آفتاب

گزارش پنجمین روز مسابقات بین‌المللی قرآن کریم

گزارش پنجمین روز مسابقات بین‌المللی قرآن کریم

پنجمین روز سی‌ودومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران در روز چهارشنبه با معرفی فینالیست‌ها به پایان رسید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، رقابت‌های مرحله مقدماتی قرائت و نیمه نهایی رشته حفظ سی‌ودومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران که از شنبه، 26 اردیبهشت ماه آغاز شده بود به پایان رسید و فینالیست‌ها مشخص شدند.

حجت‌الاسلام محمدمهدی رجبی از ایران، اساکامامودو حسن نماینده کشور نیجر، عبدالله الرفاعی نماینده کشور لیبی، آدم حسن حسین نماینده کشور سومالی و ابوبکر علس موسی نماینده کشور اوگاندا در رشته حفظ فینالیست شدند.

همچنین در رشته قرائت؛ حسن دانش از ایران، محمد ابراهیم از کشور پاکستان، محمد عبدالباسط محمد عبدالرحمن از کشور مصر، جعفر حسیبوان از کشور اندونزی و احمد عباس فرج از کشور عراق راهی فینال شدند.

تجلیل از 19 بانوی فعال قرآنی در حاشیه مسابقات بین‌المللی

همچنین در پنجمین روز از برگزاری مسابقات قرآن، ششمین همایش تجلیل از بانوان فعال قرآنی با سخنرانی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و حجت‌الاسلام و المسلمین ابوترابی‌فرد نائب رئیس مجلس برگزار و 19 بانوی داخلی و خارجی برگزیده در عرصه‌های مختلف معرفی و تجلیل شدند.

برگزاری کارگاه‌های آموزشی با بهره‌گیری از مجربترین اساتید قرآنی در حاشیه مسابقات بین المللی قرآن

کارگاه آموزشی "تربیت فرزندان قرآنی" از جمله کارگاه‌های آموزشی بخش جنبی مسابقات قرآنی به شمار می‌رود که به همت مسئولان برگزاری و با بهره‌گیری از مجرب‌ترین اساتید دفتر قرآن و عترت حوزه عملیه قم همه روزه در بخش جانبی مسابقات برپا می‌شود.

حجت‌الاسلام امیر گلپور مسئول کارگاه‌های آموزشی در خصوص اهداف برگزاری کارگاه آموزشی می‌گوید: غنی سازی اوقات شرکت کنندگان در مسابقات قرآنی عمده‌ترین هدف ما از برگزاری این کارگاه‌هاست که با حضور اساتید و مربیان مجرب، این کلاس‌ها از کیفیت بالایی نیز برخوردارند و شرکت کنندگان می‌توانند بهره معنوی لازم ر ا ببرند.

حضور خانواده‌های ایرانی در مسابقات بین المللی قرآن

این روزها سالن اجلاس سران، مقصد بسیاری از خانواده‌های ایرانی و خصوصا تهرانی است که خود را از جای جای ام‌القرای جهان اسلام به این مکان می‌رسانند تا بی‌واسطه از سرچشمه معنوی مسابقات قرآنی کریم بهره مند شوند.

بیش از سه دهه است که برگزاری موفق مسابقات بین المللی قرآن کریم در کشورمان، در کنار تمامی برکاتی که برای همگرایی بین مسلمانان جهان دارد، دلگرمی خاصی به خانواده‌های مومن و مذهبی ایرانی می‌دهد تا با حضور در فضای این مسابقات، از نورانیت قرآن کریم بهره‌مند شوند که گفت‌وگو با برخی از آنها، نکات ارزشمندی را برای‌مان روشن می‌سازد.

امیر کریمی که با دو فرزند 8 و 10 ساله خود به سالن اجلاس سران آمده، اهل اسلامشهر از شهرهای اطراف تهران است که به گفته خودش مسیر بیش از دوساعته‌ای را طی کرده تا از فرصت برپایی مسابقات قرآنی برای تشویق و آشنایی کودکانش با قرآن کریم استفاده کند.

