آفتاب
توصیه غربی‌ها به توکیو؛

ژاپن باید با گذشته نظامی‌اش روبه‌رو شود

ژاپن باید با گذشته نظامی‌اش روبه‌رو شود

بیش از 450 تن از کارشناسان و متخصصان غربی به نخست‌وزیر ژاپن تاکید کردند تا با گذشته نظامی کشورش روبه‌رو شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری رویترز، شینزو آبه، نخست‌وزیر محافظه‌کار ژاپن در جریان سفر ماه گذشته خود به آمریکا پشیمانی خود را بابت اقدامات کشورش در جریان جنگ دوم جهانی در سخنرانی کنگره مطرح کرد اما پیام متخصصان و کارشناسان غربی نشان می‌دهد که ندامت آبه باعث بهبود و کاهش شک و تردیدهای خارجی‌ها نشده است.

میراث جنگ ژاپن در جریان جنگ دوم جهانی بر روابطش با کشورهای همسایه به ویژه چین و کره‌جنوبی سایه افکنده و مراسم هفتادمین سال پایان جنگ دوم جهانی در اوت 2015 به این مساله و تلاش نخست‌وزیر ژاپن در تایید سیاست دفاعی قاطعانه تمرکز داشت.

این کارشناسان و افراد برجسته که دو مورخ برنده جایزه پولیتزر نیز جزو آن هستند در نامه‌ای به آبه تاریخ حکومت استعماری و تخاصم دوران جنگ شامل به خدمت گرفتن زنان کشورهای همسایه به عنوان برده جنسی را مطرح کردند.

الکسی دودن، استاد دانشگاه کنتیکت آمریکا گفت: ما وظیفه خود دانستیم که در این نامه به دولت توکیو تاکید کنیم تا گذشته نظامی‌گری خود را بپذیرد.

بسیاری از متحدان محافظه‌کار آبه در دولت ژاپن معتقدند که توکیو به اندازه کافی بابت اقداماتش در دوران جنگ دوم جهانی عذرخواهی کرده است.

انتهای پیام

کد N829501

وبگردی