آفتاب
/سرمقاله-رای الیوم/

سقوط رمادی؛ دلیلی دیگر بر شکست استراتژی آمریکا در عراق

سقوط رمادی؛ دلیلی دیگر بر شکست استراتژی آمریکا در عراق

هول و وحشتی که به دنبال سقوط شهر رمادی به دست داعش، عراق و آمریکا را فرا گرفته شکست استراتژی آمریکا در مبارزه با تروریست‌ها و عدم توانایی ارتش عراق را در ماموریت خود برای حمایت از شهرها و مرزهای آن آشکار ساخت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه رای الیوم در سرمقاله خود درباره سقوط شهر رمادی عراق به دست داعش نوشته است: آمریکایی که جنگنده‌های پیشرفته خود را به عراق و سوریه می‌فرستد تا بیش از 3700 حمله را علیه داعش انجام می‌دهند همچنان در گوش مسوولان ارشد نظامی تکرار می‌کند که این حملات در عقب‌نشینی داعش و تضعیف آن موفق بوده است. اما سقوط شهر رمادی به دست داعش دلیل قاطعی بر این مساله است که مسوولان آمریکایی چه نظامی و چه غیرنظامی به طور کلی از حقیقت امر، فهم درست اوضاع سوریه و عراق، ماهیت داعش و منابع قدرت آن دور هستند و فهم آنها کاملاً اشتباه است.

قرار بود آمریکایی‌ها و مقامات عراقی قبل از ماه رمضان بازپس‌گیری شهر موصل از داعش را جشن بگیرند اما با سقوط رمادی و بخش‌هایی از فلوجه کاملاً غافلگیر شدند و شادی آنها تبدیل به عزا شد.

مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا نیز اعتراف کرد که سقوط رمادی شکست بزرگی است اما وعده داد که در مدت‌زمان کوتاهی این شهر بازپس‌گرفته شود. اما بعید است که به وعده‌اش عمل کند. آمریکا کشور ابرقدرتی است اما با این حال شکست با بالا رفتن پرچم داعش بر مجتمع دولتی در مرکز رمادی همچون پوتکی بر سرش فرود آمده است.

دولت حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق به دلیل چنین ضربه‌ای که موجب از بین رفتن توازن آن شده دچار دستپاچگی شده است. در حال حاضر بحث دوباره بر سر شبه‌نظامیان شیعه و بازگشت مجدد آنها به میدان است. بیشتر ساکنان الانبار خواهان مداخله نیروهای مردمی در مناطقشان و تکرار رخدادهای شهر تکریت نیستند.

خطر داعش در عراق و جهان عرب در حال افزایش است و سلطه این گروه تروریستی بر رمادی، کنترل بخش‌هایی از شهر تاریخی پالمیرا (تدمر) سوریه و حمله به گذرگاه مرزی «طریبیل» نشان می‌دهد که آمریکا در چه تنگنا و بن‌بستی قرار گرفته است.

داعش در حال حاضر در حال پیشروی است برخی نمی‌خواهند به این حقیقت اعتراف کنند.

سیطره به شهر رمادی پس از عقب‌نشینی ارتش عراق مثل آنچه در شهر موصل رخ داد به معنای سلطه بر سلاح و تجهیزات نظامی پیشرفته‌ای است که نیروهای ارتش آن را به جا گذاشتند و این یعنی آمادگی برای به راه انداختن جنگی دیگر و چه بسا در بغداد، مرزهای عربستان با عراق و یا در اقلیم کردستان.

اقدام مهم که راه را برای شکست داعش و مهار خطر آن هموار می‌کند از بغداد آغاز می‌شود. زمانی که دولت عراق درهای پایتخت را به روی کسانی بگشاید که از دست داعش فرار کرده‌اند و همچنین برای آنها حمایت امنیتی لازم را فراهم آورد و کسی را به حاشیه نراند در این صورت نیاز به نیروهای مردمی نخواهد داشت و این آوارگان و خانواده‌هایشان می‌توانند سربازانی باشند که در کنار ارتش با تروریست‌ها بجنگند.

اما العبادی و آمریکایی‌ها راه طولانی پر از خطرات و مهلکه‌ها را برای از بین بردن داعش در پیش دارند و نخستین شرط برای بستن صفحه داعش در عراق حل تمامی اختلافات و درگیری‌های طایفه‌ای است که عراق را به اینجا کشانده است.

انتهای پیام

کد N829453

وبگردی