آفتاب

واکنش آمریکا به آزمایش موشکی اخیر کره‌شمالی

واکنش آمریکا به آزمایش موشکی اخیر کره‌شمالی

یکی از افسران نظامی ارشد آمریکا گفت، سال‌ها طول می‌کشد تا کره شمالی بتواند قادر به پرتاب موشک‌های بالستیک از یک زیردریایی شود اما این توانایی نهایتا می‌تواند تهدیدی برای متحدان آمریکا همچون ژاپن و کره جنوبی باشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، رسانه‌های کره شمالی اوایل ماه جاری میلادی کیم جونگ اون، رهبر این کشور را در حال نظارت بر آزمایش چنین موشکی نشان دادند. تصاویر منتشر شده نشان داد یک موشک از یک سطح شناور در دریا پرتاب شده و کیم جونگ اون از دور دست به آنچه که شبیه به یک زیردریایی شناور است، لبخند می‌زند. کیم جونگ اون این وسیله را به عنوان یک "سلاح استراتژیک در سطح جهان" توصیف کرد.

آدمیرال جیمز وینفلد، معاون رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا به یکی از اندیشکده‌های واشنگتن گفت: این تصاویر در حقیقت هنر و توانایی تدوین‌گرهای با هوش کره شمالی را نشان می‌دهند و سال‌ها طول می‌کشد تا آن‌ها به چنین توانایی و تسلیحاتی دست یابند. اما اگر آن‌ها نهایتا به چنین توانایی دست یابند؛ تهدید جدی و خطرناکی برای ژاپن و کره جنوبی و همچنین نیروهای نظامی مستقر ما در این منطقه خواهند بود. این مساله تنها اهمیت استقرار سیستم دفاع موشکی بالستیک منطقه‌ای را تقویت می‌کند.

وی به جزئیات این مساله که کره شمالی در به تصویر کشیدن این آزمایش از چه نوع حیله و کلکی استفاده کرده، اشاره‌ای نکرد.

کارشناسان در اندیشکده‌های مستقر در آمریکا می‌گویند، این موشک‌ در مرحله اولیه ساخت است و احتمالا از یک سکوی شناور به جای یک زیردریایی پرتاب شده باشد.

با این حال این آزمایش باعث افزایش نگرانی‌های بین‌المللی نسبت به ساخت و توسعه تسلیحات کره شمالی شده است. پیونگ یانگ در حال حاضر صدها موشک بالستیک مستقر در زمین دارد و گمان می‌رود در تلاش است تا کلاهک‌های اتمی کوچکی را برای نصب شدن روی چنین موشک‌هایی بسازد.

وینفلد بار دیگر بر خواست واشنگتن برای استقرار سیستم دفاع موشکی پیشرفته "تاد" در کره جنوبی تاکید کرد اما گفت، هنوز مذاکرات رسمی در این باره با سئول برگزار نشده است.

در همین حال چین نگران است که از این سیستم علیه پکن استفاده شود و با استقرار آن مخالف است.

انتهای پیام

کد N829336

وبگردی