آفتاب
قائم مقام حزب اعتماد ملی:

اصلاحات ریشه در جریان خط امام دارد

اصلاحات ریشه در جریان خط امام دارد

مشهد- قائم مقام حزب اعتماد ملی گفت: اصلاحات یک جریان اعتدالگرای تاریخی است که ریشه در جریان خط امام دارد و منطبق بر عقل و منطق و شرع است.

به گزارش خبرنگار مهر، رسول منتجب نیا عصر شنبه در جلسه ای با موضوع جریان شناسی اصلاحات فرازها و فرودها که در سالن اجتماعات دانشکده حقوق دانشگاه آزاد مشهد برگزار شد حوادث تاریخی ۱۵خرداد ۴۲ و سوم خرداد ۶۱ و ۲۲ بهمن ۵۷ را همایش تجلی و حضور ملت در صحنه دانست .

وی به بررسی فراز و فرودهای اصلاحات پرداخت و گفت: اصلاحات در برابر براندازی و ساختارشکنی، نادیده گرفتن واقعیت ها و حقیقت ها است.

قائم مقام حزب اعتماد ملی ادامه داد: اصلاحات در جامعه به معنای پذیرفتن واقعیت ها و تلاش در جهت تطبیق واقعیت ها با حقیقت ها است گاهی میان وضعیت موجود با وضعیت مطلوب فاصله ایجاد می شود و اصلاحات می خواهد این کاستی ها را پر کند.

وی با بیان این که ریشه اصلاحات در قرآن و کلام پیامبر(ص) و ائمه اطهار آمده است افزود: این جریان منطبق با عقل و منطق و شرع مقدس اسلام است و می خواهد افراد نالایق را به شایستگان تبدیل کند.

وی گفت: اگر به تاریخ اصلاحات نگاه کنیم می بینیم که اصلاحات یک جریان اعتدالگرای تاریخی است که همیشه با افراط و تفریط مخالف بوده و راه میانه و عقلانیت را در پیش گرفته است.

منتجب نیا گفت: جریان اعتدال یک جریان و گفتمان خاص نیست یک شیوه و روش است که همیشه مورد تأیید اصلاح طلبان بوده و روی آن پافشاری کرده اند.

وی به بررسی ریشه تاریخی جریان اصلاحات پرداخت و گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی و روی کارآمدن بنی صدر یک نوع وحدت تاکتیکی بین گروه های مجاهدین خلق، ملی مذهبی ها و هواداران بنی صدر ایجاد شد که در مقابل آن ها حزب جمهوری اسلامی و نیروهای هوادار امام قرار گرفتند.

منتجب نیا ادامه داد: بعد از انقراض جریان بنی صدر و پس از آن حادثه هفتم تیر اختلاف سلایق و گرایش های سیاسی در اواخر دوره اول مجلس شورای اسلامی شکل گرفت و از درون حزب جمهوری اسلامی دو گرایش راست گرا با محوریت جمعی از شورای مرکزی و گرایش چپ گرا که گرایش خط امام داشتند ظهور و بروز کرد.

وی با بیان این که در  نهایت اکثریت حزب به جناح راست تمایل یافت افزود: در آن زمان به این دو گروه، جریان خط امام و خط بازار می گفتند و این خط بازار رفته رفته با حاکمیت یافتن بر حزب از امام فاصله گرفت.

منتجب نیا ادامه داد: این فاصله گرفتن به جایی رسید که امکان بازسازی حزب هم نبود و در نهایت امام خمینی (ره) وارد صحنه شدند و با توجه به تصرف حزب توسط جریان بازار دستور تعطیلی حزب را صادر کردند.

وی با بیان این که این دو جریان به صورت کم رنگ در دولت و مجلس دهه ۶۰ حضور داشتند گفت: در  دوره سوم مجلس شورای اسلامی مرزبندی ها شفاف تر شد و نیروی خط امام توانست کرسی هایی را در مجلس به دست بگیرد و خط بازار در اقلیت قرار گرفت.

منتجب نیا گفت: تا قبل از دوم خرداد گروه هایی که به عنوان شورای هماهنگی خط امام فعالیت می کردند علاوه بر مجمع روحانیون مبارز، سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، انجمن اسلامی معلمان، مدرسان و جامعه پزشکی بودند.

وی ادامه داد: در دوم خرداد ۷۶ مردمی که از شرایط گذشته خسته شده بودند و دنبال روزنه امیدی برای کشور بودند به کاندیدای خط امام رأی دادند.

وی اصلاحات را یک جریان سالم و شفاف و مردمی که در بستری عقلانی فعالیت می کند معرفی کرد و گفت: این جریان هرگز با خشونت طلبی و توهین و افترا تناسبی نداشته و همیشه با عقلانیت پیش رفته و به آن دعوت کرده است.

منتجب نیا انتخابات سال ۸۴ و ۸۸ را تجربه های تلخی برای جریان اصلاحان دانست و گفت: ناکامی ما نتیجه عدم وحدت و انسجام و عدم مدیریت صحیح بزرگان اصلاحات بوده است.

وی ادامه داد: یکی از معضلات اصلاحات این بود که در دوران مدیریت خود تعریف روشنی از اصلاحات ارائه نکرد و سران اصلاحات حضور و مدیریت قوی نداشتند.

وی در پاسخ به سوال دانشجویان درباره مسئله حصر برخی سران اصلاح طلب گفت: امیدواریم این مسئله به زودی حل شود.

وی به عدم فعالیت احزاب در دوران دولت پیشین اشاره کرد و افزود: سیاست دولت گذشته حزب ستیزی بود و احزاب در آن دولت منحصر در بسیج و هیئت های مذهبی بودند و دولت رسما عنوان می کرد که با وجود جلسات عزاداری نیازی به احزاب نداریم.

منتجب نیا گفت: برخی احزاب را بدون محکمه منحل کردند و حتی آن هایی که تعطیل نشدند اجازه تشکیل شورای مرکزی نداشتند.

وی به مذاکرات هسته ای اشاره کرد و گفت: جریان انرژی هسته ای از ابتدای انقلاب مطرح بوده است.

کد N833708

وبگردی