آفتاب
افخم در پاسخ به مهر:

هراقدام علیه کشتی نجات واکنش همه نهادهای بین‌المللی را درپی دارد

هراقدام علیه کشتی نجات واکنش همه نهادهای بین‌المللی را درپی دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: اگر رفتار خلاف هماهنگی‌های صورت گرفته در مورد کشتی نجات ایران به یمن صورت گیرد، این امر نه تنها واکنش ما بلکه واکنش تمام نهادهای بین المللی را در پی خواهد داشت.

به گزارش خبرگار مهر، مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره اظهارات علی اکبر ولایتی و صالحی مبنی بر دبه کردن آمریکایی ها در مذاکرات و اینکه ادامه چنین روشی در صورت توافق نهایی چه واکنشی از طرف ایران در پی خواهد داشت، گفت: روش و رفتار مذاکراتی آمریکایی ها برای تیم مذاکره کننده ما کاملا روشن و واضح است و تیم ما به طور قاطع در برابر زیاده خواهی ایستادگی خواهد کرد و بر پایه روشی که مبتنی بر منطق و عقل باشد، کار مذاکرات را دنبال می کند.

وی ادامه داد: متاسفانه تکرار روش‌های این چنینی در مذاکرات و بی اثر بودن آنها روشن شده است اما اینکه آنها اصرار دارند یک روش ناکارآمد و تکراری را دنبال کنند، بحثی است که تیم مذاکره کننده ما نیز به طور قاطع به آن پاسخ داده است.

افخم گفت: ما خیلی صریح اعلام کرده ایم که در برابر هر زیاده‌خواهی ایستادگی خواهیم کرد و حقوق ملت ایران بحث مهمی است که به‌طور جدی دنبال می شود و در مقابل همه‌گونه بحث هایی که زیاده‌خواهی طرف مقابل را نشان می دهد، به صورت شفاف ایستادگی کرده ایم.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: این روش تکراری آنها در مذاکرات است و اتفاق خیلی ویژه و جدیدی نیست. در عین حال اعمالی اعلام کرده ایم که در مورد هرگونه رفتار، اظهارات و طراحی‌های آنها سناریوهای احتمالی خود را داریم و متناسب با شرایط کاملا هوشمند عمل خواهیم کرد.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر درباره تهدیدهای عربستان مبنی بر حمله به کشتی نجات ایران در صورت نزدیک شدن به آب های یمن و اینکه ایران در صورت چنین اقدامی از سوی عربستان چه واکنشی خواهد داشت؟ گفت: تحولات منطقه و یمن را به دقت دنبال می کنیم و اجازه دهید که خیلی روی احتمالات صحبت نکنیم.

افخم گفت: آنچه که رخ می دهد این است که کشتی حامل کمک های انسان دوستانه برای مردم یمن از سوی ایران عازم منطقه است و این کار در هماهنگی کامل با سازمان ملل، سازمان بهداشت جهانی، سازمان امور غذا و تمام نهادهای تخصصی مرتبط با این جریان صورت می گیرد و ما به صورت فعال با آنها در ارتباط هستیم و کمک های ما با هماهنگی کامل با سازمان ملل متحد اعزام شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: در صورتی که رفتاری خلاف این هماهنگی ها رخ دهد، طبعا نه واکنش ما بلکه واکنش تمام نهادهای بین‌المللی مرتبط را خواهد داشت و امیدواریم که کمک‌ها در اسرع وقت به دست مردم یمن برسد و به شرایط فاجعه بار انسانی در آنجا کمک اندکی شود و کمکهای فزاینده کشورهای دیگر نیز بتواند وارد یمن شود.

کد N829446

وبگردی