آفتاب

ثبت اثر هنری در دادگاه!

ثبت اثر هنری در دادگاه!

قرن‌ها پیش که هنوز دوربین عکاسی اختراع نشده بود، هنر طراحی دادگاه تنها راه برای کسب اطلاع از وقایع جلسه رسیدگی قانونی به اتهام یک مجرم بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تصویر هنرمندانه وقایع یک دادگاه در مدت زمانی کوتاه را «طراحی دادگاه» می‌نامند. در بسیاری از دستگاه‌های قضایی جهان عکس‌برداری از جلسه محاکمه ممنوع است. به همین دلیل، رسانه‌ها برای پخش تصویری از دادگاه دست به دامان طراحانی می‌شوند که متخصص این کار هستند.

این نوع طراحی در قرن هفدهم میلادی و در زمان برگزاری دادگاه‌های «جادوگران سَلم» (Salem Witch) خیلی باب بود. با ورود پدیده عکاسی به دنیای فناوری، باز هم طراحی جلسات دادگاه جایگاه خود را حفظ کرد، چون دوربین‌های آن زمان کاربرد کافی برای ثبت تصویر افراد در حال حرکت را نداشتند و با اسباب‌ و وسایل حجیمی که داشتند، موجب ایجاد خلل در تمرکز اعضای هیئت منصفه و شاهدان می‌شدند.

قرن بیستم که کم‌کم قوه قضایی به عکاسان اجازه ورود به دادگاه را دادند، دوربین‌ها دیگر کم‌حجم شده بودند و کمتر مزاحم کار دادگاه می‌شدند. دستگاه قضایی 44 ایالت آمریکا از سال 1987 اجازه ورود عکاسان به دادگاه‌ها را صادر کردند اما هنوز هم هستند قاضی‌هایی که از ورود هرگونه دوربین به دادگاه جلوگیری می‌کنند.

انتهای پیام

کد N831662

وبگردی