آفتاب

معلمی که رویاها را دست‌یافتنی کرد

معلمی که رویاها را دست‌یافتنی کرد

شنبه تا چهارشنبه در روستا می‌ماند. برنامه‌ی هرروزه‌اش مشخص است. صبح‌ها ساعت شش از خواب بیدار می‌شود، مدرسه را آماده می‌کند تا زمانی که دانش آموزان از راه برسند. این معلم 27 ساله لیسانس تربیت‌بدنی از دانشگاه فرهنگیان شهید بهشتی استان زنجان است که توانسته در طول سه سال تدریس خود به معلمی خاص و نمونه در استان تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه زنجان، محمود مرادی یک سال مدیر و معلم مدرسه ابتدایی رسالت روستای جرلانقوش است. این روستا در دل کوه‌ها قرار دارد. فاصله‌ این روستا از شهر 120 کیلومتر است که 14 کیلومتر از این مسیر خاکی بوده و از دل کوه‌های رنگی ماه‌نشان و دره‌های پرشیب و سرسبز عبور می‌کند.

در این روستای 150 نفر با 50 خانوار، 18 دانش‌آموز ابتدایی که هفت دانش‌آموز دختر و 11 دانش‌آموز پسر هستند، وجود دارد این دانش‌آموزان با کمک معلم خود توانسته‌اند هرکدام در یک‌رشته ورزشی قهرمان بوده و رکورد کسب کنند. دانش‌آموزان موفقیت خود را مدیون فعالیت‌های معلم و مدیر مدرسه هستند.

ساعت هفت صبح که دانش‌آموزان به مدرسه می‌آیند نرمش صبحگاهی آغاز می‌شود. حرکات نمایشی و ورزشی را در هم‌آمیخته است تا دانش‌آموزان خود را با شادابی و با روحیه به کلاس درس بفرستد. تا ساعت یک ظهر برنامه درسی را پیگیری می‌کند. با اینکه کلاس‌ها را به‌صورت چندپایه و با کمک یک سرباز معلم اداره می‌کند توانسته دانش‌آموزان را در پیشرفت درسی در سطح عالی حفظ کند.

چشم‌هایش در میان دانش‌آموزان دودو می‌زند. به خودش قول داده است آنها را در رسیدن به ارزش‌های‌شان کمک کند. لیلا دوست دارد معلم شود، بهزاد حضور در تیم ملی فوتبال را در سر دارد، اصغر معتقد است می‌تواند کاپ جام جهانی فوتبال را به دست بگیرد، زهرا می‌خواهد پزشک شود و این معلم قدم‌به‌قدم همراه دانش‌آموزان به سمت دنیای آرزوها می‌رود.

بعد از پایان زمان فعالیت رسمی مدرسه، فعالیت فوق‌برنامه‌ این معلم آغاز می‌شود. روزی سه ساعت ورزش فوق‌برنامه، 1.5 ساعت آموزش حفظ و قرائت قرآن و فعالیت‌های درسی جز برنامه‌های فوق‌برنامه‌ این معلم است که برای دانش‌آموزان در نظر گرفته است.

هرروز گچ به دست در زمین خاکی کنار مدرسه طرح زمین فوتبال و والیبال می‌کشد. هر گوشه‌ این زمین برایش خاطره است. روزی که محمدرضا در این گوشه زمین خورد و زانوی او خراش برداشت ولی با وجود درد زانو تمریناتش را ادامه داد. روزی که تور دروازه‌ فوتبال پاره شده بود و پدر یکی از بچه‌ها آن را تعمیر کرد. نیمکت کلاس اول را به‌عنوان سکوی قهرمانی المپیاد درون مدرسه‌ای گوشه‌ی زمین گذاشته بودند. خاطرات تا ابد در ذهن وی باقی خواهد ماند. به زمین فوتبال خیره می‌شود و منتظر دانش‌آموزان خود که برای خوردن نهار به خانه رفته‌اند، می‌ماند.

ابوالفضل حیدری 11 ساله که آموزش‌های خود را از مهر 92 آغاز کرده است. در ابتدا او تنها می‌توانست چهار ضربه‌ روپایی بزند ولی هم‌اکنون با 17 هزار روپایی در دو ساعت و 9 دقیقه رکورد زده و سرعتی‌ترین روپایی‌زن ایران شناخته شد. این دانش‌آموز به اردوی تیم ملی فوتبال دانش‌آموزی دعوت‌شده است.

