آفتاب
نماینده پارلمان یمن درگفتگو با مهر مطرح کرد:

هدف از سفر ولد شیخ به تهران کسب کمک بود/ اعراب فریبکاری می کنند

هدف از سفر ولد شیخ به تهران کسب کمک بود/ اعراب فریبکاری می کنند

«سلطان السامعی» در گفتگو با مهر ضمن بیان چرایی تجاوز عربستان به یمن به بررسی ابعاد مختلف این تهاجم نظامی پرداخت.

به گزارش خبرنگارمهر، تجاوز عربستان به یمن از ششم فروردین ماه سال جاری تحت عنوان طوفان کوبنده آغاز و  با مشارکت 12 کشور با تغییر عنوان فوق به عنوان «بازگشت امید» همچنان ادامه دارد.

حملات ائتلاف ضد یمن به مناطق مختلف این کشور تاکنون بیش از چهار هزار شهید و زخمی برجا گذاشته ومنجر به آواره شدن صدها هزار شهروند یمنی شده است، زیرساختهای شهری یمن نیز در جریان حملات همه جانبه ائتلاف ضد یمن به کلی ویران شده است، این در حالی است که غرب و کشورهای داعیه حقوق بشر از این حملات حمایت می کنند، در همین راستا خبرنگار مهمر گفتگویی را با «سلطان السامعی» عضو مجلس نمایندگان یمن و رئیس جبهه انقاذ الثوره و رئیس جنبش ضد فساد یمن ترتیب داده است که مشروح آن به شرح زیر است.

«اسماعیل ولد الشیخ» نماینده سازمان ملل در امور یمن پس از بازگشت از عربستان  به ایران آمد، به نظر شما توالی این دو سفر چه پیامی را در بر دارد و هدف از سفر وی به ایران چیست؟

با توجه به این که ایران یک قدرت منطقه ای تاثیر گذار است یکی از اهداف این سفر درخواست کمک از ایران بود. ولد الشیخ با این اعتقاد که ایران کشوری مهم و تاثیر گذار در منطقه محسوب می شود برای چاره جویی و استمداد از ایران به تهران سفر کرد.

با توجه به اینکه «خالد بحاح» نخست وزیر مستعفی یمن اخیرا اعلام کرد که استقلال یمن جنوبی به عنوان یکی از راهکارهای حل بحران یمن مطرح است موضع عربستان در قبال این طرح چیست؟

عربستان از سالهای پیش تا کنون در تلاش برای تجزیه، فروپاشی و تضعیف یمن است. این طرح در راستای طرح صهیونیستی انگلیسی برای نابودی امت عربی است که با حمایت و نظارت آمریکا انجام می پذیرد.

نظر به اینکه «کالین پاول»  وزیر  خارجه اسبق آمریکا،  از تجاوز عربستان به یمن انتقاد کرد آیا این امر می توان به منزله اختلاف میان عربستان و آمریکا در خصوص یمن محسوب شود؟

این امر نمی تواند نشان گر وجود اختلاف میان عربستان و آمریکا باشد، نه تنها اختلافی میان ریاض و واشنگتن در این زمینه وجود ندارد بلکه تجاوز عربستان به یمن با موافقت آمریکا صورت می گیرد. چنانکه اعلام آغاز تجاوز به یمن از طریق سفیر عربستان در آمریکا صورت گرفت، با این حال اگر هم اختلافی باشد بسیار جزئی است.

چرا عربستان بر تجاوز خود به یمن مصر است و پافشاری می کند؟

عربستان بر تجاوز خود به یمن همچنان پافشاری می کند چرا که می داند اگر یمن آزاد باشد و از سیطره عربستان خارج شود خطری برای عربستان محسوب می شود و به همین دلیل ریاض تلاش می کند تا یمن را به یوغ اسارت خود بکشد تا اجازه استقلال به یمن نداده باشد.

چرا شورای همکاری خلیج فارس در این برهه از زمان از پیوستن دولت عبدربه منصورهادی به شورای همکاری خلیج فارس حمایت می کند؟

طرح پیوستن یمن به شورای همکاری خلیج فارس دروغی بیش نیست، این اتفاق هرگز محقق نمی شود و بیان اظهاراتی در این خصوص تنها با هدف فریب مردم یمن و بستن چشم آنها به روی حقیقت موجود و گمراه کردن آنها انجام می شود.

چشم انداز جنگ علیه یمن را چگونه پیش بینی می کنید؟

عربستان در تلاش است تا رنجهای مردم یمن را افزایش هد، تداوم این جنگ موجب تعمیق اختلافات میان عربستان و یمن خواهد شد و همچنین افزایش تنفر نسلهای آتی یمنی از عربستان  را در پی دارد. عربستان با اعلام جنگ علیه یمن در واقع قدم در راه نابودی امت عربی همانطور که در عراق و سوریه و لیبی مرتکب شده، گذاشته است.

تجاوز به یمن به عنوان ابزاری از ابزارهای مطرح رژیم صهیونیستی و انگلیس برای تغییر ساختار منطقه و امت عربی  محسوب می شود و این جنگ هیچ دستاوردی جز افزایش تنفر از عربستان نخواهد داشت، چه بسا در آینده این جنگ به داخل اراضی عربستان منتقل شود .

***شایان ذکر است السامعی اولین کسی است که دانشجویان شهر تعز را به خیابانها گسیل کرد و زمینه ساز خیزش مردمی و بیداری اسلامی در یمن شد.

گفتگو از فاطمه درخشان

کد N832571

وبگردی