کریمی در خصوص برکات مسابقات بین‌المللی قرآن کریم می‌گوید: شاید در تمام جهان اسلام تنها دو کشور عربستان و مالزی باشند که مانند ایران مسابقات بین المللی قرآن کریم را برگزار می‌کنند. اما کیفیت و خلوصی که در مسابقات کشورمان وجود دارد بی‌نظیر است و من و خانواده‌ام سعی می‌کنیم هر ساله با حضور در فضای این مسابقات، از این فرصت پیش آمده کمال استفاده را بکنیم.

کمی آن طرفتر دو نوجوان 15 الی 16 ساله مشغول گرفتن عکس سلفی با یکی از متسابقین خارجی هستند که بعد از فراغت از این کار، از نام و نشان جویا می‌شوم. علی خواجه نوری 16 ساله و مهدی حسینی پور 15 ساله هر دو دانش آموز مقطع دبیرستان هستند و به تازگی آموزش قرائت قرآن را در کانون محلی‌شان ( شهرری) آموزش می‌بینند.

علی خواجه نوری در خصوص علت حضورش در فضای مسابقات می‌گوید: اینجا مجمعی از برترین قاریان قرآن در جهان اسلام به شمار می‌رود که برای قاریان تازه کاری مثل ما یک کلاس فوق العاده است تا با دقت در شیوه قرائت استادن سطح توانایی خودمان را بالاتر ببریم.

خانواده سوری نیز از دیگر خانواده‌های شرکت کننده هستند که البته از شهرستان نهاوند به جهت دیدار از اقوام به تهران آمده‌اند و فرصت برپایی مسابقات را مغتنم شمرده و خود را به سالن اجلاس سران رسانده‌ است.

مسابقات بین‌المللی افتخاری برای نظام است

حجت‌الاسلام والمسلمین مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور با بیان این‌که «برگزاری این مسابقات افتخاری برای نظام جمهوری اسلامی ایران است که هر ساله به طور منظم برپا می‌شود» خاطرنشان کرد: قرآن کریم حلقه وصل میان ملت‌های مسلمان و کشورهای اسلامی است.

وی ادامه داد: قرآن پژوهان و قاریان قرآن به عنوان سفیران قرآنی کشورهای اسلامی با حضور در این مسابقات علاوه بر ارائه سبک‌های خاص قرآنی خود در تفسیر و تجوید به تبادل تجربیات خود پرداخته و همچنین زمینه آشنایی هر چه بیشتر نخبگان جهان اسلام را با مسائل یکدیگر فراهم می‌کند.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور با بیان این مطلب که «اقدام جمهوری اسلام ایران در برپایی مسابقات بین المللی قرآن کریم، عاملی موثر در همبستگی و اتحاد جهان اسلام است» افزود: باید از ظرفیت حضور اندیشمندان قرآنی در اینگونه اجلاس‌ها استفاده کنیم.

وی ضمن تشکر از سازمان اوقاف و امور خیریه در برگزاری سی و دومین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم، بیان کرد: در برابر فتنه صهیونیستی و داعشی که در منطقه خاورمیانه شکل گرفته ملت‌های اسلامی باید ید واحده‌ای را تشکیل دهند.

وی با اظهار تاسف از ایجاد اختلاف، تفرقه و برادرکشی در منطقه بیان کرد: در قلب این فتنه ویرانگر پناه بردن به قرآن ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.

انصاری ادامه داد: جای بسی تاسف است که جهان اسلام با داشتن معجزه کتاب آسمانی قرآن که نسخه شفابخش بشریت تا پایان عالم است و همچنین با داشتن پیغمبر اکرم (ص) و قبله واحده دچار تفرقه و اختلاف بشود.

به گفته معاون پارلمانی دولت یازدهم دین اسلام، کعبه و پیامبر اکرم(ص) عوامل اصلی انسجام و وحدت و برادری در جهان اسلام است.

وی با اشاره به این‌که «متاسفانه امروز داعش و تروریسم مسموم با سرمایه و اسلحه مسلمانان اقدام به جنایت علیه مسلمانان می‌کند» افزود: متاسفانه به دلیل وضعیت پیش آمده زیربنای کشورهای اسلامی دچار تخریب شده است و همچنین دست‌های پلید دشمنان هر روز به دنبال اختلاف افکنی مذهبی در جهان اسلام است.

