آفتاب

نگاه بدبینانه یک نماینده به روند مذاکرات هسته‌ای

نگاه بدبینانه یک نماینده به روند مذاکرات هسته‌ای

یکی از نمایندگان مردم تهران در مجلس شورای اسلامی معتقد است که ساختار تحریم از بین نرفته و دو سوم تحریم‌ها باقی مانده است و «روز به روز به توافق بد نزدیک می‌شویم.»

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سید محمود نبویان طی نطق میان دستور خود در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی ابراز عقیده کرد: در بیانیه لوزان چارچوب‌های کلی توافق مشخص شدند و آن‌چه که منافع ملت را تامین کند دیده نمی‌شود و در مباحثی نظیر نطنز و فردو و اراک منافع ملی دیده نشده است. در بحث تحقیق و توسعه بسیار نامحدود شده‌ایم و در ابعاد گوناگون دچار مشکل هستیم و تحقیق و توسعه در سانتریفیوژها با قیودی شدنی است که با این قیود تقریبا تحقیق و توسعه در بحث سانتریفیوژ نابود می‌شود. همچنین در بحث نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای و تحریم‌ها هم مباحث نگران‌کننده‌ای وجود دارد.

وی گفت: در دولت قبل اجازه داده نمی‌شد بر هر مرکزی نظارت شود و هر ماموری به عنوان مامور آژانس برای نظارت وارد کشورمان شود و به دلیل این‌که بسیاری از آن‌ها جاسوس هستند اجازه ورود نداشتند اما در توافق ژنو یازده مجوز نگران‌کننده از طرف تیم مذاکره‌کننده به آژانس و ماموران جاسوس و غیرقابل اعتماد داده شده است.

وی با اشاره به بندهایی از توافق لوزان و توافق ژنو افزود: امیدوارم زیر این توافق اشتباه که امنیت کشور را زیر سوال می‌برد گرفته شود اما در مورد تحریم‌ها نیز حرف‌های بی‌ارزشی گفته می‌شود و آن‌چه که باید عمل شود در چارچوب توافقنامه‌ها آمده است و در آن تصریح شده است که اتحادیه اروپا قانون مصوب تحریم را لغو نمی‌کند بلکه اجرا را لغو می‌کند. ثانیا همه تحریم‌ها مورد توجه قرار نگرفته بلکه تحریم‌های هسته‌ای در نظر گرفته شده است و مشروط به شرط‌های مختلفی نظیر در اختیار گرفتن تاسیسات نظامی و انفجار قلب راکتور است.

این نماینده مجلس معتقد است: در مورد تحریم‌های شورای امنیت نیز وضع از این نگران‌کننده‌تر است در حالی‌که ما پیشنهاد می‌دهیم همه این محدودیت‌ها در توافقنامه یعنی توقف غنی‌سازی در فردو و انفجار قلب راکتور اراک و تحقیق و توسعه صرف سازمان ملل و شورای امنیت تنها بخشی از مسائل هسته‌ای را لغو کند و تمام این قطعنامه‌های جاری باقی می‌ماند و بخش کوچکی از آن در مورد هسته‌ای لغو می‌شود.

انتهای پیام

کد N833667

وبگردی