آفتاب

برگزاری انتخابات پارلمانی در اتیوپی همزمان با انتقاد حقوق بشری‌ها

برگزاری انتخابات پارلمانی در اتیوپی همزمان با انتقاد حقوق بشری‌ها

گروه‌های حقوق بشری اعلام کردند انتخابات فردا (یکشنبه) در اتیوپی به دلیل سرکوب آزادی بیان در رسانه‌ها، آزادانه و یا عادلانه نخواهد بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، مردم اتیوپی روز یکشنبه نخستین انتخابات پارلمانی را از زمان مرگ ملس زناوی، مرد قدرتمند این کشور برگزار می‌کنند. این در حالی است که احتمال این مساله که با این انتخابات، هیلده ماریام دسالگان که جانشین زناوی شده، در جایگاه خود باقی بماند، وجود دارد.

بیش از 8 / 36 میلیون اتیوپایی برای شرکت در این انتخابات ثبت نام کرده‌اند و از دیدگاه جامعه بین‌الملل، روند دموکراسی و برگزاری این انتخابات آزمونی کلیدی برای انجام تعهدات این کشور در برقراری دموکراسی است.

گروه‌های حقوق بشری مکررا اتیوپی را به سرکوب حامیان اپوزیسیون و خبرنگاران و استفاده از قوانین ضد تروریستی برای ساکت کردن منتقدان و زندانی کردن آن‌ها متهم می‌کنند.

کمیته حفاظت از خبرنگاران مستقر در آمریکا با قرار دادن اتیوپی در رده چهارم کشورهایی که بسیار سانسور انجام می‌دهند، اعلام کرد: انتظار می رود که شهروندان اتیوپی حزب مناسبی را برای رهبری کشور در پنج سال آتی انتخاب کنند و برای این منظور به یک فهم درست از اوضاع اقتصادی، اجتماعی و سیاسی نیاز دارند. اما در کشوری که آزادی رسانه‌ها محدود است، مردم اتیوپی برای به دست آوردن اطلاعات درست که به آن‌ها در انتخابشان کمک کند، با چالش مواجهند.

حزب حاکم جبهه انقلابی دموکراتیک مردمی اتیوپی دو دهه است که در راس قرار دارد و از پیروزی خود هم مطمئن است. این کشور در حال حاضر قطب جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی در قاره سیاه است.

این حزب در انتخابات پارلمانی 2010 موفق شد 454 کرسی از 547 کرسی پارلمان را کسب کند. عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای آورده است: انتخابات روز یکشنبه به نظر ضربه‌ای بر پیکره حق آزادی بیان رسانه‌ها و اجتماعات در اتیوپی است.

انتهای پیام

کد N832851

وبگردی