انصاری با اشاره به این‌که «در حال حاضر اتحاد جوامع اسلامی ضروری است» افزود: متاسفانه جهان اسلام دچار چند دسته‌گی شده است و این عدم یکپارچگی جهان اسلام منجر به ادامه غصب سرزمین فلسطین از سوی رژیم صهیونیستی شده است.

وی ادامه داد: در این شرایط دیپلماسی قرآنی و جمع شدن حول محور اسلام می‌تواند راه مناسبی برای رهایی از مشکلات و معضلاتی که جهان اسلام در آن گرفتار است باشد.

انصاری اظهار کرد: اگر چه حفظ و قرائت قرآن موضوع مهمی است اما امروز ما به درس‌های اساسی قرآن از جمله اتحاد و همبستگی نیز باید توجه کنیم.

به گفته انصاری باید مسابقات بین المللی قرآن به سمت و سوی مفاهیم و راه‌های عملی تحقق آموزهای قرآن حرکت کند.

پژوهش قرآنی در جهان اسلام بدون نیازسنجی یک غفلت بزرگ است

حورا عبدالله فعال قرآنی از کشور لبنان برخی از فعالیت‌های قرآنی صورت گرفته در این کشور را تشریح کرد و گفت: ما در کشور لبنان به دنبال آموزش 76 هزار کودک در زمینه حفظ قرآن هستیم و می‌خواهیم برخی متون قرآنی را به فرزندانمان آموزش دهیم.

دیالمه، استاد و حافظ قرآن کریم در نشست هم اندیشی استادان، پژوهشگران و بانوان فعال قرآنی جهان اسلام در این نشست با بیان اینکه مطالعات قرآنی بدون توجه به نیازهای جهان اسلام دچار یک غفلت بزرگ است، گفت: یکی از نکاتی که لازم است تمام فعالان قرآنی به آن توجه کنند این است که یکی از عرصه‌های مبارزه جنگ نرم با ما تسخیر نگرش است و یکی از این عرصه‌ها موضوع تولید علم است.

وی افزود: یکی از مسائلی که باید در مطالعات قرآنی لحاظ شود این است که محققان قرآن باید تولید علم را با توجه به منبع عظیم قرآن مدنظر قرار دهند.

به گفته این فعال قرآنی، ما نیاز به تولید علم از منبع قرآن داریم چراکه امروز سیطره علم مدرن که برخاسته از تفکر غرب است همه حوزه‌های مختلف علوم را دربرگرفته است و اگر به این حوزه توجه نشود فرزندانی تربیت می‌شوند که اگرچه دانش قرآنی دارند اما در زندگی روزمره مبتنی بر علوم غربی کار می‌کنند.

وی تصریح کرد: ما نیازمند تولید علم از منابع اصیل دینی هستیم که مهمترین منبع برای چنین تحقیقاتی قرآن، این کتاب آسمانی است.

دیالمه گفت: فعالان قرآنی باید از نگاه سطحی به قرآن پرهیز کرده و با عمق نگری به تولید علم از این منبع اصیل بپردازند.

قرائت‌های زیبایی را در مسابقات با گوش جان شنیدم

متسابق اعزامی از کشور مراکش، سطح برگزاری مسابقات قرآنی را عالی توصیف کرد و گفت: از لحاظ برگزاری و نظم و سازماندهی سی و دومین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم در سطح بسیار بالایی قرار دارد.

محال، قاری متسابق اهل مراکش اظهار کرد: در این دوره از مسابقات قرآنی رقابت‌های فشرده‌ای بین شرکت کنندگان وجود دارد که این موضوع در قرائت‌های زیبای قرآنی نمود پیدا کرده است.

وی افزود: من نیز به عنوان یک شرکت کننده مسلمان و متسابق برای حاضران آرزوی موفقیت می‌کنم و بدون تعارف باید بگویم که این دوره از مسابقات هم از لحاظ کمی و هم از لحاظ کیفی پربار است و حدود 85 کشور در آن شرکت دارند و این دلیلی برای موفقیت برگزار کنندگان آن است.

مسابقات بین‌المللی قرآن نماد یک جامعه کوچک مسلمان

متسابق اعزامی از کشور بلژیک گفت: سی و دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، ممتاز و عالی است و من به حضور در این مسابقات افتخار می‌کنم.

