آفتاب

موافقت کشورهای اروپایی با قوانین مشترک علیه شبه‌نظامیان خارجی در اروپا

موافقت کشورهای اروپایی با قوانین مشترک علیه شبه‌نظامیان خارجی در اروپا

وزرای 47 کشور اروپایی برای اولین بار توافق کردند تا قوانین خود در متوقف ساختن شبه‌نظامیان خارجی که برای پیوستن به گروه‌های افراطی به سوریه و عراق سفر می‌کنند، هماهنگ کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، این توافق که در "شورای اروپایی"، یک گروه حقوق بشری اروپایی که علاوه بر کشورهای اتحادیه اروپا کشورهایی چون روسیه و ترکیه را نیز در بر می‌گیرد، حاصل شده است روند رهگیری و تعقیب فعالیت شبه‌نظامیان و روند قضایی علیه آنها را تسهیل می‌کند.

براساس این توافق که به امضای وزرای خارجه کشورهای شورای اروپایی رسید، کشورها باید اقداماتی همچون "عضویت در سازمان یا گروه با اهداف تروریستی"، "تعلیم دیدن برای اقدامات تروریستی" و "سفر خارج از کشور با اهداف تروریستی" را در لیست اقدامات کیفری و جرایم قرار دهند.

این کشورها همچنین توافق کردند تا اطلاعات را درباره مظنونان به اشتراک بگذارند.

در همین حال "توربیورن یاگلاند"، دبیرکل این شورا در این باره گفت: پلیس در کشورهای مختلف عضو این قدرت را خواهد داشت تا با پلیس کشورهای دیگر برای بازداشت و یا انجام اقدامی در مرزها در ارتباط باشد.

کشورهای عضو پس از نشست شورای اروپا در بروکسل باید این توافق را به صورت فردی و جداگانه نیز تصویب کنند.

پیش از این فقدان توافق بین کشورها برای چگونگی مبارزه با مظنونان تروریستی مهمترین مانع در ایجاد یک "پایگاه اطلاعاتی" اروپایی درباره مظنونان تروریستی بوده است.

انتهای پیام

کد N829181

وبگردی