آفتاب

تقویت ناتو محور نشست سال آتی این ائتلاف در ورشو

تقویت ناتو محور نشست سال آتی این ائتلاف در ورشو

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در نظر دارد هشتم و نهم ژوئیه سال آتی میلادی نشستی را با محوریت تقویت این ائتلاف در ورشو لهستان برگزار کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری فرانسه، پایتخت لهستان میزبان سابق معاهده ورشو است که ائتلافی ضدناتو میان مسکو و کشورهای سابق شوروی بود و تا زمان فروپاشی شوروی در 1991 ادامه داشت. در نشست پیشین ناتو که سپتامبر گذشته در ولز برگزار شد، رهبران توافق کردند تا دفاع شرقی ائتلاف را در بحبوحه اتهام‌زنی‌ها به روسیه مبنی بر اینکه روسیه نیرو و تجهیزات برای جدایی‌طلبان در شرق اوکراین فراهم می‌کند، افزایش دهند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در بیانیه‌ای گفت: این نشست در برهه حساسی برای ائتلاف برگزار می‌شود و مسائل امنیتی به سمت شرق و جنوب اروپا کشیده شده است. در واقع ما در حال انجام بزرگترین تقویت نیروهای دفاع جمعی از زمان پایان جنگ سرد هستیم.

به گفته دبیرکل ناتو، رهبران 28 کشور عضو ناتو از جمله آمریکا و نیز کشورهای سابق اتحاد جماهیر شوروی سابق در شرق تعیین خواهند کرد که چطور با تهدیدات جدید مقابله شود.

وی افزود: ناتو همچنان آمادگی دارد تا از تمام متحدان خود علیه هرگونه تهدیدی حمایت کند. کشورهای حوزه بالتیک شامل لیتوانی، لتونی و استونی که سابقاً تحت حکومت شوروی بودند که از زمان پایان جنگ جهانی دوم تا سال 1991 ادامه داشت، هم‌اکنون هراس دارند که مسکو آنها را به منظور سنجش میزان تعهد دفاع جمعی ناتو بی‌ثبات کند.

لیتوانی اوایل ماه جاری اعلام کرد که این سه کشور رسما از ناتو درخواست خواهند کرد تا به زودی هزاران نیرو را برای مقابله با روسیه در این کشور مستقر کند.

ناتو همچنین بررسی راه‌های مقابله با شبه‌نظامیان لیبی و نیز تروریست‌های داعش در عراق و سوریه در دستور کار قرار دارد. استولتنبرگ همچنین گفت که ناتو تعهد بلندمدت به افغانستان دارد.

انتهای پیام

کد N831780

وبگردی