رضوان، متسابق شرکت کننده در رشته حفظ قرآن با تمجید از سطح مسابقات بین‌المللی قرآن در کشورمان خاطرنشان کرد: بنظر من برگزاری چنین مسابقاتی با حضور نمایندگان 85 کشور از پنج گوشه جهان در یک جا علاوه بر اینکه کار آسانی نیست، خود می‌تواند نماد یک جامعه کوچک مسلمان باشد.

وی گفت: من به خاطر برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم از مسئولان سازمان اوقاف تشکر و آرزوی موفقیت برای آنها می کنم.

رضوان که به زبان عربی سخن می‌گفت، افزود: سی و دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، هم از لحاظ کمی و هم از لحاظ کیفی بسیار خوب برگزار شده است و فکر می‌کنم از لحاظ تعداد شرکت کنندگان و کیفیت برنامه‌ها در بین مسابقات بین‌المللی قرآن کریم حرف اول را می‌زند و سال گذشته مسابقات قرآنی در امارات 80 شرکت کننده داشت که سی و دومین دوره مسابقات قرآن در ایران توانسته است، این رکورد را بشکند.

سطح علمی شرکت کنندگان در مسابقات قرآنی بالاست

متسابق شرکت کننده از کشور مراکش گفت: باید به صراحت بگویم که سی و دومین دوره مسابقات بین المللی قرآن در تهران، در سطح بالایی از رقابت‌های قرآنی قرار دارد.

اسام ابشینه، حافظ قرآن شرکت کننده از کشور مراکش با ابراز خشنودی از حضور خود در این مسابقات اظهار کرد: الحمدالله تاکنون با برنامه‌ریزی‌های دقیق و منظم و مهمان نوازی‌های گرم، از سوی مسئولان سی و دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن روبرو بوده‌ایم و از این نظر از ملت و دولت ایران تشکر می‌کنم.

متسابق مراکشی خاطرنشان کرد: همانطور که گفتم، سطح مسابقات واقعاً عالی و در سطح بین المللی است و قاریان شرکت کننده در سی و دومین دوره مسابقات نیز از افراد مطرح در عرصه قرآنی در جهان هستند.

اسام ابشینه که تاکنون در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در کشورهای اردن، مصر و عربستان به عننوان متسابق شرکت کرده است، متذکر شد: بدون تعارف بگویم که سطح علمی شرکت کنندگان در سی و دومین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم بسیار بالاست.

مردم ایران، اتحاد خود را با محوریت قرآن حفظ کنند

متسابق شرکت کننده از کشور هند گفت: سی و دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، در مقایسه با سایر مسابقات قرآنی از سطح بالایی برخوردار است.

عبدالباری اظهار کرد: من دارای 24 سال سن و در هندوستان به تعلیم قرآن مشغول هستم و برای نخستین بار در سی و دومین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم، شرکت می‌کنم.

وی در مورد مسابقات قرآنی در کشورش تاکید کرد: مسابقات قرآنی در هندوستان در سطح محلی است و همانند ایران به صورت بین‌المللی برگزار نمی‌شود.

عبدالباری حافظ کل قرآن خاطرنشان کرد: سی و دومین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم، در سطح بسیار عالی و همه چیز در آن به خوبی برگزار شده است.

حافظ کل قرآن از کشور هندوستان با اشاره به فراگیری قرآن در سن 9 سالگی تصریح کرد: از روی عشق و علاقه به قرآن در دوران طفولیت آموزش قرآن را یاد گرفتم و توانستم آن را در مدت یک سال حفظ کنم و این امر در مدرسه قرآنی برای من میسر شد که علاوه بر آموزش قرآن آن را به طور کامل حفظ کنم.

عبدالباری در ادامه گفت: برگزاری سی و دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، می‌تواند در وحدت و اتحاد مسلمین نقش مهمی ایفا کند و عامل بسیار مهم و تاثیرگذاری در این زمینه است.

وی گفت: من از قاریان ایرانی شگفت زده شدم هم از صوت، لحن و تجوید و قواعدی که رعایت می‌کنند و بر آنها درود می‌فرستم و برای آنها آرزوی موفقیت می‌کنم.

