آفتاب
یادبود مصطفی عبداللهی در اولین اجرای بدون کارگردان

عنوان پهلوانی تئاتر برازنده توست/ بزرگداشتی برای یک اسطوره

عنوان پهلوانی تئاتر برازنده توست/ بزرگداشتی برای یک اسطوره

نمایش «در اعماق» به کارگردانی زنده یاد مصطفی عبداللهی در اولین شب از فقدان این هنرمند تئاتر کشورمان با سخنرانی تعدادی از هنرمندان در تالار اصلی تئاتر شهر روی صحنه رفت.

به گزارش خبرنگار مهر، میکاییل شهرستانی بازیگر و از دوستان نزدیک زنده یاد عبداللهی قبل از شروع اجرای نمایش که روز پنجشنبه ۳۱ اردیبهشت ماه در تالار اصلی تئاتر شهر برگزار شد، خطاب به تماشاگران گفت: بسیار ممنون که در اولین شب درگذشت مصطفی به تالار اصلی تئاتر شهر آمدید، ما زیاد نمی خواهیم وقتتان را بگیریم چرا که برای مصطفی وقت مردم بیشتر از هر چیز دیگری اهمیت داشت برای همین پای کارش ایستاد و به کمک همسرش بانو ناهید تا آخرین دم مقاومت کرد.

اقتدار بی نظیر مصطفی را فراموش نمی کنم

قطب الدین صادقی کارگردان و مدیر گروه تئاتر «هنر» نیز در این برنامه گفت: من با مصطفی عبدالهی سابقه دوستی سی ساله دارم. زمانی که من سال ۶۴ در بحبوحه سال های جنگ به ایران برگشتم مصطفی عبدالهی جزو اولین شخصیت هایی بود که با او آشنا شدم. جوانی خوش فکر و خلاق که من توفیق استاد راهنمایی او در دانشگاه را نیز پیدا کردم. او بعدها جزو اولین اعضای گروه هنر بود که در مجموع ۷۰ کاری که ما در این گروه انجام دادیم مصطفی عبدالهی در ۳۰ اثر به عنوان بازیگر یا کارگردان حضور داشت.

وی ادامه داد: مصطفی عبدالهی بازیگر لایقی بود که با سواد و پر از ادراک و با قدرت خلاقیتی بی نظیر روی صحنه تئاتر با قدرت ایستاد. من به یاد ندارم که بیشتر از دو بار به او درباره موردی توصیه ای کرده باشم. او نزدیک به ۴۵ سال در گروه هنر و سایر مجموعه های نمایشی خود را وقف تئاتر کرد بی آنکه به اندازه شایستگی هایش از کسی طلبکار باشد. او کارهایی را انجام داد که همه آثاری ارزنده بودند و هیچکدام رنگ و بوی سفارشی و تجاری به خود نگرفتند. او هیچگاه تئاترهای مرده و بی خاصیت که از موطن خود دور هستند انجام نداد و به آنچه روی صحنه انجام می داد اعتقاد داشت.

این کارگردان تئاتر با اشاره به وقار و شخصیت والای زنده یاد عبدالهی در عرصه تئاتر گفت: او مردی مهربان و متواضع بود که در عین حال غروری مثال زدنی هم داشت. به نظر من او آخرین مائده آسمانی است. او شخصیتی دارد که نوع رفتار و آرامشش وی را شبیه شاهزادگان هزار و یک شب می کرد. مصطفی عبدالهی در عین وقار و شخصیت طنزی که داشت هیچ گاه غرور خود را از دست نمی داد و علیرغم اینکه جامعه هنری به مطالباتش پاسخ نداد و او سختی های زیادی را به جان خرید غرور مثال زدنی و اقتدار بی نظیرش را ترک نکرد.

صادقی در بخش دیگری از صحبت های خود بیان کرد: مصطفی عبدالهی مشکلات زیادی داشت ولی هرگز کاسه دست نگرفت ولی در عین حال مطالبات خود را به درستی طلب می کرد. به هر ترتیب حالا دیگر مصطفی نیست ولی مطمئن باشید روح و نامش بین ما باقی است. من امیدوارم یادش برای همیشه در آثار گروه هنر حفظ شود و هنرمندان و همکاران دیگرش راه او را ادامه دهند و خلاقیت را فراموش نکنند.

کوچه ای بنا نهادم از عشق ...