ابوالفضل که سال گذشته در روستای قزلجه دانش‌آموز این معلم بود. با وجود عوض شدن منطقه خدمت معلم خود توانست تمرین‌ها و فعالیت خود را ادامه دهد و هفته‌ای سه روز زیر نظر محمود مرادی با حضور در روستای جرلانقوش تمرین‌های خود را ادامه دهد.

بهزاد صادقی 12 ساله آموزش‌های روپایی خود را از هشت ماه پیش با هفت ضربه زیر نظر معلم خود آغاز کرده است و هم‌اکنون می‌تواند 13832 ضربه روپایی در دو ساعت و دو دقیقه بزند. اصغر صادقی و محمدرضا صادقی نیز از دیگر دانش‌آموزان موفق این معلم هستند که به ترتیب 8000 و 5000 ضربه روپایی رکورد آن‌ها است. این چهار دانش‌آموز سوم خرداد به مسابقات کشوری در مازندران اعزام خواهند شد.

مرادی ورزش کردن را از کودکی آغاز کرده است به همین دلیل رویای کودکی ورزشکار بودن برای او نیز آشناست. رؤیایی که او را معلم کرد و کنار دانش آموزان روستایی قرار داد. این معلم به اسطوره‌ای برای دانش‌آموزان خود تبدیل‌شده است. آنهایی که به خانه معلم خود می‌روند و کاپ‌های قهرمانی او را می‌بینند انگیزه‌ی بیشتری برای تلاش پیدا می‌کنند. کسب مقام دوم 21 کیلومتر کشوری در سال گذشته و کسب عنوان پدیده‌ مسابقات دانشجویان کشور در سال 91 از جمله افتخارات این معلم است.

قهرمانی ورزشی شامل هر 18 دانش‌آموز این مدرسه است و این معلم سخت‌کوش که با استعدادیابی بین آن‌ها به آموزش دومیدانی، طناب‌زنی، حلقه، داژبال، دارت و والیبال در بین دانش‌آموزان خود پرداخته است ویژگی اصلی این آموزش‌ها را همراه بودن حرکات نمایشی و ورزشی با یکدیگر می‌داند.

سال گذشته که موفقیت‌ها و رکورد ابوالفضل رسانه‌ای شد بقیه دانش‌آموزان نیز دوست داشتند به موفقیت‌هایی از این‌ دست برسند لذا مرادی با دادن روحیه به آن‌ها و بیان اینکه هر موفقیتی می‌تواند با پشتکار به دست آید آن‌ها را در مسیر استعدادهای خود قرارداد و به‌گونه‌ای که گروه جدید دانش آموزان وی توانستند با سرعتی بالا به رکوردهای مناسب دست یابند.

گرچه در ابتدا خانواده‌ها با فعالیت‌های مستمر دانش‌آموزان خود در مدرسه و فعالیت‌های فوق‌برنامه مشکل داشتند ولی هم‌اکنون مشارکت خانواده‌های روستائیان به‌گونه‌ای است که علاوه بر مشارکت خانواده‌ها در برنامه‌های مختلف و همراهی آنها در حضور دانش‌آموزان در مسابقات مختلف، جوانان روستا بعد از ساعت کاری مدرسه در کنار بقیه دانش آموزان به آموزش فوتبال، والیبال و روپایی می‌پردازند.

گرچه فعالیت‌ها و قهرمانی‌های ورزشی این مدرسه و معلم آن را در بین مدارس استان خاص کرده است ولی فعالیت‌های فرهنگی نیز در این مدرسه نمونه است به‌گونه‌ای که از هشت دانش‌آموزی که به مسابقات منطقه‌ای قران از این مدرسه اعزام‌شده بودند، 5 نفر مقام اول و 3 نفر مقام دوم را کسب کردند.

یکی از دغدغه‌های اصلی این معلم حفظ و نگهداری استعداد این دانش‌آموزان است. او که سال گذشته به پرورش استعداد دانش‌آموزان روستای قزلجه پرداخته بود ولی هم‌اکنون فقط توانسته تمرین‌ها و فعالیت‌های ابوالفضل را حفظ کند. او معتقد است اگر تعداد دانش آموزان کم بود می‌توانست در خانه خود به آموزش بپردازد ولی این امکان نیز برای وی وجود ندارد. حضور در مدرسه‌ای بزرگ‌تر با امکانات بیشتر که به‌راحتی به شهر نیز دسترسی داشته باشد از رویاهای اصلی این معلم است.

گزارش از خبرنگار ایسنا منطقه زنجان: پریسا کرمی
کد N830916

وبگردی