آفتاب
امام جمعه حمیل:

باب‌الحوائج تنها به افراد خاص اطلاق می‌شود

باب‌الحوائج تنها به افراد خاص اطلاق می‌شود

امام جمعه حمیل گفت: حضرت ابوالفضل العباس(ع) به دلیل جایگاهش در درگاه الهی به "باب‌الحوائج" معروف شده‌اند و می‌توان با توسل به ایشان حاجات خویش را گرفت.

حجت‌الاسلام عزت‌الله سنجیده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کرمانشاه، گفت: در روایات از حضرت ابوالفضل العباس(ع) به عنوان باب‌الحوائج یاد شده و مردم برای حاجات خویش به ایشان تمسک می‌جویند.

وی با بیان این‌که «باب‌الحوائج تنها به افراد خاص اطلاق می‌شود» گفت: ابوالفضل العباس(ع) از لیاقت و شخصیت بالایی برخوردارند و وجود خصلت‌های نیکویی چون ایثار و فداکاری، عبد صالح و مطیع پیامبر اکرم(ص) و امام علی(ع) و پیروی از اولی الامر و ... در ایشان باعث شده به این جایگاه مهم برسند.

سنجیده با بیان این‌که «در لغت "باب" به معنای در و "حوائج" جمع حاجت است» گفت: "باب الحوائج" یعنی درهای حاجت و به این معنا که اگر کسی حاجتی دارد، می‌تواند از این طریق حاجتش را بگیرد.

سنجیده گفت: خداوند در قرآن کریم به صراحت آورده‌اند که اولیای خداوند با اذن و رضایت پروردگار می‌توانند مشکل‌گشا و باب‌الحوائج مردم باشند.

وی سپس با بیان این‌که «لقب باب‌الحوائج اختصاص به حضرت عباس(ع) ندارد» گفت: تعداد دیگری از ائمه به عنوان باب الحوائج ملقب شده‌اند، اما در عرف حضرت عباس (ع) از همه ائمه به این لقب شهره‌تر است.

به گفته سنجیده در روایات موجود امام کاظم(ع)، امام جواد(ع) و حضرت علی اصغر نیز به لقب باب الحوائج شهره هستند.

انتهای پیام

کد N832189

وبگردی