محمد یوسفی دستیار زنده‌یاد مصطفی عبدالهی در نمایش «دراعماق» نیز بعد از صحبت های صادقی، نوشته ای به نقل از زنده یاد عبداالهی را برای حاضران در مراسم قرائت کرد.

در نوشته مصطفی عبدالهی آمده است: «کوچه ای بنا نهادم از عشق طی ۴۰ سال. از پشت شیشه ها، زارع شیکاگو را در اتاق ۱۳ به نظاره نشستم در حالیکه جنگ در طبقه سوم برپا بود. کابوس سرخ من این بود که با شب تا صبح، کبودان اسفندیار را همراهی کنم. چشم در برابر چشم نهادم تا آی با کلاه و آی بی کلاه را با خط عشق در میان هفت قبیله گمشده بازرسی کنم و تو ای یادگار زریران، اگر نرفته بودی، بیتوس بیچاره از شرق بوسه رهایت نمی کرد. اما حکم این بود که خاطرات هنرپیشه نقش دوم را در میان انبوهی از هیچکس ورق بزنم و در همین کوچه، مرگ تصادفی یک آنارشیست را هوار کنم.

اینک در اعماق این کوچه که آکنده از اصوات دلنشین رادیوست، تکرار می کنم که پهلوانان نمی میرند. از جان مایه می گذارم تا همه را به این کوچه دعوت کنم. زندگی من این کوچه تئاتری است اما کوچه، حال روز خوشی را سپری نمی کند. گویا بلوارهای ظاهرا شیک با مواد نامرغوب درجه چندم در حال ویران ساختن کوچه های تئاتر هستند. امیدوارم اصالت فرهنگ با حمایت متواضعانه دولت، پاکی شرافتمندانه و آزاد جان دوباره بگیرد.»

عنوان «پهلوان تئاتر ایران» برازنده اوست

پریسا مقتدی رییس مجموعه تئاتر شهر نیز در این مراسم درگذشت زنده یاد مصطفی عبدالهی را تسلیت گفت.

وی گفت: بی شک عنوان «پهلوان تئاتر ایران» برازنده مصطفی عبدالهی است، او که با مهربانی و محبت سالیان سال با تئاتر زندگی کرد و جز نیکی چیزی در اذهان اهالی تئاتر نکاشت. پهلوانانه با بیماری خود مبارزه کرد تا آخرین نفس که شما و ما شاهدان عینی آن هستیم. ما امروز آرامیم به آرامشش و غمگینیم از وداعش.

رییس تئاتر شهر ادامه داد: مصطفی عبدالهی عزیز، جاودانه شدنت مبارک. بدانیم صحنه‌های تئاتر که او بر آن گام نهاده یاد او را در قلب و ذهن ما همیشه مانا می دارد.

بزرگداشت اسطوره تئاتر ایران

ایرج راد مدیر عامل خانه تئاتر نیز با اشاره پایمردی زنده یاد عبدالهی در مبارزه با بیماری گفت: در حالیکه برخی از ما وقتی سردردی می گیریم دیگر تاب حضور در صحنه را نداریم اما این مصطفی عبدالهی بود که مردانه در مقابل بیماری ایستاد و کارش را تعطیل نکرد و امروز همین بازیگرانی که روی صحنه نمایش «در اعماق» هستند همگی نماینده ای از طرف مصطفی هستند که بیانگر حضور او در بین ما است.

وی ادامه داد: استقامتی که او در عرصه تئاتر و البته مبارزه با بیماری داشت از مصطفی عبدالهی اسطوره ای ساخت که باید به احترام او ایستاد و به روح پاکش درود فرستاد. مصطفی عبدالهی به خیلی از تئاتری ها نشان داد که اجرای تئاتر چقدر با اهمیت است. مصطفی عبدالهی هرگز از تاریخ تئاتر این کشور به عنوان یک اسطوره ازلی فراموش نمی شود.

آتش تقی پور بازیگر پیشکسوت تئاتر کشورمان نیز در این مراسم یادبود توضیح داد: شایستگی مصطفی عبدالهی به قدری دارای ارزش و احترام است که باید وجود او را طلا گرفت. شاید گفتن این کلمه آنچنان معمول نباشد اما می توانم بگویم مصطفی شهید راه تئاتر بود که برای من و همسرم شهین علیزاده همیشه به عنوان هنرمندی سرافراز این قابلیت را داشت که از او یاد بگیریم.

عکس: بابک حقی

کد N831051

وبگردی