آفتاب
مدیرکل آفریقای وزارت خارجه در گفت‌وگو با ایسنا تشریح کرد

آفریقای جنوبی حوزه ورود ایران به آفریقای زیر صحرا

آفریقای جنوبی حوزه ورود ایران به آفریقای زیر صحرا

اخیرا دوازدهمین کمیسیون مشترک ایران و آفریقای جنوبی با حضور وزرای خارجه دو کشور به مدت 3 روز به میزبانی تهران برگزار شد.

محمدجواد ظریف، رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در این کمیسیون،‌ تأکید کرد که آفریقا از اولویت‌های ایران برای همکاری تجاری و اقتصادی است و در این زمینه آفریقای جنوبی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

حسین ملاعبداللهی، مدیرکل آفریقای وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به بررسی تعاملات کنونی و آینده دو کشور ایران و آفریقای جنوبی و همچنین تأثیر این روابط بر جایگاه و نفوذ ایران در قاره آفریقا پرداخت.

وی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر سطح همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقای جنوبی در چه سطح است و قرار است تا چه میزانی ارتقاء پیدا کند، اظهار کرد: حجم مناسبات تجاری و اقتصادی دو کشور و آفریقای جنوبی به دلیل برخی از محدودیت‌های به وجود آمده از تحریم‌ها علیه کشورمان متناسب با ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود نیست.

این مقام مسئول در وزارت امور خارجه ادامه داد: دو طرف بر این باور هستند که رقم کنونی مبادلات با توجه به اراده سیاسی مثبت دو کشور برای توسعه همکاری‌ها می‌تواند تا چندین برابر رقم موجود که رقمی در حدود 200 میلیون دلار است افزایش یابد.

وی تأکید کرد: همچنین ظرفیت‌های موجود فیمابین نشان می‌دهد حجم مبادلات می‌تواند به سرعت تا رقم 1 میلیارد دلار افزایش یابد.

در جریان برگزاری این کمیسیون، بیانیه‌ای بین وزرای خارجه دو کشور در قالب 106 بند و در دو حوزه سیاسی - اجتماعی و اقتصادی به امضا رسید.

موضوعاتی همچون همکاری‌های منطقه‌ای، مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری، حمایت از برنامه هسته ای ایران به همراه موضوعات مورد توافق طرفین در حوزه های اقتصادی و تجارت شامل انرژی، مالی و بانکی و معدن و صنعت و ایجاد منطقه آزاد تجاری مشترک دو کشور و همچنین همکاری بندری بین بندر شهید رجایی و دوربان آفریقای جنوبی در این بیانیه مشترک به چشم می‌خورد.

مدیرکل آفریقای وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که در حال حاضر چه میزان آمادگی بین دو کشور وجود دارد تا مفاد این بیانیه را عملیاتی و اجرایی کند، تصریح کرد: یکی از دلایل برگزاری کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی، ترسیم نقشه راه توسعه روابط اقتصادی سالانه است تا در چارچوب آن، بخش‌های دولتی و خصوصی دو کشور بتوانند اهداف و سیاست‌های اقتصادی دوجانبه کشورشان را در حوزه‌های اقتصادی پیگیری کنند.

ملاعبداللهی افزود: برگزاری دوازدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آفریقای جنوبی فرصت مناسبی برای تحرک بخشیدن به مناسبات اقتصادی و برداشتن گام‌های موثر در مسیر توسعه همکاری‌های مشترک بوده است. برای عملیاتی نمودن زمینه‌های بالقوه، همزمان با برگزاری کمیسیون مشترک نشست مشترک هیأت تجاری آفریقای جنوبی و اتاق بازرگانی ایران هم برگزار شد تا راه‌های توسعه مناسبات دوجانبه با توجه به تحولات جاری دوباره مورد بررسی قرار دهد.

