آفتاب

آمریکا برنامه‌های حامی دموکراسی در کوبا را تغییر می‌دهد

آمریکا برنامه‌های حامی دموکراسی در کوبا را تغییر می‌دهد

آمریکا تمایل خود را برای تغییر برنامه‌های حامی دموکراسی در کوبا که هاوانا آن را محکوم می‌کند اعلام کرده چون این برنامه‌ها بزرگترین مانع در احیای روابط دیپلماتیک میان دو کشور محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، یکی از مقام‌های ارشد وزارت امور خارجه آمریکا به خبرنگاران و پیش از مذاکرات با نمایندگان کوبا در روز پنجشنبه گفت: دو طرف اختلافات را درباره گشایش مجدد سفارتخانه‌ها از زمان دستیابی به توافقات در دسامبر برای احیای روابط دیپلماتیک کم کرده‌اند.

این مقام مسوول ادامه داد، مانع دیگر بر سر راه این مذاکرات پس از آن برداشته شد که کوبا فهمید یک بانک آمریکایی به حساب‌های سفارت باز شده کوبا در واشنگتن رسیدگی می‌کند. البته به نام این بانک اشاره نشده است.

بانک ارم اندتی آمریکا در 2013 سرویس‌دهی به بخش حافظ منافع کوبا در واشنگتن را کنسل کرد و هاوانا این مساله را محکوم کرد.

این مقام مسوول وزارت امور خارجه آمریکا که خواست نامش فاش نشود، ادامه داد: برنامه‌های مربوط به حمایت دموکراسی در طول زمان تغییر کرده است و به این تغییر برای نشان دادن حقیقت ادامه می‌دهد خواه این حقیقت درباره کوبا باشد یا آمریکا.

این برنامه‌ها شامل واحدهایی در زمینه روزنامه‌نگاری و فناوری اطلاعات از جانب آمریکا در کوبا می‌شود. آمریکا این برنامه‌ها را عملکردهای عادی دیپلماتیک می‌داند اما رائول کاسترو، رهبر کوبا هفته گذشته اعلام کرد که این آموزش‌ها برای مخالفان دولت هاوانا غیرقانونی است.

این مقام مسوول گفت: این برنامه‌ها تعدیل شده اما ایالات متحده آنها را به این خاطر متوقف نمی‌کند که مستقیم‌ترین راه برای پشتیبانی از مردم عادی است مذاکرات روز پنجشنبه میان کوبا و واشنگتن چهارمین دور از زمان توافق 17 دسامبر 2014 برای احیای روابط دیپلماتیک است که از 1961 و در جریان جنگ سرد متوقف شده بود. این مذاکرات بر بهبود منافع دو کشور و بازگشایی سفارتخانه‌های کوبا و آمریکا تمرکز دارد. واشنگتن همچنین خواستار پایان بخشیدن به محدودیت‌ها علیه اقدامات دیپلمات‌های آمریکایی در هاوانا و لغو عملیات پلیس امنیتی کوبا در اطراف ساختمان‌های دیپلماتیک آمریکاست.

البته همچنان مخالفت‌هایی در کنگره آمریکا درباره این رابطه وجود دارد اما گروهی از سناتورها لایحه‌ای را ارایه کرده‌اند مبنی بر گشایش راهی برای حضور و سرمایه‌گذاری کمپانی‌های ارتباطی و اینترنتی آمریکا در کوبا.

انتهای پیام

کد N829398

وبگردی