عبدالباری در پایان با قدردانی از مهمان نوازی مسئولان و مردم ایران در سی و دومین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم، خاطرنشان کرد: ایران کشور بسیار زیبایی است و تعالیم قرآن در آن نقش تاثیرگذاری دارد و پیام من به مردم ایران این است که اتحاد و یکپارچگی خود را حول محور قرآن و اسلام حفظ کنند.

ایران بزرگ و زیباست

متسابق شرکت کننده از کشور عمان گفت: قرآن عاملی برای وحدت و اجتماع مسلمین است.

عبدالله بن سعید بن سالم المحرزی، از کشور عمان که در رشته حفظ کل قرآن شرکت کرده است با قدردانی از مسئولان کشورمان در برگزاری سی و دومین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم، اظهار کرد: خداوند می‌فرماید که به ریسمان الهی چنگ بزنید و پراکنده نشوید.

وی ادامه داد: اینجا نمادی از اتحاد مسلمین است که از شرق و غرب و شمال و جنوب جهان حول محور قرآن جمع شده‌اند تا در یک رقابت الهی شرکت کنند.

وی افزود: سی و دومین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم، در رشته حفظ و قرائت چه از لحاظ برگزاری و چه از نظر نظم و سازماندهی، واقعاً مرا به تعجب واداشت، مثلاً از لحاظ قرعه کشی متسابقین بسیار این موضوع با نظم و انضباط خاصی برگزار شد. همچنین رقابت بین متسابقین، نیز بسیار فشرده است، چرا که نخبه‌های بسیاری از کشورهای مسلمان و غیرمسلمان در آن شرکت کرده‌اند.

حافظ برجسته قرآن از کشور عمان درخصوص ویژگی های سی و دومین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم، تصریح کرد: آنچه که باعث شگفتی و تعجب من در این دوره از مسابقات شد، حضور اعضای کمیته مشاور برای متسابقین اعم از حافظ و قاری است، که با ارائه راهنمایی‌های مفید، آنها را در برطرف کردن اشکالات احتمالی یاری می‌کنند.

المحرزی حضور گروه‌های تواشیح و قاریان افتخاری در سی و دومین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم، را یکی دیگر از ویژگی‌های این دوره از مسابقات دانست و اضافه کرد: اجرای برنامه‌های متنوع در طول برگزاری مراسم مسابقات از یکنواختی آن و خستگی متسابقین شرکت کننده جلوگیری می‌کند. این موضوع برای من بسیار جالب است و در هیچ مسابقه بین‌المللی قرآن آن را مشاهده نکرده‌ام.

این متسابق عمانی که در مسابقات بین المللی قرآن در تونس و الجزایر شرکت کرده است یادآور شد: باید به صراحت و بدون تعارف بگویم که قاریان ایرانی و به خصوص نوجوانان قاری ایرانی حرف اول را در این مسابقات می زنند و این ویژگی بسیار مثبتی برای مردم ایران است.

المحرزی در مورد چگونگی برگزاری مسابقات قرآنی در کشورش عمان متذکر شد: در کشور عمان مسابقات قرآنی به صورت ملی و محلی برگزار می شود و مهم ترین آن مسابقه قرآنی «سلطان قابوس» نام دارد ولی مسابقات به صورت بین المللی در کشورمان برگزار نمی شود، اما مسئولان قرآنی عمانی با برنامه ریزی های خود تلاش می کنند که تا چند سال آینده، مسابقات قرآنی را در سطح بین المللی برگزار کنند.

متسابق عمانی که برای نخستین بار در سی و دومین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم، شرکت کرده است، در پایان گفت: جمهوری اسلامی ایران کشور بسیار بزرگ و زیبایی است و به خصوص دیدن برف بر روی کوههای شمال تهران برای من بسیار جالب است، چرا که در کشور ما عمان هوا بسیار گرم و سوزان است.

سی‌ودومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، از روز شنبه 26 اردیبهشت‌ماه همزمان با روز مبعث پیامبر اکرم (ص)، در دو رشته حفظ کل و قرائت آغاز شده و تا اول خردادماه ادامه دارد.

انتهای پیام

کد N830198

وبگردی