این مقام مسئول در وزارت امور خارجه در ادامه به تشریح برخی از ظرفیت‌های اقتصادی آفریقای جنوبی پرداخت و گفت: آفریقای جنوبی با دارا بودن معادن غنی، بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده طلا و پلاتین جهان است. همچنین ذغال سنگ فراوانی صادر می‌کند. فولاد و آلیاژ‌های آهنی صنعت اصلی این کشور را تشکیل می‌دهد. تولیدات راه‌آهن و واگن، تجهیزات و ماشین‌آلات معدنی و نیز تولید سوخت ترکیبی از عمده‌ترین بخش‌های تخصصی برجسته این کشور در جهان به حساب می‌آید. صنعت اتومبیل سازی و قطعات یدکی در آفریقای جنوبی توسعه فراوانی یافته است.

ملاعبداللهی در این راستا افزود: این کشور همچنین در زمینه علوم و تکنولوژی، ارتباطات و آی‌تی دستاوردهای قابل توجهی داشته است. در حوزه صادرات فرآورده‌های نفتی،‌ قیر و خدمات فنی مهندسی،‌ لوله‌های پلیمری،‌ انتقال آب و جلوگیری از هدررفت آب، پتروشیمی، عمران و ساختمان، امور بانکی، کشتیرانی، حمل و نقل و سرمایه‌گذاری نیز زمینه‌های مناسبی برای همکاری وجود دارد.

مدیرکل آفریقای وزارت امور خارجه تأکید کرد: ترکیب هیأت آفریقای جنوبی در سفر به تهران و همچنین بیانیه مورد توافق و منتشر شده در پایان کمیسیون مشترک، نشانه روشنی از عزم جدی طرفین برای گسترش و تعمیق همکاری‌ها در همه زمینه‌های مورد علاقه دو کشور است.

ملاعبداللهی در مورد زمان برگزاری سیزدهمین کمیسیون مشترک ایران و آفریقای جنوبی که قرار است به میزبانی این کشور برگزار شود،‌ گفت: برگزاری کمیسیون مشترک دوجانبه در میان کشورها با توجه به شرایط، ضرورت برگزاری و آمادگی دو کشور ممکن است سالانه و یا با فاصله بیشتری برگزار شود ولی نظر به علاقمندی دو کشور ایران و آفریقای جنوبی برای تحرک بخشیدن به همکاری‌های دوجانبه، انتظار می‌رود در سال آینده این کشور میزبانی اجلاس بعدی را بر عهده بگیرد و زمان دقیق آن را از طریق مجاری دیپلماتیک به جمهوری اسلامی ایران اعلام نماید.

این مقام مسئول در وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که گسترش همکاری‌های ایران و آفریقای جنوبی چه تأثیری بر جایگاه ایران در آفریقا و گسترش نفوذش در این قاره خواهد داشت، گفت: آفریقای جنوبی به عنوان بزرگترین قدرت اقتصادی قاره آفریقا، علاوه بر حضور در گروه 20 و بلوک اقتصادی بریکس دارای مواضع نزدیک با جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با مسائل جاری در خاورمیانه از جمله مسأله فلسطین و سایر تحولات بین‌المللی است.

ملاعبداللهی گفت: این کشور با 52 میلیون نفر جمعیت جزء اقتصادهای بزرگ و یک بازار بالقوه در این قاره است که بر عرضه فراوان منابع طبیعی متکی است. بخش‌های دولتی و خصوصی ایران می‌توانند از طریق آفریقای جنوبی به بازار جامعه اقتصادی شرق و جنوب آفریقا (کمیسا) با جمعیتی بالغ بر 350 میلیون نفر و همچنین مشارکت فعال در مناسبات تجاری و سرمایه‌گذاری جامع اقتصادی جنوب (سادک) با جمعیت 300 میلیون نفری 13 کشور جنوب قاره آفریقا دسترسی پیدا کنند.

وی افزود: بنابراین گسترش همکاری‌های دوجانبه ایران و آفریقای جنوبی از این جهت حائز اهمیت است که ایران درباره ورود آفریقای جنوبی به آسیای میانه، آسیای غربی و روسیه است. همچنین آفریقای جنوبی حوزه ورود ایران به آفریقای زیر صحرا و جنوب این قاره است.

انتهای پیام

کد N831905

وبگردی