آفتاب
یک حقوقدان:

اثر تربیتی کانون‌های اصلاح و تربیت بسیار ضعیف است

اثر تربیتی کانون‌های اصلاح و تربیت بسیار ضعیف است

یک حقوقدان گفت: اثر تربیتی کانون‌های اصلاح و تربیت بسیار ضعیف است و قضات توجه کنند که کودکان و نوجوانان را به کانون‌ها نفرستند.

یک حقوقدان گفت: اثر تربیتی کانون‌های اصلاح و تربیت بسیار ضعیف است و قضات توجه کنند که کودکان و نوجوانان را به کانون‌ها نفرستند.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، موذن‌زادگان در همایش چشم‌انداز حقوق کودک در جمهوری اسلامی ایران گفت: بهتر است به جای اصطلاح کودک و نوجوان بزهکار، از اصطلاح کودک و نوجوان معارض قانون استفاده کنیم چرا که بار منفی کمتری دارد.

وی ادامه داد: واکنش‌های اجتماعی برای کودک و نوجوانان باید فقط اصلاحی و تربیتی باشد. ما باید هر واکنشی که در قبال رفتار این اشخاص اتخاذ می‌کنیم مبتنی بر اصلاح و تربیت باشد و واکنش‌هایی که جنبه سرکوبگری دارند نباید اعمال شوند.

این حقوقدان خاطرنشان کرد: برای مثال اعدام افرادی که سن آنها کمتر از 18 سال است نباید صورت گیرد زیرا جنبه تنبیهی دارد. حبس ابد نیز معادل اعدام است و ابدا نباید درباره کودک و نوجوان این احکام را به کار برد.

وی گفت: اگر حبس ابد برای کودکان زیر 18 سال اعمال می‌شود باید امکان آزادی برای آنها پیش‌بینی شود.

موذن‌زادگان درباره تنبیه بدنی، گفت: تنبیه بدنی به هیچ وجه نباید جزء واکنش‌های اجتماعی برای کودک و نوجوان اتخاذ شود زیرا مغایر با مسائل اصلاح و تربیت و مسئولیت‌پذیری کودک و نوجوان است.

این حقوقدان با اشاره به عضویت ایران در کنوانسیون حقوق کودک، گفت: ایران در سال 72 کنوانسیون حقوق کودک را قبول کرد که البته شرایط وسیعی گذاشت که مغایر با ذات کنوانسیون است.

وی تصریح کرد: نگهداری کودکان در کانون اصلاح و تربیت آخرین راه علاج است. همچنین اثر تربیتی کانون‌های اصلاح و تربیت بسیار ضعیف است و قضات توجه کنند که کودک و نوجوانان را به کانون‌ها نفرستند.

موذن‌زادگان گفت: بر اساس مطالعه میدانی که به پایان‌نامه نیز تبدیل شده و در دانشگاه علامه طباطبایی موجود است اثر تربیتی کانون اصلاح و تربیت بسیار ضعیف است و بیشتر باید از واکنش‌های مراقبتی و درمانی استفاده شود.

این حقوقدان درباره جزای نقدی برای مجازات، گفت: این واکنش باید زمانی درباره کودک و نوجوان اعمال شود که دارای توانایی مالی هستند. گرفتن جزای نقدی از والدین هیچگونه اثر تربیتی بر کودک ندارد.

وی خاطرنشان کرد: در ارتباط با کودک و نوجوان در اسرع وقت کار دادرسی را باید فیصله داد و ارجحیت خروج کودک و نوجوان از دادرسی‌های رسمی است. در واقع امکانات خوبی در قانون آیین دادرسی کیفری پیش‌بینی شده است که متاسفانه اعمال نشده‌اند.

موذن‌زادگان گفت: در قانون مجازات اسلامی مصوب سال 92 برخلاف قوانین قبلی که تنبیه بدنی را در مواد 49، 112 و 113 پیش‌بینی کرده بود این مواد نقض شده است. در قانون قبلی حتی برخلاف موازین اسلامی برای کودک و نوجوان حکم شلاق پیش‌بینی شده بود اما با توجه به اصلاحاتی که در قانون سال 92 در نظر گرفته شده، تحولات خوبی را شاهد خواهیم بود.

انتهای پیام

کد N833816

وبگردی