آفتاب

اهدای «چشم طلا» کن به نوه رییس‌جمهور اسبق شیلی

اهدای «چشم طلا» کن به نوه رییس‌جمهور اسبق شیلی

نوه آلنده جایزه جدیدی را که امسال برای اولین بار در کن اهدا شد، به دست آورد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ورایتی، مارسیا تامبوتی نوه سالوادور آلنده رییس جمهوری اسبق شیلی، برای فیلمی با عنوان «ورای پدربزرگم آلنده» اولین جایزه چشم طلای کن (L’Oeil d’Or) را دریافت کرد.

جایزه چشم طلای کن که به بهترین مستند اهدا می‌شود، امسال برای اولین بار اهدا و این فیلمساز شیلیایی به عنوان نخستین برنده این جایزه انتخاب شد.

این فیلم که در بخش دوهفته کارگردانان به نمایش درآمد، اولین فیلم بلند تامبوتی است که تصویرگر پدربزرگ او، سالوادور آلنده رییس جمهوری شیلی، است. او در این فیلم آلنده را نه به عنوان یک نماد سیاسی که به عنوان یک شخصیت، یک مرد خانواده، با دوستانش، در تعطیلات و تقریبا در همه جا تصویر کرده است.

کارگردان در این فیلم که محصول شیلی و مکزیک است به زندگی پدربزرگش می‌پردازد و تلاش دارد تا سکوت خانواده را درباره او بشکند. این کارگردان درباره فیلمش گفت: من در خانواده‌ای مادرسالار بزرگ شدم و زنان پرقدرتی را دیدم و می خواستم بدانم خانواده‌ام چطور عمل می‌کند.

با این جایزه یک موفقیت دیگر برای سینمای شیلی کسب شد. پیش از این پاتریسیو گازمن جایزه خرس نقره‌ای بهترین فیلمنامه را از جشنواره برلین ۲۰۱۵ برای «گردنبند مروارید» برده بود. در عین حال شیلی میهمان افتخاری در جشنواره فیلم مستند اروپا است.

امسال چهارده فیلم مستند برای دریافت «چشم طلای» کن رقابت کردند. این در حالی است که امشب با پیش‌نمایش بین‌المللی فیلم مستند زیست‌محیطی لوک ژاکه با عنوان «یخ و آسمان» شصت و هشتمین جشنواره فیلم کن کار خود را به پایان خواهد رساند.

کد N833312

وبگردی