آفتاب

ولایتی: ایران می‌تواند نقش مهمی در برقراری امنیت آسیا داشته باشد

ولایتی: ایران می‌تواند نقش مهمی در برقراری امنیت آسیا داشته باشد

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام روز شنبه به منظور شرکت در اولین اجلاس سازمان‌های غیردولتی و مطالعاتی کشورهای عضو سیکا و ملاقات با برخی از مقامات این کشور و هم‌چنین بازدید از مراکز فعال در حوزه‌های مطالعاتی، پژوهشی و اقتصادی وارد چین شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی‌اکبر ولایتی، رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام که از سوی دبیرکل اجلاس سازمان‌های غیردولتی سیکا مورد استقبال قرار گرفت در گفت‌وگویی به اهداف این سفر اشاره و گفت: سازمان سیکا که ابتدا با هدف «امنیت منطقه» فعالیت خود را شروع کرد، اکنون اهداف بلندتر و جامع‌تری را دنبال می‌کند و برقراری امنیت در کل آسیا را به عنوان اهداف اصلی خود قرار داده است و جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از اعضا فعال و موثر این سازمان در پیشبرد اهداف آن می‌تواند نقش جدی و موثری را ایفا کند.

ولایتی با اشاره به اهمیت امنیت قاره آسیا برای تمامی کشورهای حاضر در آن و انجام مطالعات و بررسی‌های دقیق در این زمینه، ادامه داد: موضوع امنیت آسیا اولین‌بار توسط کشور قزاقستان مطرح و پیشنهاد این کشور برای این مهم تنها بخشی از منطقه قاره آسیا را شامل می‌شد و اهمیت موضوع باعث شد چین با کامل‌تر کردن طرح قزاقستان، موضوع «امنیت منطقه» را به «توسعه امنیت آسیا» تغییر دهد و برقراری آن را برای کل قاره آسیا خواستار شود.

او خاطرنشان کرد: در این نشست دو روزه، قرار است شرکت‌کنندگان دیدگاه‌های خود را در رابطه با موضع امنیت آسیا و همکاری‌های قاره‌ای به شکلی فراگیرتر مطرح و در همه زمینه‌ها اعم از اقتصادی، سیاسی، اجتماعی به بحث و تبادل نظر بپردازند و ایران به عنوان یکی از اعضای اصلی سازمان سیکا می‌تواند در برقراری امنیت و همکاری‌های اقتصادی و سیاسی در این قاره کهن نقشی مهم و تعیین کننده داشته باشد.

ولایتی در ادامه به جایگاه روابط دو کشور ایران و چین و ارتقای آن به سطح راهبردی و استراتژیک هم اشاره کرد و افزود: من در سال 1361 و پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، به طور رسمی به این کشور سفر کردم و تلاش برای ایجاد روابط و همکاری‌های گسترده را آغاز کردیم و در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در حوزه‌های مطالعاتی و پژوهشی اقدامات مختلفی را به منظور ارائه راهکارهای مناسب برای ارتقای سطح روابط، برنامه‌ریزی و ملاقات‌های مختلفی نیز بین دو طرف و به ویژه در سطوح مراکز مطالعاتی و پژوهشی به انجام رسید و باید تلاش کرد که در این زمینه و ارتقای بیش از پیش روابط در همه حوزه‌ها گام‌های جدی‌تری برداشته شود.

به گزارش ایسنا، ایده برگزاری اولین اجلاس سالانه سازمان‌های غیردولتی و مطالعاتی کشورهای عضو «سیکا» سال گذشته و در جریان برگزاری اجلاس سران سیکا در شانگهای از سوی شی جین پینگ، رییس‌جمهور چین مطرح و با استقبال کشورهای شرکت کننده روبه‌رو شد. به همین منظور این اجلاس با عنوان «تعامل و تدابیر اعتمادسازی در آسیا» از روز دوشنبه هفته جاری (4 خرداد) به مدت دو روز در شهر پکن برگزار می‌شود.

هم‌چنین نهاد ریاست جمهوری چین میزبان این اجلاس است و براساس برنامه اعلام شده، دکتر علی‌اکبر ولایتی، رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در کنار دیگر برنامه‌ها و ملاقات‌ها در آن سخنرانی خواهد کرد.

رییس‌جمهور چین نیز از دیگر سخنرانان اصلی این مراسم است که سخنرانی خود را با موضوع «مفاهیم امنیت در آسیا» ایراد می‌کند. حدود 200 نفر از اعضای دولت‌های عضو، سیاستمداران، مسوولان نهادهای غیردولتی و مطالعاتی، سفیران خارجی مقیم چین و هم‌چنین کارشناسان بین‌المللی در نشست دو روزه پکن حضور خواهند داشت.

به گزارش ایسنا، طرح ایجاد نشست سران تعامل و اقدامات اعتمادسازی در آسیا (سیکا) در اکتبر سال ۱۹۹۲ میلادی در چهل و هفتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد از سوی نورسلطان نظربایف، رییس‌جمهوری قزاقستان به منظور ارتقای روابط دو جانبه و همکاری میان کشورهای آسیایی با هدف ایجاد ثبات و برقراری امنیت در منطقه مطرح و این سازمان در سال ۱۹۹۶ به طور رسمی تشکیل شد. نشست سران سیکا هر ۴ سال یک بار و اجلاس وزیران خارجه هر ۲ سال یک بار برگزار می‌شود.

گفتنی است، سازمان سیکا در حال حاضر ۲۲ عضو دارد و در برگیرنده ۱۲ عضو ناظر مشتمل بر سازمان‌های بین‌المللی هم‌چون سازمان ملل متحد، سازمان امنیت و همکاری در اروپا، اتحادیه عرب و تعدادی از کشورها از جمله مالزی، اندونزی، ویتنام، ژاپن، اوکراین و آمریکاست.

اولین و دومین اجلاس سران سیکا در سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۶ در شهر آلماتی پایتخت قزاقستان و اجلاس سوم در سال ۲۰۱۰ در استانبول ترکیه برگزار شد.

ریاست اجلاس سیکا از سال 2014 تا 2016 در اختیار چین است و ایران، قزاقستان، افغانستان، پاکستان، کره جنوبی، چین، روسیه، هند، فلسطین، مغولستان، قرقیزستان، ازبکستان، تاجیکستان، جمهوری آذربایجان و تایلند از جمله اعضای این سازمان هستند.

انتهای پیام

کد N832758

وبگردی