آفتاب
در قالب دو رساله دکتری در دانشگاه شهرکرد:

اثر کربوهیدرات‌های غیرنشاسته‌ای و کرفس بر جوجه‌های گوشتی بررسی شد

اثر کربوهیدرات‌های غیرنشاسته‌ای و کرفس بر جوجه‌های گوشتی بررسی شد

تأثیر کربوهیدرات‌های غیرنشاسته‌ای و گیاه دارویی کرفس کوهی بر فشار خون ریوی و عملکرد جوجه‌های گوشتی در قالب دو رساله دکتری تخصصی در دانشگاه شهرکرد مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه چهارمحال و بختیاری، تأثیر گیاه دارویی کرفس کوهی بر فشار خون ریوی و عملکرد جوجه‌های گوشتی در قالب رساله دکتری تخصصی توسط بهنام احمدی‌پور فارغ‌التحصیل تغذیه طیور رشته علوم دامی دانشگاه شهرکرد بررسی شد.

وی افزود: این پژوهش نشان می‌دهد که وجود کرفس در جیره غذایی جوجه‌های گوشتی موجب بهبود بازدهی استفاده از خوراک، کاهش غلظت مالون دی‌الدهاید، تری گلیسیرید، کلسترول و هماتوکریت و افزایش سطح جذب پرزهای روده جوجه‌های گوشتی شده و از هایپرتروفی بطن راست و مرگ و میر ناشی از فشار خون ریوی به طور معنی‌داری جلوگیری می‌کند.

این رساله دکتری تخصصی که با راهنمایی دکتر فریبز خواجعلی و دکتر حسین حسن‌پور انجام شده، می‌تواند به پیشرفت صنایع مرغداری و بهبود و افزایش کیفیت گوشت سفید مرغ در کشور کمک بسزایی داشته باشد.

به گزارش ایسنا، بهنام احمدی‌پور نخستین فارغ‌التحصیل دکتری تخصصی گروه علوم دامی دانشگاه شهرکرد است.

همچنین تأثیر منابع مختلف کربوهیدرات‌های غیرنشاسته‌ای و مکمل‌های آنزیمی بر رشد، عملکرد، ریخت‌شناسی روده و دسترسی به مواد مغذی جوجه‌های گوشتی در قالب رساله دکتری توسط مجید کلانتر نیستانکی فارغ‌التحصیل تغذیه طیور رشته علوم دامی دانشگاه شهرکرد بررسی شد.

در این پژوهش تیمارهای آزمایشی شامل جیره بر پایه ذرت، گندم، جو، سبوس گندم و گندم، جو و سبوس گندم مکمل شده با آنزیم‌های کربوهیدراتاز به عنوان جیره غذایی مورد استفاده دام‌ها قرار گرفت و جمعیت میکروبی روده، غلظت‌های خونی کلسیم، فسفر، آهن، منیزیم، روی و مس، آنزیم لوزالمعده و غلظت آنزیمی سرم خون، فعالیت آمیلاز و لیپاز لوزالمعده، طول پرز و عمق کریپت روده، عیار آنتی‌بادی علیه گلبول قرمز گوسفندی و واکسن نیوکاسل و بیان ژن تولیدکننده موسین مورد بررسی قرار گرفت.

نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که استفاده از گندم، جو و سبوس در جیره‌های بر پایه ذرت و سویا باعث صدمه به صفات تولیدی و مشخصه‌های فیزیولوژیک جوجه‌ها شده، ولی مکمل‌سازی آنها با آنزیم باعث حذف اثرات منفی بوجود آمده می‌شود.

به گزارش ایسنا، این پژوهش به عنوان دومین رساله فارغ‌التحصیلی دکتری تخصصی تغذیه طیور رشته علوم دامی دانشگاه شهرکرد با راهنمایی دکتر فریبز خواجعلی و دکتر اکبر یعقوب‌فر انجام شده و می‌تواند به پیشرفت صنایع مرغداری کشور و بهبود و افزایش کیفیت گوشت سفید مرغ در کشور کمک کند.

انتهای پیام

کد N833274

وبگردی