آفتاب
در دیدار با دبیرکل اجلاس سازمان‌های غیردولتی سیکا

ولایتی: امنیت آسیا نقش تاثیرگذاری در معادلات جهانی دارد

ولایتی: امنیت آسیا نقش تاثیرگذاری در معادلات جهانی دارد

ولایتی گفت: امنیت آسیا و همکاری‌های اقتصادی و سیاسی منطقه نقش بسیار تاثیرگذاری در معادلات جهانی خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر علی‌اکبر ولایتی، رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام که به دعوت دبیرکل اجلاس سازمان‌های غیردولتی (سیکا) برای بحث و تبادل درباره امنیت آسیا و همکاری‌های قاره‌ای در همه زمینه‌ها اعم از اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و ملاقات با برخی از مقامات این کشور به چین سفر کرده و در اجلاس سیکا نیز سخنرانی خواهد کرد، روز شنبه و در برنامه کاری خود، با لیو یو خه، دبیرکل اجلاس دیدار و در خصوص همکاری‌های منطقه‌یی، بررسی شرایط حاکم بر خاورمیانه و غرب آسیا، روابط دوجانبه و تلاش برای گسترش هر چه بیش‌تر تعاملات و همکاری‌های دو طرف، اقدامات مختلف در حوزه‌های مطالعاتی و پژوهشی و ... به بحث و تبادل نظر پرداخت.

لیو یو خه در این دیدار که خاجی سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین، دکتر فروزش معاون مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، محمدی مشاور رییس مرکز و تعدادی از مسوولان برگزاری اجلاس نیز حضور داشتند ضمن ابراز خرسندی از این دیدار و حضور هیات ایرانی، جایگاه روابط دو کشور را برای منطقه و جهان بسیار مهم قلمداد کرد و اظهار امیدواری کرد که با تلاش دو طرف زمینه گسترش هر چه بیش‌تر روابط راهبردی و استراتژیک دو کشور فراهم شود.

او در همین ارتباط با اشاره به جایگاه و سوابق سیاسی و به ویژه موضوعات روابط خارجی دکتر ولایتی افزود: حضور شما به عنوان دیپلماتی کهنه کار در این اجلاس و هم‌چنین از حدود 33 سال قبل که به این کشور سفر کرده بودید و تلاشی که برای ارتقا روابط دو کشور داشته اید می تواند نقش موثری را در منطقه به طور عام و روابط دو جانبه به طور خاص در پی داشته باشد و ما شما را به عنوان دوست قدیمی ملت چین و فردی که برای توسعه روابط ایران و چین پس از پیروزی انقلاب اسلامی فعالیت نموده می‌شناسیم

ولایتی هم ضمن تشکر از دعوت به عمل آمده از جمهوری اسلامی ایران و مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و حضور در مجموعه نهادهای غیر دولتی و مطالعاتی اجلاس سیکا گفت: حجم روابط دو کشور در زمینه های اقتصادی و همچنین توسعه روابط در دیگر زمینه ها و تعاملات جهانی و منطقه ای می تواند با تلاش مسوولان و دست اندرکاران دو کشور بیش از پیش افزایش یابد و تعاملات استراتژیک و راهبردی ایران و چین در بسیاری از موضوعات مفید و تاثیر گذار قلمداد می‌شود.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل با اشاره به برخی از زمینه‌های گسترش این همکاری ها افزود: دو کشور در حوزه اقتصادی مکمل یکدیگر بوده و می توانند در حوزه سیاسی نیز به این شکل عمل نمایند و ایران به عنوان کشوری تاثیر گذار در خاورمیانه ، غرب آسیا وشمال آفریقا و البته به عنوان کشوری که در بسیاری از موضوعات جهانی و بین المللی نقش آفرینی می کند آمادگی همکاری در همه زمینه ها را دارا می باشد .

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام به موضوع جاده ابریشم و نقش تاریخی ایران و چین هم اشاره و یادآوری کرد: به طور طبیعی و با عنایت به سابقه دیرینه و تاثیر گذار ایران در جاده ابریشم ، ایفای نقش ایران در طرح های مربوط به احیا جاده ابریشم بسیار مهم تلقی می گردد و می تواند بستر تعاملات و همکاری های بیشتر کشورهای این حوزه را به دنبال داشته باشد که در ملاقات با وزیر خارجه چین در تهران هم بر این نکته تاکید گردید و مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز برنامه ها و مطالعات مناسبی را در این موضوع اجرا و برنامه ریزی نموده است .

مشاور مقام معظم رهبری در ادامه به برخی مشکلات موجود در منطقه و از جمله حضور گروه های تکفیری و تروریستی در کشورهایی هم‌چون عراق ، لبنان ، سوریه و ... و بررسی مسایل منطقه‌ای پرداخت.

در ادامه این دیدار دبیرکل اجلاس سازمان های غیردولتی سیکا گفت: چین همیشه در موضوعات مربوطه موضعی کاملا شفاف اتخاذ نموده و دخالت خارجی در یمن و سوریه را محکوم نموده و معتقد است باید به تمامیت ارضی و منافع ملی مردم این کشورها احترام گذاشته شود و هرگونه خشونت و جنگ طلبی را رد کرده ایم و ضروری است توسط مردم این کشورها و مذاکرات سازنده در جهت حل بحران تلاش نمود و سرنوشت یک کشور را مردم همان کشور باید ترسیم و در دست گیرند.

دکتر ولایتی هم با اشاره به ضرورت توقف بمباران و حمله به مردم یمن و تجهیز و کمک به گروه های افراطی و تروریستی در سوریه و عراق تصریح کرد : باید در مقابل اینگونه اقدامات افراطی و تکفیری ایستادگی نمود و برخی کشورهای حامی این اقدامات حتما از آسیب های جدی و دنباله دار عملکرد انان که صلح و ثبات جهانی و منطقه ای را از بین می برد در امان نخواهند بود و ایران و چین می توانند در این زمینه نیز همکاری های سازنده ای را با یکدیگر طراحی و پیگیری نمایند.

در این دیدار دکتر فرروزش معاون مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس پژوهشکده مرکز هم به ارائه کزارشی از فعالیت های تحقیقاتی و مطالعاتی که جنبه راهبردی و استراتژیک داشته و همچنین برخی از دیدگاه ها در خصوص موضوعات منطقه ای پرداخت .

اولین اجلاس سالانه سازمان های غیردولتی و مطالعاتی کشورهای عضو «سیکا» با عنوان «تعامل و تدابیر اعتمادسازی در آسیا» از روز دوشنبه هفته جاری (۴ خرداد) به مدت دو روز در شهر پکن برگزار می شود و دکتر ولایتی، رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در کنار ملاقات های خود با برخی مقامات این کشور و همچنین بازدید از مراکز مطالعاتی و پژوهشی و برخی از بخش های اقتصادی ، در این اجلاس سخنرانی خواهد کرد. حدود ۲۰۰ نفر از اعضای دولت های عضو، سیاستمداران، مراکز غیر دولتی و مطالعاتی ، سفیران خارجی مقیم چین و کارشناسان در این اجلاس حضور خواهند داشت .

انتهای پیام

کد N832858

وبگردی