آفتاب
«لوران فابیوس»:

توافق هسته ای در گرو شفاف سازی و پایبندی ایران به تعهدات است

توافق هسته ای در گرو شفاف سازی و پایبندی ایران به تعهدات است

وزیر امور خارجه فرانسه بار دیگر با لحنی نه چندان اعتماد آمیز از ایران خواست تا شفافیت بیشتری را درباره فعالیت های نظامی از خود نشان بدهد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «لوران فابیوس» وزیر امور خارجه فرانسه که می توان گفت شدیدترین مواضع را نسبت به ایران در میان اعضای ۱+۵ دارد در پاسخ به پرسشی مبنی بر چگونگی پیشرفت مذاکرات هسته ای با ایران گفت: مذاکرات اکنون به مرحله ای رسیده است که باید درباره ضمائم توافق نامه گفتگو کنیم – مسئله ای که هنوز موفق به انجام آن نشده ایم.

وی در ادامه مدعی شد: ایران باید به عنوان بخشی از توافق نامه شفافیت بیشتری درباره فعالیت های نظامی از خود نشان بدهد که این امر اجازه دسترسی سریع بازرسان سازمان انرژی اتمی به همه سایت های موجود را شامل می شود.

فابیوس که به عنوان فردی بسیار تندرو در این مذاکرات شناخته می شود در پاسخ به درخواست ایران برای یک وقفه ۲۴ روزه بین تاریخ اعلام درخواست آژانس تا زمان آغاز بازرسی ها مدعی شد که طی ۲۴ روز ممکن است چیزهای زیادی ناپدید شود.

وی در ادامه گفت: یکی دیگر از موارد مورد بحث، چگونگی رفع تحریم های بین المللی علیه ایران است.

مذاکره کنندگان ایران و ۱+۵ در روز چهارشنبه در وین با یکدیگر ملاقلات کردند تا اختلافات باقی مانده بر سر راه دستیابی به توافق هسته ای را حل کنند که این امر موضوعاتی نظیر جدول زمان بندی رفع تحریم های ایران و آینده تحقیقات اتمی این کشور را نیز شامل می شود.

فابیوس در پایان گفت: ایران باید طی دوره ای که توافق به اجرا در می آید پایبندی مشخصی را درباره فعالیت های غنی سازی از خود نشان دهد از جمله کاهش مرحله ای سانتریفیوژها در تاسیسات فردو که زیر زمین قرار دارد. علاوه بر این باید ساز و کاری مناسب برای اعمال مجدد تحریمها در صورتی که ایران به تعهدات خود احترام نگذارد، تبیین شود.

مذاکره میان «هلگا اشمیت» معاون سیاسی اتحادیه اروپا و مذاکره کنندگان ایرانی تا روز جمعه ادامه خواهد یافت.

کد N830354

وبگردی