مورد سوریه از مذاکرات طرف‌ها در ژنو حمایت می‌کنیم و همچنین از تلاش‌های کشورهای عربی علی الخصوص عربستان قدردانی می‌کنیم.

موگرینی تاکید کرد: در مورد عراق نیز باید آشتی فراگیر شکل گیرد. ما به حیدرالعبادی، نخست وزیر عراق برای تحقق اصلاحات فراگیر که او در زمان تشکیل دولتش وعده آن را داده بود کمک می‌کنیم.

وی در خصوص مساله لیبی نیز گفت: می‌دانید که اوضاع لیبی از اولویت‌های اساسی ماست و این مساله فقط مربوط به سال گذشته نیست بلکه قبل از آن نیز این مساله از اولویت‌های ما بود. برنادینو لئون، فرستاده سازمان ملل به لیبی این مذاکرات را آغازکرد که هدف از آن تشکیل دولت وحدت ملی است. ما نیاز مبرمی داریم که طرف‌های لیبیایی تا قبل از رمضان به توافق دست یابند و به این خلایی که تروریست‌ها از آن سوء استفاده می‌کنند پایان دهند. باید وضعیت مهاجرت‌های غیرقانونی نیز پایان یابد و ما از مسئولان لیبیایی می‌خواهیم تا اقدامات لازم را در این خصوص انجام دهند.

انتهای پیام

کد N834042

وبگردی